انرژیصوت

کمبود شدید انرژی برق در کشور

سخنگو و معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از کمبود شدید برق متاثر از کمبود آب، گرمایی پایدار هوا و مصرف بیش از حد انرژی در کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمودرضا حقی فام در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: امسال میزان بارش باران به خصوص در مناطق جنوبی کشور به شدت بر مدار کاهشی بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: کشور در سال آبی جاری بطور متوسط با کاهش ۲۶ درصدی بارندگی مواجه است.

همچنین بخوانید

سخنگو و معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: این عامل موجب کاهش شدید آب پشت سدها و به تبع افت تولید انرژی برق آبی در مملکت شده است.

وی افزود: سال قبل به طور همزمان از نیروگاه های آبی یک هزار و ۳۰۰ مگاوات توان گرفته شد اما امسال در بهترین وضعیت از این نیروگاه ها نمی توان هفت هزار مگاوات توان دریافت کرد.

حقی فام تصریح کرد: این عدد در درازمدت بسیار کمتر هم خواهد شد چرا که از تمامی آب پشت سدها نمی توان برای تولید برق استفاده کرد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: سد ها علاوه بر تولید برق در بخش آشامیدنی و کشاورزی بسیار واجد اهمیت هستند.

سخنگو و معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: جدا از این نیروگاه های حرارتی برای تولید برق نیاز به آب دارند.

وی اضافه کرد: نیروگاه های حرارتی در مناطق مرکزی کشور مانند اصفهان به سبب کم آبی با کمبود تولید توان رو به رو هستند.

حقی فام در ادامه ضمن اشاره به جو پایدار گرما در کشور گفت: ایران از ۱۲ روز پیش تا کنون با یک جو پایدار و مداوم گرمایی رو به رو شده است.

وی افزود: انتظار بر این بود دمای هوا در مناطقی مانند اردبیل، تبریز و خرم آباد به نسبت متعادل باشد متاسفانه در برخی مواقع درجه حرارت های ۴۲ تا ۴۴ را تجربه می کنندکه در نوع خود بی سابقه است.

سخنگو و معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: افزایش گرما باعث شده نیاز بارهای سرمایشی در کشور بطور غیر معمول رشد یابد.

وی افزود: بدون شک با افزایش درجه حرارت راندمان نیروگاه های حرارتی کاهش و گاهی میزان قدرت عملی نیروگاه ها برای تولید برق بسیار کم می شود.

حقی فام یادآورشد: کاهش تولید و افزایش میزان انرژی برق موجب بروز پدیده «خاموشی» در کشور شده است.

وی در ادامه از مشترکان خواست با مصرف بهینه انرژی برق بتوان از گردنه گرمای شدید فصل تابستان به راحتی عبور کرد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا