بورسبورس اوراق

صدرنشینی سیمانی ها/ ارزش بازار به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسید

در داد و ستدهای امروز یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷ حجم معاملات بورس افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در داد و ستدهای روز جاری سرمایه گذاران بورسی بیش از ۸۶۸ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از یک هزار و ۷۶۴ میلیارد ریال بود و در ۶۲ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. حجم معاملات نسبت به روز گذشته ۷ درصد افزایش داشته و ارزش معاملات معادل ۲/۰ درصد کاهش یافته است. سایپا با جا به جایی ۱۹۶ میلیون سهم به ارزش ۱۶۷ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.

بورس امروز شاهد افت ۸۴۴ واحدی شاخص کل بود که معاملات منفی سهام سرمایه گذاری معادن و فلزات، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، چادرملو، گل گهر، تاپیکو و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین تاثیر را بر این متغیر ثبت کرد.

شاخص کل هم وزن نیز امروز ۳۵ واحد افت کرد و شاخص های بازار اول و دوم به ترتیب ۷۷۷ و ۹۳۶ واحد نزولی شدند.

بررسی ها نشان می دهد بازدهی نماگربورس از ابتدای سال جاری تا امروز بیش از ۱۲ درصد و در بازه زمانی یک ساله حدود ۳۶ درصد بوده است.

ارزش بازار نیز در پایان معاملات امروز به بیش از ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسید.

بهترین و بدترین صنایع امروز

بررسی معاملات امروز نشان می دهد که صنایع سیمان ، آهک و گچ، ماشین آلات و دستگاه های برقی و بانک ها و موسسات اعتباری با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص به کار خود پایان دادند.

در مقابل صنایع محصولات شیمیایی، استخراج کانه های فلزی و فلزات اساسی امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل ثبت کرد.

گروه های خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی ها با بیشترین ارزش معاملات برترین گروه های صنعتی بودند.

همچنین رشد قیمت سهام شرکت ها در صنایع محصولات چوبی، دستگاه های برقی و محصولات کاغذی باعث افزایش شاخص صنعت این گروه ها شد و این سه صنعت در صدر شاخص های صنعتی بورس قرار گرفتند.

آمار معاملات

صدرنشینی بازار با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای پتروشیمی پارس، لنت ترمز ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران، تولیدی گرانیت بهسرام، تولیدی شهید قندی، سیمان شمال و پست بانک ایران بود.

در مقابل نمادهای سرمایه گذاری معادن و فلزات، فولاد کاوه جنوب کیش، دوده صنعتی پارس، نورد و قطعات فولادی، داروسازی فارابی، پارس الکتریک و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

سرمایه گذاران بورس امروز برای خرید سهام پتروشیمی پارس، اوراق صکوک سایپا، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق صکوک مخابرات و واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل گروهی دیگر با عرضه های سنگین در اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک گل گهر، سهام کاشی الوند و پتروشیمی پارس طولانی ترین صف های خرید را ثبت کردند.

فعالان بازار امروز برای خرید سهام گروه سیمان، آهک و گچ، انبوه سازی،املاک و مستغلات و برق،گاز تمایل بیشتری نسبت به سایر گروه ها داشتند و در مقابل جو فروش در صنایع فلزات اساسی، مواد و محصولات دارویی و محصولات شیمیایی حاکم بود.

در پایان معاملات امروز ۱۳۶ نماد سبز پوش و ۲۱۱ نماد با معاملاتی منفی قرمز پوش بودند.

خبرهای تاثیر گذار

از خبرهای تاثیر گذار بازار امروز بازگشایی نماد «ومعادن» بعد از مجمع عادی سالیانه بود. افت قیمت ۱۳درصدی این سهم سبب ریزش بیشتر شاخص کل و نزدیک شدن آن به ابتدای کانال ۱۰۸ هزار واحدی شد. این نماد پس از بازگشایی در صدر نمادهای با بیشترین اثر کاهنده بر شاخص کل قرار گرفت.

در گروه فلزات نیز بازگشت «کاوه» پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه و افت ۶ درصدی قیمت آن نیز منجر به افت شاخص کل شد.

پتروشیمی پارس نیز همچنان بیشتر از سایر نمادها مورد توجه بازار بود. این نماد به رشد قیمت ۵ درصدی، صف خرید بیش از ۲۲۳ میلیون سهمی و تاثیر مثبت ۱۹۳ واحدی بر شاخص کل در صدر معاملات امروز تالار حافظ قرار گرفت.

بازار سهام گروه خودرو هم در صدر صنایع برتر به لحاظ حجم و ارزش معاملات قرار گرفت. در این گروه نماد «خساپا» همانند روز گذشته با صف خرید همراه شد. نقش پر رنگ حقوقی‌ها در سمت خرید این سهم به چشم می‌خورد.

این گزارش حاکی است گروه سیمان یکی از صنایع با بازدهی مثبت در معاملات امروز بود. اکثر نمادهای این گروه در مدار مثبت قیمتی مورد معامله قرار گرفتند. در این گروه احتمال افزایش نرخ سیمان در نیمه دوم سال جاری وجود دارد.

در بازار امروز پتروشیمی ها همچون روز گذشته در محدوده منفی قرار داشتند. معاملات عمده نمادهای متعلق به این گروه در محدوده منفی قیمتی صورت گرفت. در این گروه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص اثر عرضه سهام پتروشیمی پارس بر سود شرکت متوقف شده بود در جلسه معاملاتی امروز با افت ۲ درصدی قیمت به تابلوی معاملاتی بازگشت و با وجود حمایت حقوقی‌ها این سهم به معاملات خود در محدوده منفی قیمتی ادامه داد.

بررسی خرید و فروش گروه های حقیقی و حقوقی در معاملات امروز بورس نشان می دهد که ۴۰ میلیارد تومان سهم امروز توسط حقیقی ها عرضه و از سوی حقوقی ها خریداری شد.

همچنین بیشترین تغییر مالکیت سهام از حقوقی به حقیقی در سهام شرکت لیزینگ رایان سایپا و بیشترین خرید حقوقی ها در سهام سایپا بود.

 

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا