بانکبانک و بیمه

افزایش سهم بانک‌های دولتی از سپرده‌ها


در سال ۹۶سهم بانک‌های دولتی از سپرده‌های بانکی به ۲۰.۳درصد رسید که نسبت به سال ۹۵به میزان ۱.۶درصد رشد داشته و سهم سپرده‌های بلندمدت از کل سپرده‌ها با رشد ۱۶.۷درصدی به ۵۶.۵ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، براساس آمار و ارقام پولی و بانکی سال ۹۶، حجم کل سپرده‌های بخش غیردولتی (همه سپرده‌ها به غیر از سپرده‌های دولت و شرکت‌های دولتی) نزد بانک‌ها در پایان سال گذشته ۱۴۸۰ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان بوده که از این میزان سهم بانک‌های تجاری دولتی ۳۰۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان (۲۰.۳ درصد)، سهم بانک‌های تخصصی دولتی ۱۵۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان (۱۰.۶ درصد) و سهم بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۱۰۲۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان است.

در ۴ سال اخیر سهم بانک‌های تجاری دولتی از کل سپرده از ۱۸.۵ درصد به ۲۰.۳ درصد افزایش و سهم بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری از ۷۱.۳ درصد به ۶۹ درصد کاهش یافته است.
 
* ارقام به میلیارد تومان
 
دوره کل سپرده‌های بخش غیردولتی سپرده بانک‌های تجاری دولتی سهم از کل سپرده بانک‌های تخصصی دولتی سهم از کل سپرده بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری سهم از کل
۱۳۹۶ ۱،۴۸۵،۵۷۰ ۳۰۲،۱۸۰ ۲۰.۳ درصد ۱۵۷،۹۲۰ ۱۰.۶ درصد ۱،۰۲۵،۶۱۰ ۶۹ درصد
۱۳۹۵ ۱،۲۱۴،۰۶۰ ۲۲۷،۲۲۰ ۱۸.۷ درصد ۱۱۸،۹۳۰ ۹.۸ درصد ۸۶۷،۹۱۰ ۷۱.۴
۱۳۹۴ ۹۸۰،۰۹۰ ۱۷۲،۶۳۰ ۱۷.۶ درصد ۹۹،۹۴۰ ۱۰.۱ درصد ۷۰۷،۵۲۰ ۷۲.۱ درصد
۱۳۹۳ ۷۴۷،۲۱۰ ۱۳۸،۶۰۰ ۱۸.۵ درصد ۷۶،۰۸۰ ۱۰.۱ ۵۳۲،۵۳۰ ۷۱.۳

 
* ارقام به میلیارد تومان
 
 
 
*سپرده‌های بانکی به تفکیک مدت و ماهیت
در بخش نوع سپرده‌ها هم، سهم سپرده‌های بلند مدت از ۴۵.۶ درصد به ۵۶.۵ درصد افزایش یافته و در مقابل سهم سپرده‌های کوتاه مدت از ۳۶ درصد به ۲۶.۴ درصد رسیده است. اما در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد سپرده‌های بلندمدت شدیدتر و افت سپرده‌های کوتاه مدت بیشتر بوده است به طوری که سهم سپرده‌های بلند مدت در سال گذشته ۱۶.۷ درصد رشد داشته و سهم سپرده‌های کوتاه مدت ۱۷.۱ درصد افت کرده است.
اما سهم سپرده‌های قرض‌الحسنه تغییر چندانی نداشته و تنها ۰.۲ درصد افزایش سهم داشته است ولی سپرده‌های جاری از ۱۰.۱ درصد به ۸.۳ درصد افت کرد است.
به نظر می‌رسد، علت اصلی رشد قابل توجه سپرده‌های بلند مدت در سال گذشته همان سیاست کاهش نرخ سود و مهلت ۱۱ روزه برای جابه‌جایی سپرده‌ها در شهریور ماه بوده است. در اواخر مرداد ماه سال ۹۶ بانک مرکزی اعلام کرد نرخ سود سپرده‌های یکساله به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت حداکثر ۱۰ درصد است. 
به نوشته فارس، بانک‌ها و مشتریان بانک‌ها هم در مهلت ۱۱ روزه اجرا، با تبدیل سپرده‌ها از کوتاه مدت به بلند مدت مانع سود بالاتری را برای سپرده‌گذاران خود رقم زدند. البته ای سیاست در چند بانک خصوصی پررنگ‌تر بود و با شدت بیشتری نسبت به سایر بانک‌ها پیگیری شد.
 
* ارقام به میلیارد تومان
 
عنوان سال ۹۶ سهم از کل سال ۹۵ سهم از کل سال ۹۴ سهم از کل سال ۹۳ سهم از کل
سپرده‌های جاری ۱۲۳،۳۳۰ ۸.۳ درصد ۱۱۸،۹۳۰ ۹.۸ درصد ۹۹،۹۴۰ ۱۰.۲ درصد ۷۶،۰۸۰ ۱۰.۱ درصد
قرض‌الحسنه پس‌انداز ۸۰،۱۹۰ ۵.۴ درصد ۶۰،۲۹۰ ۴.۹ درصد ۴۶،۹۸۰ ۴.۸ درصد ۳۹،۰۹۰ ۵.۲ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت ۸۴۰،۳۶۰ ۵۶.۵ درصد ۴۸۳،۶۹۰ ۳۹.۸ درصد ۴۴۸،۷۲۰ ۴۵.۷ درصد ۳۴۰،۸۴۰ ۴۵.۶ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ۳۹۳،۵۵۰ ۲۶.۴ درصد ۵۲۸،۶۲۰ ۴۳.۵ درصد ۳۷۰،۰۲۰ ۳۷.۷ درصد ۲۶۹،۲۵۰ ۳۶ درصد

 

* ارقام به میلیارد تومان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا