بانکبانک و بیمه

بانکها با کسری نقدینگی مزمن مواجه هستند

یک کارشناس در حوزه پولی و بانکی گفت: کسری نقدینگی بانک ها در کشور امروز بسیار مزمن و حاد است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کامران ندری در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: میزان رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی و همینطور مسئله رقابت بانک ها در افزایش نرخ سود سپرده ها از جمله نشانه های بارز این کسری است.

وی همچنین اظهارداشت: در حال حاضر میزان رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی مهمترین عامل رشد پایه پولی در کشور است.

همچنین بخوانید

این کارشناس در حوزه پولی و بانکی کشور گفت: میزان نقدینگی جامعه تا پایان اسفند ماه سال گذشته هزار و ۶۵۰ هزار میلیارد تومان (هزار و ۶۵۰ تریلیون) بوده است.

وی در ادامه افزود: پارسال ۳۸۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شده که روزی کم و بیش هزار میلیارد تومان می شود.

ندری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به عوامل افزایش نقدینگی در جامعه تصریح کرد: متاسفانه در یک مقطعی سیاست های مالی دولت به نوعی به نظام بانکی تحمیل و به عبارت ساده تر بخشی از برنامه های دولت با استفاده از منابع بانکی بصورت مستقیم و غیر مستقیم در مملکت عملیاتی شد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: مسکن مهر یکی از نمونه های بارز و مصادیق بسیار مشهود رشد پایه پولی در کشور است.

این کارشناس در حوزه پولی و بانکی کشور افزود: ناگفته نماندبخشی از یارانه های نقدی نیز در همان دوران از طریق رشد پایه پولی پرداخت شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این توسط دولت و نمایندگان مجلس بصورت غیر مستقیم تکالیفی به بانک ها درراستای پرداخت تسهیلات تحمیل شد که بخش عمده ای از مشکلات امروز بانک ها ناشی از پرداخت تسهیلات تکلیفی است.

ندری بیان داشت: مدیریت بانک ها از منظر کارشناسی در این زمینه مدیریت حرفه ای نبوده اگر اینطور بود دستکم در بخش تسهیلات تکلیفی مقاومت های از خود نشان می دانند.

وی اضافه کرد: جدا از این خود سیستم بانکی دارای اشتباهاتی بوده که پرداخت تسهیلات نابجا، خرید دارایی های نامناسب و غیر قابل نقدشوندگی از جمله این موارد است که باعث شده یک ناترازی در تراز نامه بانک ها ایجاد شود.

این کارشناس در حوزه پولی و بانکی کشور یادآورشد: در حال حاضر میزان دارایی با میزان بدهی بانک ها با یکدیگر همخوانی ندارد از این منظر سیستم بانکی امروز با مشکلات و چالش های بسیار جدی دست به گریبان است.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمد جوادی نژاد» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا