صنعت، معدن، تجارت

واردات از روسیه دو برابر شد /رشد ۴۰ درصدی صادرات

آمار نشان می دهد طی سه ماهه نخست سال جاری واردات و صادرات به روسیه در مقایسه با مدت مشابه پارسال، به ترتیب با ۲۰۵ درصد و ۴۰ درصد رشد مواجه بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی نشان می دهد، در سه ماهه نخست سال جاری، کشور روسیه از میان صد کشور طرف معامله با ایران در امر واردات و صادرات به ترتیب در رتبه ۸ و ۱۸ قرار دارد.

واردات از روسیه

بر این اساس؛ کشور روسیه طی سه ماهه نخست سال جاری ۳۱۹ هزار و ۵۳۱ تن کالا به ارزش ۳۸۱ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۷۶۷ دلار به ایران وارد کرده است که از این حیث در رتبه ۸ کشورهای طرف معامله در واردات به ایران قرار دارد.

واردات انجام شده از روسیه به ایران از لحاظ وزنی ۳.۸۲ درصد و از لحاظ ارزش ۳.۳۲ درصد از کل ارزش واردات ایران در این مدت را شامل می‌شود.

این در حالی است که در سه ماهه نخست سال گذشته میزان واردات از روسیه به ایران ۲۵۷ هزار و ۸۸۴ تن به ارزش ۱۲۴ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۸۷۳ دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۲.۹۸ درصد و از لحاظ ارزش ۱.۰۸ درصد از کل واردات ایران را شامل می شد.

بنابراین میزان واردات از روسیه در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۳.۹۰ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۲۰۵.۸۷ درصد افزایش داشته است.

نگاهی به عمده اقلام وارداتی از روسیه نشان می دهد، در این مدت ۷۶ میلیون و ۷۲۷ هزار دلار اجزا و قطعات راکتورهای هسته ای، ۴۵ میلیون و ۸۰۱ هزار دلار سایر دستگاه های کمک ناوبری دریایی، ۱۱ میلیون و ۲۶۲ هزار دلار واگن های باری سبک و سنگین راه آهن، ۵ میلیون و ۳۹۲ هزار دلار ذرت دامی و ۲ میلیون و ۴۴۰ خزار دلار لاشه و شقه بره، تازه یا سرد کرده از روسیه وارد کشور شده است.

صادرات به روسیه

همچنین ایران در سه ماهه نخست سال جاری ۱۵۱ هزار و ۱۷۴ تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۸۶ دلار به روسیه صادرات داشته است.

صادرات انجام شده به روسیه از لحاظ وزنی ۰.۵۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۰.۶۷ درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می شود و روسیه را در رتبه ۱۸ مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار داده است.

صادرات ایران به روسیه در سه ماهه نخست سال گذشته ۱۰۸هزار و ۴۸۶ تن کالا به ارزش ۵۵ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۴۱۴ دلار بوده که از لحاظ وزنی ۰.۳۹درصد و از لحاظ ارزشی ۰.۵۵ درصد از صادرات کل ایران را شامل می شد.

بنابراین میزان صادرات ایران به چین در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۹.۳۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۰.۳۵ درصد افزایش داشته است.

بررسی ها از عمده صادرات ایران به روسیه نشان می دهد، در این مدت ۶میلیون و ۶۵۸ هزار دلار گوجه فرنگی تازه یا سردکرده، ۷ میلیون و ۶۳۹ هزار دلار سیب تازه (از گمرک آستارا)، یک میلیون و ۵۴۸ هزار دلار سیب تازه (از گمرک ارومیه)،یک میلیون و ۳۳۷ هزار دلار پسته ها با پوست تازه یا خشک (از گمرک منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان)، ۲ میلیون و ۳۵۴ هزار دلار پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی، ۵ میلیون ۵۱۳ هزار دلار کیوی تازه، ۹۴۸ هزار و ۲۸۸ دلار کاهو کروی (سالادی) تازه یا سرد کرده و ۹۵۴ هزار و ۸۷۸ دلار خرما مضافتی تازه یا خشک کرده به روسیه صادر شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا