ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اعطای تسهیلات هزار میلیاردی به صنایع الکترونیک

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در دیدار با رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، حمایت‌های صحا از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات را تشریح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر علی وحدت در نشستی که با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در محل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک برگزار شد، با بیان اینکه خدمات صندوق حمایت از صنایع الکترونیک شامل اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی (۵ تا ۱۵ درصد) و صدور ضمانت‌نامه به شرکت‌های فعال صنایع الکترونیک است، گفت: روند حمایتی صحا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تسهیلات مالی اعطایی در سه سال اخیر از ۱۳۰ درصد مجموع تسهیلات قبلی طی ۱۶ سال فعالیت پیشی گرفته است. به طوری که تنها در سال گذشته، از ۱۶۷ شرکت فعال صنایع الکترونیک کشور، به میزان نزدیک به هزار میلیارد ریال حمایت صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین در بخش ضمانت‌نامه، صحا موفق به صدور ۱۵۶ فقره ضمانت‌نامه به ارزش ۶۱۱ میلیارد ریال شده است که این میزان امکان گرفتن بیش از ۴۷۰۰ میلیارد ریال قرارداد را توسط صنایع الکترونیک کشور میسر کرده است.

همچنین بخوانید

 مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک، ضمانت‌نامه‌های صادرشده صحا در سه سال اخیر را بیش از ۵ برابر ضمانت‌نامه‌های صادرشده ۱۶ سال قبل از آن اعلام کرد.

وحدت با تأکید بر اینکه حوزه فناوری اطلاعات یکی از سبدهای اصلی حمایت‌های صحا به شمار می‌رود، تصریح کرد: در ۳ سال اخیر نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات فقط به شرکت‌های فناوری اطلاعات از سوی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک اعطا شده و تنها در سال گذشته سهم ریالی حمایت صحا از طرح‌های این حوزه معادل ۱۴ درصد از کل تسهیلات اعطایی بوده است.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های نهادهای صنفی در توسعه حمایت‌ها از شرکت‌های فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: مشارکت در شناخت اولویت‌های حمایتی صنعت فناوری اطلاعات و تعریف مدل‌های جدید حمایتی، استفاده از توان کارشناسی و تخصصی سازمان نصر و بخش خصوصی در ارزیابی طرح‌ها و اعتبارسنجی، تعریف پروژه‌های مشترک با هدف ارتقای رقابت‌پذیری مشارکت‌های داخلی و امکان حضور در بازارهای بین‌المللی از جمله محورهایی است که می‌توان در همکاری صحا و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دنبال کرد.

 مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در پایان با بیان اینکه حوزه فناوری اطلاعات دائما در حال تغییر است، گفت: صحا همراه با تغییرات تکنولوژی به خصوص روی آوردن شرکت‌ها به مباحث IOT، فین‌تک‌ها و بلاک چین به دنبال توسعه و تنوع در حمایت‌های خود بوده است که به نظر می‌رسد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که متشکل از شرکت‌های خصوصی این بخش از صنعت است، می‌تواند در این زمینه به صندوق کمک کند. این در حالی است که ما همواره از پیشنهاد نهادهای صنفی در تعیین اولویت‌ها و زمینه‌های حمایتی جدید استقبال کرده‌ایم.

آمادگی سازمان نصر برای توسعه همکاری با صندوق حمایت از صنایع الکترونیک

محمد باقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این دیدار از آمادگی سازمان نصر برای توسعه همکاری با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) خبر داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نصر دارای ۱۴ هزار عضو است و در ۳۰ استان نمایندگی دارد، گفت: در طول سال‌های فعالیت این سازمان، با توجه به تغییرات گسترده در تکنولوژی‌ها، تغییرات گسترده در وظایف آن رخ داده است؛ به طوری که در ابتدا سازمان فقط دارای دو بخش سخت افزار و نرم افزار بود اما در حال حاضر با تغییرات جدی حوزه فناوری اطلاعات، ۸۰ کاندیدا جهت حضور در  کمیسیون IOT که ۲۰ عضو دارد، ثبت نام کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش جدی سازمان نصر در مرجعیت این حوزه و ایجاد اعتماد در دولت برای واگذاری برنامه‌های ملی به سازمان، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان نصر را پنجره واحد برای ارتباط با شرکت‌های خصوصی می‌داند. در همین راستا تخصیص ارز بخش نرم افزار از سوی دولت به سازمان سپرده شده است که سامانه آن در همین هفته راه‌اندازی می‌شود. شرط ما شفافیت است و تمامی مراحل آن در این سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه توسعه دیجیتال در سال‌های اخیر از سوی  بخش خصوصی محقق شده است ، تصریح کرد: کسب و کارهای نوپا مانند اسنپ، تپسی و علی بابا هیچکدام دولتی نیستند، اما توانسته‌اند اعتماد مردم را جلب کرده و جایگاه خود را پیدا کنند. البته چنان‌چه در جایی دولت هم وارد شده، به نیت منفعت بوده است.

اثنی عشری با اشاره به اینکه امسال چهارمین سال متوالی است که نمایشگاه الکامپ توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: الکامپ استارز به عنوان یکی از بخش‌های جانبی اولین بار در بیست و دومین نمایشگاه با حضور ۸۰ شرکت برگزار شد، اما در دوره جاری به ۴ سالن با حضور ۶۰۰ شرکت استارتاپ و کسب و کارهای نوپا افزایش یافته است.

 وی اضافه کرد: امسال نیز بخش الکامپ ترند به کسب و کارهای آینده‌نگر مانند بلاک چین، فین تک و هوش مصنوعی اختصاص خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی صحا، رئیس سازمان نصر کشور با تأکید بر علاقمندی به توسعه همکاری‌های این سازمان با صندوق حمایت از صنایع الکترونیک، تصریح کرد: در حال حاضر بحث واگذاری دیتا سنتر (Data Center) بخش‌های دولتی به بخش خصوصی در مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده، تا این اطلاعات با استانداردهای بالای امنیتی اداره شوند و در نهایت دولت خرید خدمات کند. بنابراین چنین می‌توان گفت که با اجرایی شدن این موضوع، شرکت‌های خصوصی قطعا نیازمند تأمین سرمایه خواهند بود که صحا می‌تواند در این زمینه و تأمین اعتبار پروژه‌ها، نقش مؤثری را ایفا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا