امور زیربناییتعاون و اشتغال

ممانعت از ایجاد قرارداد سفید امضا با سامانه روابط کار

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: تنها راهکار مقابله با ایجاد قراردادهای سفید امضا، ثبت و بارگذاری اطلاعات آنها از سوی کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هادی ابوی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: بیش از ۹۰ درصد قراردادهایی که در مراجع حل اختلاف مطرح می شود مربوط به ادعای کارگران مبنی بر سفید امضا بودن آنها است.

وی با بیان اینکه مدت زمان طولانی برای ایجاد سازو کاری در خصوص اجرایی شدن تبصره ماده ۱۰ قانون کار در کشور سپری شده است، اظهارداشت: کارفرمایان طبق تبصره مزبور مکلف هستند یک نسخه از قرارداد خود را به اداره کار محل تحویل دهند.

همچنین بخوانید

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با تاکید بر اینکه در زمان معاونت روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه جامع روابط کار ایجاد شده تا به صورت الکترونیکی قراردادها در آن بارگذاری شوند، ادامه داد: متاسفانه این سامانه کارآیی ندارد به طوری که یکی از دلایل عدم موفقیت در اجرای آن مخالفت کارفرمایان است.

وی با اشاره به اینکه سامانه جامع روابط کار برای ایجاد سهولت در فرآیند ارائه قراردادها از سوی کارفرمایان به اداره کار طراحی شده که کارگران نیز می توانند با مراجعه به این سامانه از ثبت قرارداد خود اطمینان حاصل کنند، گفت: در صورتی که در قرارداد های بسته شده میان کارگران و کارفرمایان مشکلی وجود داشته باشد در هنگام ثبت سامانه مورد نظر پیغام خطا می دهد که تنها در صورت رفع آن می توان مراحل ثبت قراردادها را با موفقیت به پایان رساند.

ابوی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون در نشست های مربوطه به راه اندازی سامانه جامع روابط کار هیچ نماینده ای از کانون عالی انجمن های صنفی کارگران حضور نیافته است، یادآورشد: مدت زمان زیادی برای راه اندازی کامل سامانه جامع روابط کار نیاز است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا