امور زیربناییتعاون و اشتغال

ساماندهی شغلی«ناظران ایستگاه‌های بی‌آرتی»/تخلف پیمانکاران محرز شد

با ورود اداره کل بازرسی کار وزارت کار، نابسامانی شغلی کارکنان ایستگاه‌های سامانه‌های تندروی پایتخت مورد بررسی قرار گرفت ومقرر شد این کارکنان تحت پوشش طرح طبقه بندی مشاغل قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اواخر سال گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی میدانی به بررسی مشکلات شاغلان «ایستگاه‌های اتوبوس‌های سامانه‌های تندرو» در پایتخت پرداخت و با مراجعه به یکی از پایانه‌های این خطوط به عنوان نیروی متقاضی، شرایط جذب را از مسئول جذب نیروی کار جویا شد تا صحت اطلاعات دریافتی و ادعاهای نیروهای شاغل در این ایستگاه‌ها ثابت شود.

نتایج این گزارش میدانی حکایت از آن داشت که نداشتن مرخصی استحقاقی، مرخصی بدون حقوق، دستمزد ثابت بدون توجه به کارکرد در روزهای تعطیل و محرومیت از عیدی و پاداش پایان سال از جمله تخلفات آشکار شرکت‌های پیمانکاری سامانه های بی آر تی در قبال کارکنان حاضر و ناظر در ایستگاه‌ها بود.

همچنین بخوانید

در همان زمان موضوع از اداره کل بازرسی کار وزارت کار به عنوان سیاست گذار در حوزه نظارت بر اجرای مقررات ناظر بر شرایط کار پیگیری شد و مدیر کل بازرسی کار وزارت کار از بررسی موضوع خبرداد.

اما پس از احراز و اثبات تخلف پیمانکاران در قبال شاغلان ایستگاه‌های سامانه‌های اتوبوس‌ها تندرو در پایتخت، مشخص شد این کارکنان تحت نظارت چند شرکت پیمانکاری فعالیت می کنند؛ در نهایت موضوع توسط بازرسان کار مورد بررسی قرار گرفت و طی چند مرحله گزارش‌هایی به اداره کل بازرسی کار ارائه شد.

در همین زمینه علی مظفری، مدیر کل بازرسی کار وزارت کار و دبیر شورای عالی حفاظت فنی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نتیجه پیگیری‌های ۴ ماهه برای ساماندهی وضعیت شغلی «عاملان کنترل بلیت» خطوط بی آر تی گفت: پس از اعزام بازرسان کار و دریافت اطلاعات میدانی از وضعیت شغلی این گروه از شاغلان، بر اساس نتیجه گزارشات دریافتی تخلفاتی توسط شرکت پیمانکار محرز شد که در نهایت طبق آخرین گزارش دریافتی مقرر شد طبق قانون کار، انجمن صنفی برای این کارگران تشکیل شود که مقدمات تشکیل آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: همچنین قرار است مشکلات مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار کارگران بی آر تی در قالب تشکیل کمیته «آیین نامه حفاظت فنی و بهداشت کار کارگران» رفع شود. علاوه بر این مقرر شد از طرف پیمانکار، فرد صاحب صلاحیت به عنوان مسئول ایمنی انجام وظیفه کند.

مدیر کل بازرسی کار وزارت کار افزود: ضمن اینکه شرکت پیمانکار فرم گواهی طبقه بندی مشاغل را دریافت کرده و قرار است کارگران مشمول طرح طبقه بندی مشاغل شوند.

مظفری تاکید کرد: این آخرین گزارشی است که با پیگیری های انجام شده از شرکت‌های پیمانکاری مرتبط با خطوط بی آر تی دریافت شد و اداره کار شمال شرق تهران نیز پیگیر رفع نواقص از طریق موارد ابلاغی به کارفرما است تا نسبت به رفع مشکلات این شاغلان به زودی اقدام شود.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی سراسر کشور تاکید کرد: تمام مشکلات این شاغلان از جمله مرخصی های بدون حقوق و قراردادهای کار آنها با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در قالب فرم استاندارد مشاغل تعریف می شود و به کارفرما نیز رعایت الزامات قانون کار ابلاغ شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا