بورسبورس اوراق

«جم» در انتظار پروژه‌های بزرگ/ بازگشت ۳۷۷ میلیارد تومان از ذخیره مطالبات به حساب‌ها

 

پنجشنبه گذشته در حالی مجمع پتروشیمی جم برگزار شد که این شرکت با کسب سود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی، رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است. البته گفتنی است در پی اعتراض سهامداران در مجمع به دلیل منظور کردن ۳۷۷ میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بابت طلب از زیر مجموعه «وصندوق»، این رقم به حساب‌ها بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی جم ۲۱ تیرماه برگزار شد. در این جلسه پس از معرفی اعضای هیات مدیره، میرافضلی، مدیرعامل شرکت به تشریح فعالیت‌ها و عملکرد شرکت در سال گذشته پرداخت. وی در ابتدا به مهم‌ترین دستاوردهای شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دستیابی به بیشترین میزان رکورد تولید و همچنین بیشترین میزان رکورد فروش به میزان بیش از ۱.۸ میلیون تن که افزایش بیش از ۲ درصدی میزان فروش نسبت به سال ۹۵ را نشان می دهد.

 

«جم» در انتظار پروژه‌های بزرگ/ بازگشت 377 میلیارد تومان از ذخیره مطالبات به حساب‌ها

وی در ادامه به انجام مطالعات جامع و کامل توجیه فنی اقتصادی پروژه PDH/PP و اخذ زمین پروژه و مجوز خوراک از NPC اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در مجموعه توانستیم قرارداد لایسنس و پکیج مهندسی پایه واحد PDH و انجام مطالعات مفهومی یوتیلیتی را منعقد کنیم. از دیگر اقدامات صورت گرفته در این پروژه مهم، تهیه اسناد فنی-مالی-حقوقی و برگزاری مناقصه بین المللی EPC+Fپروژه بود. گفتنی است این پروژه تا کنون درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دیگر پروژه در دست اقدام شرکت، پروژه ABS-RUBBER است که به گفته مدیرعامل تاکنون با پیشرفت ۶۹ درصدی همراه بوده است. البته میرافضلی به این نکته نیز اشاره کرد که این پروژه تا پایان سال ۹۴ تنها ۲۳ درصد پیشرفت داشته است که از آن زمان به بعد در این سرعت داده ایم. پروژهABS-rubber که تاکنون ٧۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در سال جاری به بهره برداری می رسد که در صورت اجرایی شدن، دو هزار تن محصول جدید تولید خواهد شد. گفتنی است این میزان محصول IRR شرکت را ٢۵ درصد افزایش خواهد داد و به سود خالص مجموعه ۵٠٠ میلیارد تومان اضافه می شود.

پروژه جایگزینی خطوط لوله آب خنک کننده از GRP به کربن استیل که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است از نکات دیگری بود که مدیرعامل در این مجمع به آن اشاره کرد. گفتنی است شکستگی خطوط GRP هرساله هزار میلیارد تومان زیان به بار می آورد.

پروژه افزایش ١۵ درصدی تولید اُلفین که بیش از ظرفیت اسمی این واحد خواهد بود و همچنین پروژه خرید تمام تجهیزات مورد نیاز از شرکت زیمنس به ارزش ٢٣ میلیون یورو که از ابتدای برجام شروع شده نیز دو مورد دیگر از فعالیت های صورت گرفته در این مجموعه بودند. میر افضلی همچنین تاکید کرد با توجه به تهیه تمام تجهیزات و کاتالیست ها در زمان برجام، اکنون هیچ نگرانی بابت بازگشت تحریم ها و عدم دسترسی به تجهیزات نیست.

اما در ادامه مجنع و با قرائت بند ۴ گزارش حسابرس، اعتراض سهامداران خرد به نماینده “وصندوق”، مجمع را به چالش جدی کشاند. از این رو پس از صحبت های حسابرس مربوط به نامناسب بودن ذخیره ٣٧٧ میلیارد تومان مطالبات مشکوک الوصول برای طلب از شرکت پارس سبا (زیر مجموعه صندوق بازنشستگی)، سهامداران به این ذخیره‌گیری اعتراض شدید کردند. گفتنی است شرکت پارس سبا (کارگزار فروش محصولات پتروشیمی جم) در سال ٩١ و ٩٢ مبلغ ۴۶٠ میلیون درهم از فروش محصولات پتروشیمی جم را پرداخت نکرده است. از این رو سهامداران خرد خواستار بازگشت ذخیره منظور شده و همچنین عدم اختصاص سود به “وصندوق” به جهت ضمانت شرکت پارس سبا شدند.

در نهایت با با پیشنهادات نماینده سازمان بورس از التهابات مجمع پتروشیمی جم کاسته شد . در نتیجه سه تکلیف برای رسیدگی بند ۴ گزارش حسابرس از سوی مجمع به هیات مدیره داده شد:

۱-    ذخیره ٣٧٧ میلیارد تومانی به حساب‌ها بازگردد.

۲-    یک ماه به شرکت فرصت داده شد تا صورت های مالی را با بازگشت این ذخیره تصحیح کند.

۳-    کمیته حقوقی به ریاست تاپیکو برای پیگیری قضایی موضوع طلب ۴۶٠ میلیون درهمی از شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی تشکیل شود.

بعد از حل و فصل این موضوع نوبت به تقسیم سود رسید. در این قسمت نیز هیات مدیره پیشنهاد تقسیم ۱۴۰ تومانی سود را به سهامداران داد که مورد اعتراض قرار گرفت. در نهایت مجمع به تقسیم ۸۵ درصدی سود به میزان ۱۶۰ تومان رضایت داد.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا