خودروصنعت، معدن، تجارت

آثار منفی ممنوعیت واردات خودرو بیشتر است/ ارزیابی شفافی از عملکرد خودروسازان وجود ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ممنوع کردن واردات خودرو موجب افزایش قیمت ها در بازار شده است، گفت: برنامه های مربوط به ممنوع کردن واردات خودرو که تاکنون اجرا شده به دلیل اینکه کلی نگری نداشته، نتوانسته موفق شود و تبعات منفی آن بیشتر از آثار مثبت آن بوده است.

اقتصاد آنلاین- المیرا اکرمی ؛ حمیده زرآبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با بیان اینکه محدود کردن واردات کالاهای غیرضروری در برنامه دولت قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم، محدود کردن واردات کالاهای غیرضروری از سوی دولت پیگیری می شود که خودرو هم جزو این کالاها است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: این موضوع که ممنوعیت واردات خودرو نتایج منفی داشته باشد طبیعی است، زمانی که مانع از کاری می شویم درخواست ها برای آن بیشتر می شود و این اتفاقی است که در گذشته هم رخ داد و بعد از بستن سایت ثبت سفارش و سپس باز کردن آن، میزان تقاضا افزایش و موجب گرانی خودرو شد. 

زرآبادی با تاکید بر اینکه ممنوع کردن واردات هر کالایی تبعاتی دارد که یکی از آنها می‌تواند گرانی باشد، گفت: البته نکته این است که دولت چقدر بتواند همزمان که واردات را ممنوع کرده، روی نرخ بازار نظارت داشته باشد و اگر این کارها با هم انجام شود، تبعات ممنوعیت واردات هم کم می شود.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس در مورد تاثیر ممنوعیت واردات خودرو بر جلوگیری از خروج ارز از کشور گفت: در کل برای کنترل نرخ ارز و خروج ارز باید یک برنامه جامع داشت و بخش‌های مختلف را با هم دید. این در حالی است که برنامه های مربوط به ممنوع کردن واردات خودرو که تاکنون اجرا شده به دلیل اینکه کلی نگری نداشته، نتوانسته موفق شود و تبعات منفی آن بیشتر از آثار مثبت آن بوده است.

زرآبادی در بخش دیگری از سخنانش در مورد وضعیت قیمت ها در بازار خودرو اظهار کرد: تغییر قیمت هر کالا و از جمله خودرو باید متاثر از مولفه‌های اقتصادی باشد و بنابراین باید وزارت صنعت و خودروسازان ساز و کار تعیین قیمت و محاسبه نرخ سود را به صورت شفاف تعیین و اعلام کنند.  

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارزیابی شفافی از عملکرد خودروسازان داخلی وجود ندارد، گفت: متاسفانه خودروسازان به کاهش قیمت تمام شده در تولید و ساخت خودرو توجه نمی کنند و فشار اقتصادی ناشی از بالا بودن قیمت تمام شده به مردم تحمیل می شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا