انرژی

اقتصاد صنعت برق معیوب است

معاون هماهنگی توزیع و سخنگوی شرکت توانیر گفت: اقتصاد صنعت برق کشور معیوب و باید درمان شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود رضا حقی فام در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه این نقیصه ضمن کاهش سرمایه گذاری موجب بروز مشکلات عدیده ای در صنعت برق کشور شده است.

وی اظهارداشت: قیمت تمام شده برق در شرایط فعلی معادل ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده در حالیکه میانگین هزینه دریافتی از مشترکان ۶۶ تومان برای هرکیلووات ساعت است.

همچنین بخوانید

معاون هماهنگی توزیع و سخنگوی شرکت توانیر گفت: در حال حاضر موازنه ای بین هزینه ها و درآمدها در صنعت برق وجود ندارد.

وی افزود: علی رغم تمهیدات فنی برای توسعه واحدهای نیروگاهی، پست ها و خطوط انتقال برق متاسفانه خیلی از طرح ها در این حوزه به سبب عدم تعادل در اقتصاد صنعت برق به شدت از عقب ماندگی رنج می برند.

حقی فام در ادامه به بحث تبادل برق بین ایران و کشورهای همسایه اشاره کرد و اظهارداشت: ایران هرساله در فصل تابستان از کشورهای همسایه مانندارمنستان، آذربایجان و غیره برق وارد و در فصول زمستان و بهار برق به ممالک همجوار صادر می کند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: امسال میزان صادرات برق به ایران از طرف کشورهای پیرامونی به دلائل مختلف منجمله گرمای شدید هوا و مشکلات شبکه ای به شدت کاهش یافته است.

معاون هماهنگی توزیع و سخنگوی شرکت توانیر افزود: جدا از این افت تولید انرژی برق آبی به دلیل کاهش حجم آب پشت سدها، کشور را به لحاظ تامین برق در فصل تابستان با محدودیت های زیادی رو به رو کرده است.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکل انرژی برق بصورت ریشه ای در کشور باید بصورت همزمان به دو عامل اصلی اول توسعه سرمایه گذاری با متعادل سازی اقتصاد صنعت برق و دوم تعدیل مصرف انرژی با مدیریت الگوی صحیح مصرف از سوی مشترکان توجه اساسی کرد.

حقی فام یادآورشد: اگر این دو عامل همزمان و به شکل اصولی در مملکت دنبال شود به یقین شرایط متعادلی طی سال های آینده به لحاظ تامین برق در فصل تابستان خواهیم داشت.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «الهام مصطفوی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا