بانک و بیمهطلا و ارز

اختصاص یارانه به نرخ ارز فساد‌آور است/ فقط به کالاهای اساسی ارز دولتی داده شود

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر ایجاد بازار ثانویه در نرخ بازار آزاد تاکید کرد: این سیاست در کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر نرخ بازار آزاد دارد اما اگر در بلند مدت با همین رویه پیش برود یعنی فقط ۲۰ درصد از صادرکنندگان ارز خود را عرضه کنند، تاثیری بر قیمت ارز نخواهد داشت.

اقتصاد آنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ ابوذر نجمی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این‌که کوتاه آمدن دولت از سیاست ممنوع کردن سایر بازار‌ها و سرکوب نرخ ارز از نقاط قوت سیاست جدید است، اظهار کرد: دولت باید حجم بیشتری از تقاضا را به سمت این بازار هدایت کند به طوری که غیر از کالا‌های اساسی تمام واردات با این نرخ صورت گیرد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر دولت قصد دارد یارانه‌ای به هر بخش بدهد باید آن را برای کالای نهایی در نظر بگیرد چراکه اختصاص یارانه بر روی نرخ ارز بسیار فسادآور است.

نجمی به افرادی که نیاز ارزی خود را همچنان در بازار آزاد تامین می‌کنند اشاره کرد و گفت: اگرچه بازار ثانویه ایجاد شده اما ، همچنان تعداد زیادی از افراد برای تامین ارز مورد نیاز خود دچار مشکل هستند و به اجبار آن را با قیمتی بسیار بالاتر، از بازار آزاد تهیه می‌کنند؛ بنابراین بهترین کار این است که همه نیازها چه خرد و چه کلان با نرخ بازار آزاد تامین شود چراکه در این صورت ارز بازار آزاد تا این حد گران نخواهد بود.

او با بیان این‌که بازار ثانویه به نوعی بازار آزاد است، تصریح کرد: اگرچه بانک مرکزی سعی در کنترل نرخ بازار ثانویه خواهد داشت اما نرخ این بازار بسیار به بازار آزاد نزدیک خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگرچه دولت بازار آزاد را قاچاق تلقی کرده اما بانک مرکزی همچنان به صورت غیرمستقیم بر این بازار نیز نظارت دارد، در حال حاضر نیز با توجه به این که دولت اعلام کرده در تعیین نرخ بازار ثانویه دخالتی ندارد اما گمان نمی‌کنم این کار را بکند کما این که کاهش دخالت دولت در این بازار ضروری است.

او با تاکید بر این‌که بهترین راهکار در شرایط فعلی آزاد گذاشتن بازار و نرخ است، بیان کرد: دولت باید اجازه دهد صرافی‌ها مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند و فقط بر روی خروج ارز از کشور نظارت داشته باشد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا