بانکبانک و بیمه

مسدود سازی درگاه‌های متخلف


شاپرک بااخذ اختیارات‌ قانونی ازنهاد قضایی برای شناسایی و انسداد درگاه‌های متخلف نقش‌مهمی درکاهش فعالیت‌های مجرمانه در حوزه قمار داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، شناسایی و برخورد با درگاه‌ها و پذیرندگان اینترنتی متخلف همواره از سوی نهادهای ناظر مطرح بوده‌است البته با شروع مسابقات جام جهانی فوتبال این فعالیت ها به اوج خود رسید که این امر منجربه تفویض اختیارات ویژه‌ای را از سوی دستگاه‌های مسئول در حوزه قضایی به بانک‌مرکزی، شاپرک و سایر نهادهای ناظر فراهم آورد تا بتوانند با استفاده از این اختیارات، فعالیت سوءاستفادکنندگان از درگاه‌های پرداخت اینترنتی در مواردی مانند قمار و شرط‌بندی در سریع ترین زمان ممکم متوقف کنند.

به گفته فعالان و کارشناسان حوزه پرداخت الکترونیک، یکی از مسائلی که پیش از این هماهنگی و انتقال اختیارات، روند انسداد درگاه‌های متخلف را با کندی مواجه کرده بود، الزام شرکت‌های پرداخت الکترونیک یا شاپرک به طی مراحل قضایی خاص و پرهیز از تعیین مصداق جرائمی از قبیل قمار و شرط‌بندی بود زیرا تشخیص این موارد بر اساس قوانین کشور در حیطه اختیارات و صلاحیت شاپرک نبود و انسداد این درگاه‌ها پس از شناسایی تنها پس از دستور مقام قضایی امکان پذیر بود.
همزمان با آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال و افزایش تبلیغات سایت‌های قمار، هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مرتبط با امنیت فضای مجازی انجام شد و پس از برگزاری جلسات کارشناسی با حضور نیروی انتظامی، دادستانی، بانک‌مرکزی و شاپرک، مسئولیت شناسایی و مسدودسازی درگاه‌های قمار و شرط‌بندی به شبکه پرداخت کشور محول و با همین هدف اختیارات ویژه‌ای نیز به این شبکه داده شد.
شاپرک بر مبنای این اختیارات، فرایند جدیدی برای شناسایی، معرفی، انسداد و در صورت لزوم رفع مسدودی از درگاه‌های پرداخت الکترونیک و پذیرندگان اینترنتی تدوین کرد که پس از ابلاغ این فرایند به شرکت‌های PSP، اجرای آن را از حدود دوهفته پیش، آغاز کرده‌ به نحوی که تا ۲۰ تیرماه نسبت به مسدود سازی ۱۱۰۰ درگاه متخلف اقدام کرد.
این فرایند تا کنون به صورت رسمی منتشر نشده اما بر اساس توضیحاتی که شرکت‌های پرداخت الکترونیک درباره ابلاغیه شاپرک دادند، رگولاتور حوزه پرداخت در گام اول، اعمال تغییراتی را در قالب الحاقیه به قراردادهای میان شرکت‌های PSP با پذیرندگان اینترنتی به شبکه پرداخت کشور ابلاغ کرد. بر مبنای آن از سوی مقام قضایی اختیاراتی به شاپرک  برای مسدودسازی درگاه‌های مشکوک به فعالیت‌های غیرقانونی داده شده بود از این رو  نهادناظر حوزه پرداخت و شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت این حق را دارند در صورت مشاهده رفتار مشکوک از یک پذیرنده تا روشن شدن وضعیت و علت آن رفتار مشکوک، درگاه آن پذیرنده را مسدودکنند.
 
فرایند مسدود سازی درگاه های متخلف از سوی شاپرک
به گفته مدیران شرکت‌های پرداخت الکترونیک، پس از اضافه شدن این الحاقیه به قراردادها، شاپرک به صورت همزمان و مستقل از شرکت‌های پی‌اس‌پی، بر پذیرندگان اینترنتی نظارت می‌کند و در صورت مشاهده رفتارهای غیرمتعارف و مشکوک در درگاه و پذیرنده اینترنتی، آن درگاه را مسدود می‌کند. پس از این روند، نام درگاه مشکوک مسدود، بلافاصله به PSP اعلام می‌شود و شرکت پرداخت الکترونیک ۲۴ ساعت مهلت دارد نسبت به بررسی در خصوص تخلف درگاه اینترنتی مشکوک اقدام کند. بر اساس بررسی های صورت گرفته از رفتارهای مشکوک پذیرنده اگر حاکی از عدم فعالیت های مجرمانه باشد، این موضوع از سوی PSP به شاپرک اعلام  ومسدودی درگاه موقتا برطرف می شود و شرکت PSP یک هفته فرصت دارد که مستندات لازم برای اثبات عدم وقوع تخلف و جرم را به شاپرک ارسال کند و در غیر این صورت درگاه دوباره مسدود خواهدشد.
بنا بر این در صورتی که پذیرنده‌ای با انسداد درگاه پرداخت اینترنتی مواجه شود باید در اولین قدم با شرکت PSP ارائه دهنده درگاه تماس بگیرد و علت مسدود شدن درگاه خود را جویا شود.
فرآیند مسدود سازی درگاه های متخلف در چند روز اخیر با انتقاداتی از سوی برخی دارندگان درگاه‌های مسدود شده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده مبنی بر اینکه درگاه در اختیار آنان بدون دلیل مسدود شده‌است اما این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که پیگیری‌ها از شاپرک نشان‌می‌دهد جز موارد معدودی، تخلف اغلب درگاه‌هایی که طی دو هفته  اخیر به دلیل رفتار مشکوک به صورت موقت از سوی شاپرک مسدود شده‌اند از سوی PSP ارائه‌دهنده این درگاه‌ها، تأیید شده و تنها در برخی موارد، علت رفتار مشکوک درگاه، تخلف نبوده که با اعلام شرکت PSP به شاپرک و بررسی‌های انجام شده، بلافاصله نسبت به رفع مسدودی آن درگاه اقدام شده‌است.
فرآیند جدید شاپرک پس از دریافت اختیارات قانونی از نهاد قضایی برای شناسایی و انسداد درگاه‌های متخلف در کاهش درگاه‌های متخلف در حوزه قمار و شرط‌بندی موثر واقع شده تا جایی که بنابر بررسی‌های میدانی، سایت‌های قمار و شرط‌بندی به دنبال روش‌های نوین برای دریافت وجوه از کاربران خود هستند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا