امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صادرات ۱۰ درصدی زعفران با بسته بندی

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد تولید زعفران کشوربصورت بسته بندی خرد وارد بازارهای جهانی می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی حسینی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: صادرات حجم عمده ای از زعفران تولیدی داخلی امروز به شکل فله ای است.

وی همچنین اظهارداشت: صادرات زعفران بصورت فله ای به عنوان یک چالش در کشور مطرح است ولی به این معنا نیست که فعالان این حوزه بخواهند یا علاقمند باشند زعفران تولید داخل را بصورت فله ای صادر کنند.

همچنین بخوانید

مسئول کمیته فرآوری و بهبود کیفیت زعفران گفت: صادرات زعفران براساس نیاز مصرف کنندگان صورت می گیرد برای مثال اگر یک واحد صنعتی، دارویی، غذایی و موارد مشابه در نقطه ای از جهان بخواهد زعفران را در تولید فرآورده های خود مورد مصرف قرار دهد دلیلی ندارد که بطور حتم این کالا را در قالب بسته های نیم یا یک گرمی خریداری کند بلکه حق انتخاب دارد و به هر نحوی که صلاح بداند اقدام به خرید می کند.

وی افزود: درصدی کمی از زعفران امروز در قالب بسته بندی خرد روی ریل صادرات قرار می گیرد و حجم عمده تجارت این کالا بصورت فله ایست.

حسینی تصریح کرد: معنای صادرات کم زعفران به شکل بسته بندی این نیست که شرکت های داخلی توانایی این کار را ندارند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: خوشبختانه امروز ظرفیت تولید و بسته بندی زعفران در قالب بسته های خرد به مدد تکنولوژی و فناوری روز دنیا در سطح کشور وجود دارد و به راحتی می توان مطابق نیاز بازارهای جهانی این کالا را بسته بندی و عرضه کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران افزود: ایران به رغم اینکه در دنیا به عنوان یک کشور بزرگ تولیدکننده زعفران شناخته می شود ولی متاسفانه تاکنون نتوانسته بستر شبکه عرضه بسته بندی خرد این کالا در کشورهای مختلف دنیا را برای صادرکنندگان داخلی فراهم کنددر حالیکه ایجاد چنین بستری برای هیچ یک از صادرکنندگان به تنهایی میسر نیست.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی تاکید کرد: برنامه ریزی و سیاست گذاری در مملکت بایدبه نحوی باشد که بتوان بسته بندی قابل عرضه در شبکه های مویرگی بازارهای هدف صادراتی تولید و عرضه کرد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا