امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرمازگی ۲۰۰هزار میلیارد تومان به کشاورزان خسارت زد

دامغان- نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سرمازدگی امسال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان خسارت وارد شد.

ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو باخبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه سرمازدگی امسال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان  خسارت وارد کرد، تاکید کرد: سرمازدگی محصولات کشاورزی ۱۸ استان کشور را گرفتار کرد، که دولت برای کمک به کشاورزان خسارت دیده بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی اختصاص داد تا بخشی از مشکلات این قشر زحمتکش بر طرف شود.  

وی یکی از مشکلات عدیده در شرایط فعلی را عدم بیمه باغات و محصولات کشاورزی توسط باغداران دانست و گفت: باید بیمه کشاورزی در بین باغداران و کشاورزان جا بیافتد و من از مدیران می خواهم با برگزاری جلسات توجیهی باغداران را نسبت به لزوم بیمه کردن محصولات خود آگاه و شهرستان دامغان را در این زمینه الگو قرار دهند.  

همچنین بخوانید

عضو خانه ملت با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در شرایط فعلی اظهار داشت: تقریبا ۱۲.۵ درصد از آب استان سمنان در استخرهای ذخیره آب تبخیر می شود که ما باید با برنامه ریزی مناسب به سمت استفاده بهینه از آب در کشاورزی و دامداری نوین حرکت کنیم، ضمن اینکه تغییر الگوی کشت باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.  

حسن بیگی یادآورشد: از مدیران استان سمنان می خواهم که با نظارت و برنامه ریزی ویژه شرایط افزایش شرکت های تعاونی شهرستان دامغان را فراهم آورند زیزا این شهرستان از پتانسیل های بالایی در این زمینه برخوردار است.  

وی با اشاره به سرمایه گذاری در زمینه احداث گلخانه در شهرستان دامغان اظهار داشت: من علاقه مند هستم استان سمنان و شهرستان دامغان به سمت کشت محصولات گلخانه ای حرکت کند و برای تحقق این امر باید ضمن بازدید از کشورهای موفق مانند کشور هلند شیوه عملکرد آنها را مورد استفاده قرار دهیم.   

نماینده دامغان در مجلس اضافه کرد: ما باید به سمت ترویج محصولات گلخانه ای حرکت کنیم تا مردم دامغان آن را از نزدیک مشاهده کنند و به سرمایه گذاری در این زمینه ترغیب شوند.  

حسن بیگی خاطر نشان کرد: برای احداث هر گلخانه ۴ میلیارد تومان سرمایه نیاز است و سالانه ۱.۵ میلیارزد تومان سود دارد و با این حرکت و تلاش پول سرمایه گذار طی سه سال به وی بر می گردد.  

وی یادآورشد: طبق مطالعات وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی با آب موجود شهرستان دامغان می توانیم ۵۰ هزار هکتار پسته کاری انجام دهیم.  

عضو خانه ملت اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب از سه قبل موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهبرد اقتصادی کشور مطرح کردند و ما امروز اثرات مثبت آن را در کشور مشاهده می کنیم که اروپایی ها در مذکراه با آمریکا از همین منظر به دولتمردان آمریکا اعلام می کنند در مقابله با جمهوری اسلامی ایران شکست می خورند.  

حسن بیکی گفت: در صورت معادل سازی تولید نفت خام، گاز و معیانات گازی کشورمان در حال حاضر روزانه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید و دو میلیون و بشکه از این میزان را صادر می کنند و از طرفی سالیانه ۱۱۹ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی در کشور داریم و خوشبختانه در زطمینه اقلام اساسی این بخش به خود کفایی رسیدیم و یا در آستانه خود کفایی هستیم.

انتهای پیام ///

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا