انرژی

سالی ۶ درصد به بهره‌وری آب در تولیدات کشاورزی اضافه شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: بهره‌وری آب در تولید محصولات کشاورزی در پنج سال گذشته هر سال شش درصد اضافه شده است و بخش کشاورزی همه تمرکزش بر بهره‌وری آب است.

به گزارش آرمان اقتصادی، عباس کشاورز امروز در گردهمایی استان‌های جنوبی کشور با موضوع اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی، اظهار کرد: به‌طورکلی منطقه جنوب کشور ۱۲ درصد سیب‌زمینی، ۳۹ درصد پیاز و ۴۰ درصد گوجه‌فرنگی کشور را تولید می‌کند. سیب‌زمینی دومین غذای کشور است و تأمین آن برای مردم از محصولات مهم است، اگرچه واردکننده آن نیستیم اما از نظر امنیت غذایی بسیار مهم است. گوجه‌فرنگی هم گاهی سیاسی می‌شود و گاهی تجاری و حجم زیادی چه به‌صورت مستقیم و چه فراوری‌شده صادرات داریم؛ بنابراین این منطقه برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: رویکرد بخش کشاورزی در دولت تدبیر این است که به‌جز بهره‌وری آب با هیچ فرمول دیگری صحبت نکنیم و در این راستا کارهای زیادی انجام شده و خیلی از این اقدامات نیز جواب داده است.

همچنین بخوانید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اضافه کرد: برنامه ما به این صورت بوده که هرچقدر در توان داریم سبزی صیفی به گلخانه‌ها برود، تا حد زیادی هم توفیق داشته‌ایم.

کشاورز تصریح کرد: باید ببینیم چگونه برنامه‌ها را هماهنگ کنیم که هم کشاورز عرضه مناسب با تقاضا داشته باشد و دچار نوسانات بازار نشود و هم مناطق بتوانند از یک تفاهم مورد وفاق و اطمینان از هم برخوردار شوند، اما نباید به‌گونه‌ای باشد که استانی رعایت کند و استان دیگری رعایت نکند.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر با تکنولوژی‌هایی که آمده عملکردها در حوزه کشاورزی بالا رفته است، در دهه ۷۰ که نظریه کشت استمرار مطرح شد، گفته شد یکی از عوامل مؤثر بر تورم، قیمت سیب‌زمینی است و مشکلاتی بر عرضه سیب‌زمینی به وجود آمد، بنابراین بحث استمرار مطرح و وارد چرخه شد متعاقب آن بحث کشت بهاره نیز مطرح شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت ادامه داد: تا قبل از این طرح‌ها عملکرد کشاورزان بالای ۲۰ تن نبود اما الآن کشاورزی با کمتر از ۳۰ تن حاضر به کشت سیب‌زمینی نیست، بخش زیادی از تولید گوجه‌فرنگی و پیاز هیبرید شده است، عرضه ما در مصرف داخلی علی‌رغم اینکه می‌خواهیم مصرف سیب‌زمینی بالا رود، تقریباً ثابت است، تأثیر صادرات به‌شدت این محصولات را متأثر کرده است.

کشاورز افزود: هر تصمیمی کشورهای همسایه که خریدار اصلی بخش صادرات محصولات کشاورزی ما هستند برای تقویت یا رونق ما یا بالعکس می‌گیرند بر تولید ما تأثیر می‌گذارند، بنابراین باید متناسب با تقاضا برنامه‌ریزی کنیم، باید به تولید قراردادی برسیم، این محصولات باید صنعتی شوند اما متأسفانه تاکنون نیمه‌صنعتی هم نشده‌اند؛ کالا هرچه صنعتی شود قدرت چانه‌زنی را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه زمانی که گوجه‌فرنگی را می‌چینیم باید حداکثر تا ۲۴ ساعت به بازار رود، ما با کالاهایی مواجهیم که قدرت مبادله را برای تولیدکننده کم می‌کند، خاطرنشان کرد: در خصوص آب، تولید، بهره‌وری آب، توسعه گلخانه‌ها از هیچ کاری نباید فروگذار کنیم، وضعیت کشاورزی استان‌های جنوب کشور با تکنولوژی‌های موجود خیلی به هم نزدیک شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت بیان کرد: باید به تعاملی برسیم که سهم‌بندی‌ها در استان‌های جنوب کشور هماهنگ شوند، و این مسئله را با کشاورزان مناطق هم نهایی کنیم؛ نوسانات بازار فریبنده است، ما نگران ضرر و زیان کشاورزیم، دولت هم با توجه به اینکه صنعت و بازار ندارد نمی‌تواند بیش از این ورود کند.

کشاورز ابراز کرد: باید به تعاملی پایدار و اطمینان‌بخش به نفع کشور و تولیدکننده برسیم، برنامه ما برای آینده با توجه به وضعیت موجود آب این است که محصول خیار به‌طور کامل تا ۷-۸ سال آینده به گلخانه برود و تولیدات گلخانه‌ای گوجه افزایش یابد، متأسفانه در خصوص پیاز و سیب‌زمینی هنوز تکنولوژی کافی موجود نیست.

وی اظهار کرد: در مورد خیار و گوجه‌فرنگی مساحت آزادمان کم می‌شود و امیدواریم تجاری‌سازی تولید هندوانه هم افزایش یابد، در مورد سیب‌زمینی و پیاز منطقه جنوب تغییرات زیادی نخواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت افزود: ابتدای الگوی کشت مطالعه خیلی عمیق و سختی انجام دادیم تحت عنوان تناسب تولید، این طرح سه لایه دارد که شامل خاک، اقلیم و اکولوژی گیاهی است؛ طبق این مطالعه ظرفیت همه نقاط کشور را برای محصولات مختلف تعیین و مشخص کردیم که با توجه به اینکه استان‌ها در چه گروهی هستند چه محدودیت‌هایی دارند.

کشاورز اضافه کرد: بر مبنای این مطالعات تصویر کلانی از تولید را مصور کردیم که کمتر از یک ماه و نیم دیگر نهایی می‌شود، الگوی کشت در همه دنیا طبق همه تعاریف متأثر از استفاده از ظرفیت‌های کشور در راستای توسعه اقتصادی، افزایش درآمد و امنیت غذایی است، کسی تصور نکند ما با الگوی کشت ضامن مدیریت آب هستیم، مسئولین آب باید برنامه‌های خود را داشته باشند.

وی تصریح کرد: هم باید منافع کشاورز را رعایت کنیم هم کشور ، ما نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم محصولی نکارد به‌این‌علت که چاه دارد پایین می‌افتد، وزارت نیرو اول چاه‌های غیرمجاز را کنترل کند و پمپ‌های حجمی بگذارد تا اوضاع بهتر شود، ما می‌گوییم مدیریت آب درگرو الگوی کشت است، این دو را نباید به هم گره بزنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت ادامه داد: تمام تلاش ما این است که آب را بر مبنای بهره‌وری کنترل کنیم، ما باید به ازای هر مترمکعب آب مقدار مشخصی تولید کنیم و توصیه ما به کشاورزان این است که هرکس کمتر از این مقدار تولید کند بهتر است دیگر تولید نداشته باشد، اما بستن چاه برای کشاورزان درست نیست، همه جای دنیا الگوی کشت بوده و همیشه هم هست ما این را در راستای ارتقا بهره‌وری کمک به تولید اصلاح کنیم.

کشاورز عنوان کرد: محصول یونجه باید جایگزین شود، محصول برنج غیر از گیلان و مازندران جای دیگری تولید نشود، باید همه کمک کنیم تا مفهومی مشترک و قابل‌درک از الگوی کشت به کشاورزان ارائه دهیم، طرح اصلاح الگوی کشت محل گروکشی و برخورد با کشاورزان نیست و ارائه این مفهوم قابل‌درک کمک می‌کند تصمیمات ما و کشاورزان منطقی‌تر و مسئولانه هم به نفع کشاورز و هم کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با گامی که برداشته‌شده و مشارکتی که اتفاق افتاده این الگو هرچه زودتر نهایی شود، کما اینکه برای مثال هر جای جیرفت و کرمان می‌روید پیاز را نشایی می‌کارند و آب بسیاری صرفه‌جویی می‌کنند ؛ همه دارند تلاش خود را در این زمینه می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت بیان کرد: باید به‌گونه‌ای شود که از آذر و دی امسال به بعد سرنوشت تولید گوجه تولید در مناطق جنوبی کشور باشد باید، تعاملی بشود و ساختاری شروع شود که نظامی نظارتی و مدیریتی داشته باشد.

کشاورز با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم فعلاً روی تولید فیکس برنامه‌ریزی کنیم و نباید خیلی برای تولید فیکس اصرار بورزیم، ابراز کرد: محصولات تازه با پنج – شش درصد عرضه اضافه به بازار را از دست می‌دهد، غیر از مکانیسم تولید صنعتی باید هرگونه تولید بدون صنعتی را از برنامه خود خارج کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بخشی از تولید صنعتی شود، اگر با نظم بیشتر صنعت را وارد کنیم شرایط بهتر می‌شود در غیر این صورت با یک باد گرم و سرد کشاورزان متضرر می‌شوند؛ اگر به ۱۰۰ هزار نفر خدمت خوب ارائه دهیم خوب است هرچند کافی نیست، اما اگر یک نفر به علت بی‌توجهی ما زندگی‌اش از هم بپاشد ما مسئولیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا