بانک و بیمهطلا و ارز

سود حاصل از پیش فروش سکه نصیب ۲درصد جامعه شد/ اصل پیش‌فروش سکه مردود است

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی را حرکت غیرکارشناسی دانست که موجب به تاراج رفتن منابع متعلق به همه مردم شد.

اقتصادآنلاین – المیرا اکرمی؛ حسن حسینی شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین گفت: اقدامی که بانک مرکزی در مورد پیش فروش سکه انجام داد، منابع این ملت را در اختیار عده خاصی قرار داد که سودهای کلانی از این راه کسب کردند.

وی با تاکید بر اینکه اصل پیش فروش سکه مردود است و مورد پذیرش نیست، اظهار داشت: سکه از کالاهای ضروری نیست که مردم نیازمند آن باشند و این پیش فروش سکه که به مثابه سکه پاشی در بازار است، از منابع مردم که متعلق به ۸۵ میلیون نفر جمعیت این کشور است، هزینه می‌شود.

حسینی شاهرودی در ادامه افزود: قطعا کسانی که به دنبال خرید سکه در تعداد زیاد هستند، می‌خواهند دارایی خود را تبدیل به سکه کنند تا سود کلانی را به دست بیاورند و در واقع این یک نوع سرمایه گذاری است که این سرمایه گذاری در اختیار همه قرار نمی‌گیرد و تنها در اختیار افراد خاصی که حدود ۲ درصد جامعه هستند، قرار می‌گیرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس در ادامه عنوان کرد: اگر هم بنا باشد سیاست دولت و شورای پول و اعتبار و شورای اقتصاد بر کنترل بازار سکه و طلا باشد، باید یک حد نصاب برای پیش فروش در نظر گرفته شود تا کسی نتواند هزاران قطعه سکه را خریداری کند و به شخص دیگری اصلا سکه نرسد. در این شرایط اگر بخشی از منابع داخلی کشور هم صرف شود، این منافع شامل تمام افرادی می‌شود که می‌خواهند سودی ببرند و اگر سکه توزیع شود، در اختیار همه مردم قرار بگیرد و نه فقط افراد خاصی.

حسینی شاهرودی در پایان اظهار داشت: ضمن اینکه با تعیین کردن یک حد نصاب، خروج سکه و طلا از کشور به راحتی اتفاق نمی‌افتد ولی وقتی سکه ها در اختیار چند نفر باشد، احتمال انتقال آنها به خارج از کشور و قاچاق سکه بیشتر خواهد شد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا