بورسبورس اوراق

رشد ۲۰ درصدی بورس متاثر از نرخ ارز

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد ۲۰ درصدی شاخص بورس در یک ماهه اخیر متاثر از افزایش نرخ ارز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ولی نادی قمی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: شاخص بازار سهام در یک ماهه اخیر از ۹۵ هزار به ۱۱۵ هزار واحد رسید.

وی همچنین اظهارداشت: این رشد یکباره بوده و به یک دوره اصلاحی نیز احتیاج دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاح قیمتی در بازار سهام یک امر عادی و طبیعی است.

وی ادامه داد: جنگ تعرفه ای که آمریکا به راه انداخته احتمال می رود رشد اقتصاد جهانی کمی با افت مواجه و به تبع قیمت مواد خام از قبیل مس، روی و غیره متاثر از این مولفه برمدار کاهش قرار گیرد.

نادی قمی تصریح کرد: هرچند بورس ایران یک بورس بین المللی نیست ولی اکثر شرکت های فعال در بورس و فرابورس کالاهای خود را به بازارهای بین المللی صادر و متاثر از قیمت های جهانی هستند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بورس ایران کالا محور و تحت تاثیر قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی است و به عبارتی اگر بازارهای کالایی دنیا کاهش قیمت داشته باشند بطور قطع و یقین بورس ایران نیز دچار افت خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رشد ۲۰ درصدی بورس طی یک ماهه اخیر واکنشی بوده که به کاهش ارزش پول ملی داشته است.

وی اضافه کرد: این رشد به دلیل افزایش بهره وری، توسعه بازارهای جدید و نظایر این نبوده بلکه بیشتر ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است.

نادی قمی بیان داشت: بدون شک هروقت قیمت ارز بر مدار صعودی قرار گیرد قیمت کالاها در بازار و به تبع سهام نیز دچار تغییر و تحول می شود.

وی در ادامه یادآورشد: تنها دارایی که در اقتصاد تحت تاثیر قیمت ارز از رشد معقول و متناسب برخوردار نبوده قیمت سهام شرکت هاست.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا