امور زیربناییراه و ساختمان

ارائه جزئیات بسته‌های سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی ایران / اتصال حاشیه اقیانوس هند با آسیای میانه از مسیر خزر

معاون وزیر راه و شهرسازی با تصریح جزئیات بسته‌های سرمایه‌گذاری و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی ایران گفت: دریای خزر می‌تواند اتصال دهنده کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آسیای میانه باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر که با حضور مقامات محلی، نمایندگان مجلس سه استان شمالی و سرمایه‌گذاران کشورهای حاشیه دریای خزر صبح امروز در امیرآباد برگزار شد گفت: انتظار می‌رود فرصت‌ها و چالش‌های موجود در تعاملات بین کشورها برای توسعه و رونق بنادر حاشیه خلیج فارس به صورت عملیاتی مشخص شود و بتوانیم فرصت‌های موجود را بالفعل کنیم.

وی با بیان اینکه در پیرامون دریای خزر با پنج کشور در همسایگی قرار داریم گفت: در بین پنج قاره جهان دریاها و حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه حجم تجارت جهانی از دریا ۱۰.۳ میلیارد تن است افزود: ۱۴۵ میلیون TEU از طریق دریا سالانه جابجا می‌شود و جابجایی کالا از طریق دریا همواره به صورت مستمر رو به رشد بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت جابجایی کالا در دریای خزر اظهار داشت: در دریای خزر ظرفیت ۱۳۵ میلیون تنی بندری بین کشورها وجود دارد که ظرفیت بنادر شمالی کشورمان در حاشیه خزر ۳۰ میلیون تن است.

راستاد ادامه داد: کشورهای حاشیه خزر هر کدام از یک پنجم ظرفیت خود برای تخلیه و بارگیری استفاده می‌کنند و همان طور که گفته شد وضعیت بنادر شمالی ایران هم ۳۰ میلیون تن است که حدود ۵ الی ۶ میلیون تن آن عملیاتی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افزایش استفاده ازبنادر نباید معطل واردات شد گفت: باید از ظرفیت‌های صادراتی بنادر حاشیه دریای خزر استفاده کنیم البته نباید روابط مان با کشورهای حاشیه خزر صرفا صادراتی از ایران باشد بلکه می‌خواهیم تعاملات بین کشورها افزایش پیدا کند بنابراین باید بازرگانان و تجار ارتباطات بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

وی با بیان اینکه کریدورهای متنوعی از بنادر حاشیه دریای خزر عبور می‌کنند گفت: دریای خزر می‌تواند حلقه اتصالی به بندر چابهار باشد که اخیرا با اجرای عملیات در فاز اول این بندر ظرفیت آن به هشت میلیون تن و تا پایان فاز چهار به ۷۷ میلیون تن می‌رسد.

راستاد ادامه داد: از این رو دریای خزر می‌تواند اتصال دهنده حاشیه اقیانوس هند و آسیای میانه باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی برای ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در جهت توسعه و رونق بنادر شمالی به ویژه بندر امیرآباد اظهار داشت: سازمان بنارد این آمادگی را دارد که اراضی پایانه‌های صادراتی و لجستیکی را به بخش خصوصی صرف نظر از ملیت سرمایه‌گذاران با بهترین شرایط قراردادی و مدل‌های متنوع بازگشت سود سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده و اعطای یارانه قرار دهد.

وی تاکید کرد: البته شرط ما این است که سرمایه‌گذارن بتوانند ترافیک دریایی در بنادر شمالی را افزایش دهند.

راستاد با اشاره به پیشرفت بنادر شمالی کشورمان گفت: در همین بندر امیرآباد توانستیم یک بندر سنتی را به بندر نسل سوم تبدیل کنیم بندری که در آن صنایع تولیدی و ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

وی افزود: یکیاز دغدغه‌های سرمایه‌گذاران بحث ایجاد زیرساخت‌ها است که متعهد می‌شویم زیر بنا در فضای سرمایه‌گذاری تامین کنیم.

وی ادامه داد: ‌از سوی دیگر از دغدغه‌های دیگر سرمایه‌گذاران بحث تعرفه‌ها است که همواره تاکید داشتیم تخفیفات تعرفه‌ای مناسب برای صادرات و ترانزیت در دستور کار قرار داده‌ایم.

راستاد با بیان اینکه قراردادها قابل بازنگری برای قرارگیری در شرایط بهتر است اظهار داشت: اگر شرایط به گونه‌ای شود که یکی از طرفین با ادامه قرارداد دچار زیان شود و شرایطی به وجود آید که در قرارداد پیش‌بینی نشده بود و بحران ایجاد شود قرارداد به صورتی بازنگری می‌شود که شرایط برای طرفین به ایده‌آل‌های دو طرف بازگردد می‌توانیم به نفع سرمایه‌گذار اجاره بها را کاهش دهیم یا اینکه مدت زمان بازگشت سود سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم تمام این اقدامات برای بازنگری قرارداد در شرایط احتمالی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: مهمترین پیشنهاد ما ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی و خارجی برای افزایش مبادلات تجاری در حوزه دریای خزر است و معتقدیم با وجود شرکت‌های ساحلی بخش خصوصی دو طرف می‌توانیم بهره‌وری را افزایش و حمل و نقل درب را انجام دهیم و در نهایت گلوگاه‌ها را کاهش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایجاد کنسرسیوم با حضور شرکت‌های ساحلی بخش خصوصی بین کشورها تکمیل زنجیره حمل و نقل سهولت می‌یابد.

 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا