بانکبانک و بیمه

کارتخوان‌های جدید عرضه سوخت رونمایی شد


کارت‌خوان‌های جدید عرضه سوخت دیروز دریکی از پمپ‌بنزین‌های غرب تهران افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، مراسم رونمایی از نسل جدید سامانه هوشمند سوخت و پرداخت آنلاین، سه‌شنبه ۱۹ تیرماه با حضور محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جایگاه سوخت میدان آزادی برگزار شد.

این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این سیستم در یکی از جایگاه‌های عرضه بنزین کلان‌شهر تهران رونمایی شد تا به‌ مرور زمان، تمامی نازل‌ها در سراسر کشور به این سیستم توزیع سوخت و پرداخت همزمان مجهز شوند.
بیش از ۱۱ سال از آغاز نصب تجهیزات سامانه هوشمند سوخت روی جایگاه‌های عرضه می‌گذرد و اکنون با تجهیز پمپ‌بنزین‌ها به سامانه جدید کارت‌خوان‌های جدید، به اعتقاد مدیران درگیر این طرح گامی در جهت ارتقا و تسهیل سیستم عرضه سوخت کشور برداشته خواهد شد.
کارشناسان می‌گویند، در حال حاضر ۴۴ هزار نازل سوخت در کشور وجود دارد و برای تجهیز هر نازل به این سیستم که تمام وارداتی است، مبلغی نزدیک به ۶۰۰ یورو هزینه در پی دارد و با توجه به ابعاد طرح باید تعدادی نیز اضافه‌تر تا حدود ۵۰ هزار عدد وارد کشور شود. البته دستگاه فعلی فاقد پرینتر است و چون این دستگاه در جایگاه سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از پرینترهای ضد حریق در آن استفاده کرد که گران‌قیمت است و در صورت مجهز شدن به پرینتر باید عددی نزدیک به ۱۰۰ یورو هم برای هر دستگاه در نظر گرفت.
البته مشخص نیست که ارز مورد نیاز این بخش با ارز دولتی ۵۱۰۰ تومانی تامین خواهد شد یا از بازار آزاد که در هر کدام از این دو حالت نباید فراموش کرد که کشور در شرایط فعلی برای برگشت منابع ارزی از اتحادیه اروپا دچار مشکل است و این روند باید بررسی شود که منطقی است برای چنین طرحی این میزان هزینه پرداخت شود؟ البته برخی شنیده‌های تایید نشده نیز حاکی از این است که قرار است بخشی از هزینه اجرای این طرح را شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تامین کند.
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تنها تفاوتی که در حال حاضر با اجرای این طرح نسبت به روش فعلی پرداخت در جایگاه‌های سوخت رخ می‌دهد، پرداخت وجه از سوی رانندگان در پای نازل سوخت از طریق کارت بانکی است.
حال سوال اینجاست که مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در شرایط امروز کشور که از همه طرف مورد هجمه دشمنان قرار گرفته چه آورده‌ای برای این طرح متصور هستند که باید ۳۰ میلیون یورو از منابع کشور را صرف آن کرد؟
در صورت وجود دلایل منطقی که بعید به نظر می‌رسد وجود داشته باشد، مشکل دیگری که این طرح دارد، عدم برگزاری مناقصه و در نظر نگرفتن شرایط یکسان برای تمامی شرکت‌های فعال در حوزه صنعت پرداخت کشور برای حضور در این طرح ملی است.
پیگیری‌های ما نشان می‌دهد برخی از شرکت‌های psp با وجود پیگیری در خصوص انجام این پروژه راه به‌ جایی نبردند و در حال حاضر برای شرکت تاپ یک انحصار از سوی مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایجاد شده که این موضوع باید توسط سازمان‌های نظارتی بررسی شود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا