بورسبورس اوراقبورس کالا

بررسی وضعیت بازار متانول در نیمه اول ۲۰۱۸

کاهش ادامه دار قیمت در بازار متانول چین که از ابتدای سال میلادی با آن همراه بوده است ناشی از عواملی همچون رشد ظرفیت کند تر از حد انتظار، توزیع نامناسب سود در زنجیره صنعت متانول و تعدد تعطیلی واحدهای MTO بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بازار متانول چین در ابتدای سال جاری میلادی با کاهش قیمت‌ها مواجه شد زیرا تولیدکنندگان به دنبال افزایش عرضه خود بودند اما وضعیت تقاضا در صنایع پایین‌دستی تعریف چندانی نداشت. سپس قیمت متانول با فرا رسیدن ماه‌های آوریل و می که معادل با فروردین و اردیبهشت سال جدید شمسی بود، با توجه به عواملی همچون فرارسیدن زمان تعمیر و نگهداری بسیاری از واحدهای تولیدی در فصل بهار، کاهش عرضه در برخی از کارخانه‌های خارجی و همچنین محدودیت‌های پیش آمده برای گاز طبیعی در منطقه جنوب غربی چین در ترکیب با افزایش تقاضا در صنایع پایین‌دستی با رشد قیمت‌ها مواجه شد.

 اما از ماه ژوئن بدین سو با توجه به راه‌اندازی مجدد بسیاری از واحدها و همچنین فرارسیدن زمان تعمیر و نگهداری بسیاری از واحدهای تبدیل متانول به اولفین که از جمله متقاضیان بسیار مهم خوراک متانول می‌باشند، قیمت‌ها مجددا با کاهش مواجه شده است. بر حسب آخرین گزارش نشریه پلتس، قیمت متانول بر حسب نرخ CFR چین در هفته گذشته با افت ۷ دلاری نسبت به هفته ماقبل خود به ۳۹۵ دلار در هر تن کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

۱.    رشد ظرفیت کند‌تر از حد انتظار

در نیمه اول سال جاری میلادی، واحد ۲۰۰ هزار تنی شرکت Xinneng Phoenix، واحد ۲۰۰ هزار تنی Shandong Jinneng، واحد ۸۰۰ هزار تنی Anhui Haoyuan و واحد ۶۰۰ هزار تنی Xinneng Energy وارد مدار تولیدی شدند در حالی که فعال شدن برخی از واحدهای دیگر به تعویق افتادند که این امر باعث شده است تا نرخ رشد ظرفیت تولیدی متانول در نیمه اول سال جاری در چین به کمترین میزان سال‌های اخیر برسد. در کشوری همچون آمریکا شرکت OCI Partners تاسیسات ۱.۷۵ میلیون تنی تولید متانول خود را در تگزاس وارد مدار نمود اما پروژه‌های متانول ایران تاکنون با تاخیر مواجه بوده است.

photo_2018-07-10_15-15-02

۲.    توزیع نامناسب سود در زنجیره صنعت متانول

همانطور که اعلام کردیم تولید متانول چین بنا به دلایلی که پیشتر ذکر شد، در نیمه اول سال چندان با رشد همراه نبود به صورتی که به صورت میانگین معادل با ۴.۴ تا ۴.۷ میلیون تن در هر ماه بوده است. از طرف دیگر واردات متانول چین نیز با کاهش مواجه شد به صورتی که در برخی ماه‌ها این میزان به حدود ۵۰۰ هزار تن نیز افت کرده بود. در نتیجه این کاهش عرضه قیمت متانول تا ماه ژوئن شاهد رشد بود و سود صنعت متانول در چین نیز به بالاتر از ۷۰۰ یوان افزایش یافت. اما این سود به محصولات پایین‌دستی نرسید. میانگین سود صنایع پایین‌دستی متانول حدود ۲۰۰ یوان در هر تن بوده و در برخی از دوره‌ها حتی کمتر از نقطه سربه‌سر بوده است.

photo_2018-07-10_15-15-08

۳.    تعدد تعطیلی واحدهای MTO

به دلیل قیمت بالای متانول، سود واحدهای متانول به اولفین در نیمه اول سال تعریف چندانی نداشت و به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی واحدهای خود خصوصا در بازه زمانی می تا ژوئن به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی بودند. همچنین راه‌اندازی مجدد برخی از واحدها به دلیل پایین بودن میزان سود به تاخیر افتاده است.

Capture0040

در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ انتظار می‌رود که میزان دسترسی به متانول در چین، پایین باشد. واحد ۲۰۰ هزار تنی شرکت Shanxi Lubao، واحد ۶۰۰ هزار تنی Luxi Chemical، واحد ۳۰۰ هزار تنی Jinmei Huayu’ و واحد ۵۰۰ هزارتنی Hengli راه‌اندازی خواهند شد اما برخی از این واحدها به صورت یکپارچه دارای تاسیسات مصرف‌کننده پایین‌دستی نیز می‌باشند و در نتیجه میزان فروش متانول آن‌ها به بازار محدود خواهد بود. در سه ماهه دوم سال جاری میلادی میزان تولید از واحدهای متانول گاز محور به دلیل محدودیت خوراک، با سقف محدودیت تولید روبرو بوده است. علاوه بر این با توجه به عدم مشخص بودن زمان راه‌اندازی واحدهای جدید متانول در ایران، انتظار می‌رود که واردات متانول به چین به صورت ماهیانه در محدوده ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن باقی بماند.

در طرف تقاضا برخی از واحدهای پایین‌دستی مصرف‌کننده متانول به مدار وارد خواهند شد و همچنین با نزدیک شدن به زمستان میزان تقاضا برای متانول به عنوان کاربرد در سوخت افزایش خواهد یافت. در نتیجه انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ از لحاظ وضعیت عرضه و تقاضا، بازار متانول دارای حرکت رو به بالا باشد.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا