صنعتصنعت، معدن، تجارت

تولید رو به رشد ماشین های نساجی در داخل

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: ساخت ماشین آلات صنعت نساجی در کشور رو به رشد است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیمردان شیبانی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به این پرسش که چرا به رغم وجود توان بالای ساخت ماشین آلات صنعت نساجی در کشور تولیدکنندگان داخلی دستگاه های دست دوم را از خارج وارد می کنند، افزود: صنعتگران نسبت به تولیدداخلی کم اقبال نبوده بلکه استفاده از کالاهای ساخت داخل را افتخار خود می دانند.

وی همچنین اظهارداشت واقعیت امر اینکه ایران تولید کننده ماشین آلات درتا سال گذشته نبوده بلکه به تازگی در این حوزه وارد شده است.

همچنین بخوانید

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت لازمه حرکت در این مسیر نیازمند وجود امکانات مناسب، تجربه کافی، آموزش، دانش، فناوری و مواردی از این دست است.

وی افزود: خوشبختانه متخصصان داخلی طی سال های اخیر حرکت های رو به رشدی برای ساخت ماشین آلات صنعت نساجی در کشور انجام داده اند.

شیبانی همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا تولید کنندگان داخلی ماشین آلات دسته دوم نساجی را بر تولیدات ساخت داخل ترجیح می دهند، اظهارداشت: قیمت و عملکرد ماشین آلات در این خصوص بسیار تعیین کننده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: اگر صنعتگران داخلی ماشین آلات با کیفیت و قیمت مناسب تولید کنند فعالان حوزه صنعت نساجی دستگاه های ساخت داخل را بر تجهیزات خارجی ترجیح خواهند دادو شکی در این قضیه نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران افزود: صنعت ساخت ماشین آلات نساجی در داخل رو به رشد است ولی هنوز مملکت در جایگاهی قرار ندارد که از واردات ماشین خوب خارجی در این حوزه بی نیاز باشد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی از شنوندگان برنامه کالای ایرانی رادیو اقتصاد مبنی بر اینکه چرا قیمت پارچه های فاستونی ایرانی خیلی گران است، اظهارداشت: این سئوال را باید از دولتمردان پرسید که چرا با دریافت نرخ بالای سود بانکی، عوارض و مالیات سنگین، بالابردن تعرفه مواداولیه وارداتی و موارد مشابه دیگر سبب افزایش هزینه تولید در جامعه می شوند.

شیبانی اذعان داشت: برای مثال تعرفه واردات پنبه در ایران پنج درصد است این در حالیکه سالانه باید بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن پنبه از خارج وارد شود.

وی تصریح کرد: نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و قدیمی‌ترین صنایع جهانی است که به‌دلیل اشتغالزایی بالا و همینطور نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوق‌العاده همواره مورد توجه کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا بوده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران یادآورشد: با توجه به مزیت های بی شمار صنعت مزبور ضرورت ایجاب می کند دولتمردان دست تولیدکنندگان این عرصه را به گرمی بفشارند و از آنان به معنای واقعی حمایت کنند.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و مهدی شیار» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا