بانکبانک و بیمه

سرنوشت خودپردازها در دستان پول فیزیکی


سرنوشت دستگاه‌های خودپرداز به آینده پول فیزیکی گره خورده است؛ این حرف «میرمسعود زنوزی»، مدیرعامل شرکت «فرادیس البرز» است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)،شرکتش توان تولید کامل خودپرداز را دارد ولی منطق با بازار واردات، قطعات آن را منطقی‌تر و به‌صرفه‌تر می‌داند.

توزیع و پراکندگی خودپردازها در ایران را چگونه می‌بینید آیا به تناسب توزیع شده یا اینکه در کلانشهرها و شهرهای کوچک توزیع نامتناسب است؟
در وضعیت فعلی از لحاظ استانی توزیع با انحراف قابل توجه همراه نیست و تخصیص خودپرداز تا حدودی متناسب است. در کمتر از پنج استان تا حدودی ظرفیت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها برای تخصیص خودپرداز وجود دارد.
 
میزان تراکنش خودپردازها در ایران چه‌قدر است؟
خودپردازها به صورت میانگین ماهیانه حدود ۹ هزار تراکنش یا به عبارتی روزانه ۳۰۰ تراکنش دارند. تراکنش‌های هر دستگاه خودپرداز به دلیل گسترش کلی شبکه خودپردازها کاهش یافته ولی مجموع تراکنش‌هایی که از کانال خودپرداز صورت می‌پذیرد رشد کرده است. البته میانگین تراکنش خودپردازهای ایران نسبت به نرم جهانی بسیار بالاتر است. این به دلیل کمبود خودپرداز و از طرفی تفاوت در ارزش اسکناس‌ها در خودپرداز است که با به کارگیری ایران چک و از طرفی توسعه شبکه خودپردازها تا حدی جبران شد. در مقام مقایسه میزان رشد تراکنش در کانال موبایل بالاتر است. انتظار می‌رود به خصوص در حوزه پرداخت‌های خرد که هم اکنون عمدتاً بروی کانال POS انجام می‌شود به صورت افلاین و مبتنی بر موبایل تغییر کند ولی کانال خودپرداز همچنان در سبد خدمات بانکی قرار خواهد داشت.
 
آیا امکان‌های جدیدی برای دستگاه‌های خودپرداز در نظر گرفته اند؟
قطعاً با افزایش کارکرد و خدمات خودپردازها یا تجهیزات SST روبه‌رو هستیم. ارزش افزوده و ارائه خدمات بانکی و پرداخت متنوع در حال گسترش است. این پوشش به نحوی است که تقریباً تمام مواردی که از یک شعبه بانکی انتظار می‌رود قابل ارائه توسط این حوزه از تجهیزات است. فناوری‌هایی برای بهبود ارتباط نظیر ارتباط با موبایل، ارتباط با پول دیجیتال، ارائه انواع کارت و سیم‌کارت‌ها، تجهیز به QR کد و NFC جزء این موارد محسوب می شوند.
 
سیستم ایران چه امکان دیگری می‌تواند در خودپرداز‌ها قرار دهد؟
فرادیس البرز به عنوان شرکتی با پشتوانه قوی و پیشرو در این زمینه، موارد بسیاری را طراحی و پیاده‌سازی و در نمایشگاه‌ها برای اولین بار رونمایی کرده است. به‌علاوه پشتیبانی از انواع ارز، ارائه کارت هدیه، فروش سیم‌کارت، دریافت وجه نقد، فروش سکه طلا، دریافت امضاء از مشتری، اسکنر پاسپورت و پذیرش چک از جمله این موارد است.
 
در ایران چند دستگاه خودپرداز وجود دارد؟ چه میزان آن از طریق واردات تامین می‌شود و چه میزان از طریق تولید داخل؟
حدود ۶۰ هزار دستگاه در ایران وجود دارد. در بحث تولید داخلی، توانمندی فرادیس البرز مورد تائید مشتریان و مراکز ارزیابی قرار گرفته است. فرادیس البرز تنها شرکت طراحی کننده و تولید داخلی خودپرداز با برند فرادیس است که به صورت عملی کارکرد مقبول و قابل مقایسه با نمونه‌های معتبر جهانی دارد. در بازار فعلی بیشتر واردات و گاهی مونتاژ نمونه‌های چینی را شاهد هستیم.
 
حجم گردش مالی واردات این دستگاه‌ها چه‌قدر است؟ آیا در داخل ایران امکان تولید آن وجود دارد؟
عمده تجهیزات تحویلی مبتنی بر نمونه‌های وارداتی است. امکان تولید کاملاً در فرادیس وجود دارد و این موضوع به صورت موفق ثابت شده است. تاکید می‌کنم که در این صنعت، تولید صد درصدی منطقی و امکان‌پذیر نیست. حتی تولید‌کنندگان رده اول جهانی اقلام داخلی خود را از سایر شرکت‌ها تامین می‌کنند و فرادیس البرز مطابق با همین منطق صنعت، نسبت به طراحی و تولید اقدام کرده است. این در حالی است که اقدامات سایر شرکت‌ها متمرکز به واردات و یا مونتاژ است و از عمق تولید فرادیس برخوردار نیستند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا