بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

۵ نوآوری که در آینده‌ای نزدیک امنیت بانکداری شما را تضمین خواهند کرد

هکرها و کلاه‌برداران هرروز از فناوری‌های پیشرفته‌تر برای رسیدن به مقاصدشان استفاده می‌کنند و نوآوری‌ها در امنیت بانکداری هم برای مبارزه با آن‌ها تکامل می‌یابد. باهم نگاهی خواهیم انداخت به موج جدیدی از محصولات و امکانات که برای امن نگه‌داشتن پول‌های شما طراحی‌شده‌اند.

۱) سی‌وی‌وی‌ها و پین‌های پویا(Dynamic PINs and CVVs

با کارت‌های «دا‌وینچی چویس» (Da Vinci Choice) سی‌وی‌وی، پین آفلاین و تاریخ انقضاء همگی پویا هستند و با فشردن یک دکمه تغییر می‌کنند.

داوینچی‌کارت، یک صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید، پردازنده و باطری داخلی هم دارد!

این نوآوری در امنیت بانکداری به شما اجازه می‌دهد که با متصل کردن حداکثر ۸ عدد از کارت‌های اعتباری خود تنها از یک کارت برای کارهای‌تان استفاده نمایید. داوینچی از کارت‌های ویزا  (Visa)، مسترکارت (Mastercard)، و امریکن‌اکسپرس (American Express) پشتیبانی می‌کند.

کافی است پس از انتخاب حساب، پین‌آفلاین واقعی خود را در کارت وارد کنید (و نه در کارت‌خوانی که ممکن است هک شده باشد و یا در خودپردازی که اطرافش پر از چشم‌های کنجکاو است) تا داوینچی‌کارت برای شما یک پین و سی‌وی‌وی موقت یک‌بارمصرف تولید کند و به‌وسیله آن‌ها پرداخت خود را انجام دهید.

علاوه بر چیپ و نوار مغناطیسی سنتی در داوینچی‌کارت یک صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید، پردازنده و باطری داخلی هم وجود دارد! با توجه به تغییر اطلاعات حساب و وارد نشدن پین اصلی در دستگاه‌های پر‌خطر، این نوآوری در امنیت بانکداری قابلیت این را دارد که جلوی کلاه‌برداری درتراکنش بدون کارت را بگیرد.

داوینچی چویس در آخرین مراحل تست است و در چند ماه آینده به قیمت استثنایی ۷۵ یورو یا ماهانه ۷.۵ یورو عرضه خواهد گشت.

بااین‌وجود سایمون هیویت، بنیان‌گذار و مدیر ارشد سابق امنیت در شرکت بانکداری وتسپَک (Westpac Banking Corporation) از بزرگ‌ترین گروه‌های بانکداری استرالیا، می‌گوید:

«این فناوری به‌راحتی می‌تواند توسط بانک‌ها برای تمام کارت‌های اعتباری و کارت‌های بدهی به کار گرفته شود.»

۲) تائید کارت با اثرانگشت (Fingerprint card verification)

اکثر بانک‌های بزرگ به شما اجازه می‌دهند که از حس‌گرهای اثرانگشت تلفن‌های همراه، مانند اپل ‌تاچ آی‌دی (Apple Touch ID) یا اندروید فینگرپرینت (Android Fingerprint)، برای دسترسی به بانکداری موبایلی استفاده نمایید. اکنون همان نوآوری در امنیت بانکداری برای ارتقا امنیت پرداخت‌های کارتی به کار گرفته‌شده است.

تائید کارت با اثرانگشت

تائید کارت‌های مسترکارد با اثرانگشت

در اقدامی جدید مسترکارت برای احراز هویت در پایانه‌های بانکی از تشخیص اثرانگشت به‌جای پین آفلاین استفاده کرده است. بانک شما پس از دریافت اثرانگشت آن را به‌صورت رمزنگاری‌شده و در قالب دیجیتال درون چیپ (Chip) الکترونیک کارت ذخیره می‌کند. هنگامی‌که مشتری انگشت خود را روی حسگر داخلی کارت که در گوشه آن است قرار می‌دهد، اثرانگشت با سوابق دیجیتال مقایسه شده و اجازه پرداخت صادر می‌شود.

مستر‌کارت اعلام کرده این نوآوری در امنیت بانکداری کاملاً آماده عرضه است و باید منتظر ارائه این قابلیت به مشتریان از طرف صادرکنندگان کارت باشیم.

۳) برقراری امنیت با سلفی (‘Selfie’ security)

فناوری سنجش هویت بیولوژیک (Biometric Authentication) با تشخیص چهره و صدا در حال رایج شدن است.

فرست‌دایرکت (First Direct) اولین استفاده‌کننده از احراز هویت با صدا و همچنین اولین بانک بزرگی است که فناوری تشخیص چهره آی‌فون ایکس (iPhone X) را با آغوش باز پذیرفته است. مشتریان این بانک با نگاه کردن به دوربین آی‌فون می‌توانند به بانکداری موبایلی خود دسترسی پیدا کنند.
فناوری تشخیص چهره

سال گذشته تی‌اس‌بی (TSB) اولین بانکی بود که از اسکنرهای عنبیه استفاده کرد. مشتریانی که گوشی سامسونگ اس ۸ و اس ۸ پلاس و نوت ۸ داشتند قادر بودند با نگاه به دوربین تلفن همراه‌شان به بانکداری موبایلی خود دسترسی پیدا کنند.

متخصصان امنیت بر این باورند که اسکن عنبیه، با دارا بودن ۲۶۶ ویژگی منحصربه‌فرد در برابر ۴۰ تای اثرانگشت، امن‌ترین روش احراز هویت بیولوژیک در حال حاضر است.

بااین‌وجود، دسترسی به چنین سطح بالایی از نوآوری در امنیت بانکداری هزینه‌بر است. داشتن گوشی‌های آخرین‌مدل برای همه آسان نیست.

۴) دستگاه‌های خودپرداز غیر تماسی (Contactless cash machines)

بارکلیز (Barclays) خودپردازهای غیر تماسی جدید ارائه کرده که تنها با قرار دادن تلفن همراه یا کارت‌های غیر تماسی نزدیک دستگاه می‌توان از حساب پول برداشت کرد.

این نوآوری در امنیت بانکداری برای حذف ریسک دزدیده شدن پین‌آفلاین شما طراحی‌شده است تا نقشه کلاه‌بردارانی را که با پرت کردن حواس شما یا کارگذاری اسکیمر روی دستگاه می‌خواهند به مقصود خود برسند عقیم بگذارد.
اپلیکیشن بارکلیز

مشتریان می‌توانند مقدار پولی که می‌خواهند را در اپلیکیشن بارکلیز مشخص کرده و پس از واردکردن پین‌آفلاین در گوشی، ۳۰ ثانیه مهلت خواهند داشت که گوشی را نزدیک حسگر غیرتماسی خودپرداز قرار دهند. در پی این‌ کار دستگاه وجه نقد موردنظر را ارائه خواهد کرد.

این نوآوری در امنیت بانکداری اولین بار در شمال انگلستان به‌صورت آزمایشی  راه‌اندازی شد و نتایج موفقیت آمیزش بدین معنی است که به‌زودی شاهد حضور این خودپردازها در شعب بیشتری از این بانک خواهیم بود.

۵) کارت‌های خود تخریب‌گر (Self-destructing cards)

گروه مواد دانشگاه دولتی آیووا (Iowa State University) در حال تحقیق روی مواد گذرایی هستند که می‌تواند کارت‌های اعتباری آینده را امن‌تر کند. رضا منتظمی، استادیار مهندسی مکانیک، روی پلیمر خاصی تحقیق می‌کند که با یک اشاره می‌تواند خودبه‌خود ذوب شود.

رضا منتظمی

رضا منتظمی، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه دولتی آیووا

اگر کارت اعتباری ساخته‌شده از این مواد دزدیده شود با ارسال یک سیگنال از راه دور می‌توان به کارت فرمان خود تخریبی صادر کرد و کلاه‌بردار را دست‌خالی گذاشت.

ریسک نوآوری در امنیت بانکداری

بدون شک احراز هویت بیومتریک آینده امنیت بانکداری است. اقبال بانک‌ها به رها کردن رمزهای پیچیده و اتکا به اعضای منحصربه‌فرد بدن برای احراز هویت هرروز بیشتر می‌شود.

بااین‌وجود تکیه صرف به بیومتری ما را آسیب‌پذیر می‌کند. اثرانگشت می‌تواند جعل شود، صدا تقلید گردد و تشخیص چهره هم همیشه بدون خطا نیست. حتی اسکن عنبیه را هم می‌توان گول زد.

به نظر می‌رسد که احراز هویت چند-عامله که مخلوطی از دارایی (تلفن همراه، تبلت و کی‌کارت)، دانش (رمز، پین‌آفلاین یا سؤال امنیتی) و ژنتیک (اثرانگشت، چهره و عنبیه) است بهترین روش احراز هویت خواهد بود.

منبع: Which

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا