انرژی

گام بزرگ غول‌های نفتی در بازار انرژی

غول‌های نفتی از جمله رویال داچ شل و BP سهم خود از تولید گاز طبیعی را افزایش و با این اقدام فاصله میان خود و اکسون موبیل را کاهش داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سرمایه بازار جاری اکسون موبیل ۳۴۸ میلیارد دلار بوده و در مقابل سرمایه بازار شل ۳۱۷ میلیارد دلار و BP  ۱۵۶ میلیارد دلار است.

شرکت BP انتظار دارد که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد گاز و ۴۰ درصد نفت تولید کند که کاملا برخلاف رویه سال ۲۰۱۴ خواهد بود. روند مذکور از سوی بسیاری از شرکت‌های نفت دیگر دنبال می‌شود. اکسون موبیل به نوبه خود در حال حاضر حدود ۵۵ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز تولید می‌کند.

همچنین بخوانید

استیو هیل، نایب رییس تجارت گاز شل اخیرا اظهار کرد: ما شاهد رشد سریع این بازار هستیم و تقاضا برای گاز سریعتر از تقاضای کلی برای انرژی رشد می‌کند و ما انرژی‌های تجدیدپذیر را تهدیدی برای گاز نمی‌بینیم.

همچنین LNG سهم بزرگتری از تجارت گاز را دربرمی‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود سهم LNG از مجموع تجارت گاز، از یک سوم در سال ۲۰۱۷ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کند و عمده این رشد ناشی از رشد تقاضا برای LNG در چین خواهد بود. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای چین برای گاز طبیعی ۶۰ درصد در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد و به ۳۷۶ میلیارد متر مکعب می‌رسد و واردات LNG این کشور از ۵۱ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۱۷ به ۹۳ میلیارد متر مکعب رشد خواهد کرد.

بازارهای نوظهور در آسیا شامل ویتنام، فیلیپین، تایلند و پاکستان نیمی از واردات LNG جهان را تا سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص می‌دهند. این روند رشد تقاضا برای LNG تاثیر قابل‌توجهی بر جریان‌های تجاری، ساختار قیمت گذاری LNG و امنیت گاز جهانی خواهد گذاشت.

شرکت BP در دورنمای انرژی ۲۰۱۸ خود پیش‌بینی کرده که تقاضا برای گاز طبیعی تا سال ۲۰۴۰ با تقاضای گسترده و ادامه توسعه LNG، رشد قوی خواهد داشت.

شرکت شل نیز در دورنمای LNG ۲۰۱۸ خود اعلام کرده که بازارهای LNG فراتر از انتظارات ظاهر شده و به میزان ۲۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ رشد کردند که بیش از ۳۰ درصد بالاتر از میزان پیش‌بینی شده بود. شل بر مبنای پیش‌بینی‌های فعلی از میزان تقاضا، احتمالا کمبود عرضه در اواسط دهه ۲۰۲۰ را می‌بیند مگر اینکه پروژه تولید LNG جدیدی کلید زده شود.

بعلاوه از آغاز قرن جاری، شمار کشورهای واردکننده LNG چهار برابر شده و همزمان، شمار کشورهای صادرکننده LNG تقریبا دو برابر شده است. تجارت LNG از ۱۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۰ به حدود ۳۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا