بورسبورس اوراق

بازار سهام منتظر شنیدن اخبار خوش از بسته اروپایی/ با پتروشیمی پارس به مجمع بروید

امیدواری به ارائه مناسب بسته پیشنهادی از سوی اروپا می‌تواند محرک خوبی برای بازار سرمایه قلمداد شود. این در حالی است که روزهای آتی بازار سکه نیز شاهد تحویل سکه‌های پیش فروش شده سه ماهه از سوی بانک مرکزی خواهد بود که تاثیرات متفاوتی بر بازار سهام خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،روزهای اخیر با پُررنگ شدن مجدد ریسک‌های سیستماتیک سیاسی، فعالان بازار سهام‌ تا حدی دست از خرید و فروش کشیده و منتظر شنیدن اخبار جدید از دنیای سیاست بین‌الملل هستند. از این رو از ابتدای هفته گذشته شاهد رفت و برگشت های نسبتا شدید در شاخص کل بازار سهام بودیم. اما این فضای احتیاطی از ابتدای هفته جاری بیشتر بر سر معاملات سنگینی می کند. در نتیجه تصمیم گیری در خصوص آینده بازار و نحوه چیدمان سهام در پرتفوی معاملاتی به شدت تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و همچنین تصمیم گیری‌های اقتصادی دولت دارد.

پیرامون روشن شدن این مسائل ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در روزهای اخیر فعالان بازار منتظر به نتیجه رسیدن دو موضوع نسبتا مهم برای نتیجه گیری در خصوص اتخاذ استراتژی صحیح معاملاتی هستند. اولین اتفاقی که بازار در حال پیگیری است، بسته پیشنهادی اروپا و راه حل هایی که در آن برای خروج از بحران های ناشی از تحریم در آن قید شده است. به نظر می رسد این بار توپ در زمین ایران است و مسولان کشور باید نظرات خود را در مورد این بسته ارائه دهند. اما یکی از نقاط قوت پیشنهادات طرف اروپایی برجام، سرمایه گذاری بانک اروپایی در ایران است که می تواند در این شرایط که کمبود ارز  برای مصارف داخلی وجود دارد را تا حدی برطرف کند. دیگر اینکه قول خرید نفتی که در این بسته ارائه شده است می تواند‌ التهابات سیاسی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

البته گفتنی است؛ در عالم واقع شاید کارکرد این پیشنهادات به اندازه ای که بیان می شود نباشد اما امنیت روانی که از این توافق صورت می پذیرد خیال افکار عمومی را فعلا راحت کند و تایید این خبر می تواند نویدبخش آن باشد که حداقل در روابط بین الملل مشکل خاصی رخ نخواهد داد. چراکه اکنون  شکل گیری جو روانی منفی در خصوص به بن بست رسیدن مسائل سیاسی، بیش از پیش فضای بازارهای مالی را متاثر کرده است. در نتیجه به انجام رسیدن این توافق می تواند امنیت سرمایه گذاری در ایران را افزایش داد و نهایتا فعالان بازار سرمایه را که دید کوتاه مدتی به بازار دارند، به خرید و نگهداری بلندمدت سهام تشویق کند. وی معتقد است که این رفتار نوسانی بازار در روزهای اخیر به دلیل نبود امنیت سرمایه گذاری است.

در ادامه هلالات به نکته تاثیرگذار این روزهای بازار سهام اشاره کرد و گفت: بخش دیگری از نوسانات روزهای اخیر به دلیل تصمیمات لحظه ای دولت است. یک روز دولت مقرر می کند که بازار ثانویه ارز راه اندازی شود و روز دیگر خبر منتفی شدن آن به گوش می رسد. در مورد اوراق سکه های پیش فروش شده نیز همین قصه از سوی دولت ارائه شد. همه این تصمیمات خلق الساعه سبب تشدید نوسانات در بازارهای مالی شده اند. چراکه این تصمیمات لحظه ای خود عامل کاهنده امنیت سرمایه گذاری در بازارهای داخلی هستند و این امور التهاب آفرین هستند. همچنین این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در حال حاضر تمام بازارهای مالی اخبار یکدیگر را دنبال می کنند. برای مثال بازار سهام دگیر اخبار بازار سکه و طلا شده و بازارهای سکه و طلا به شدت تحت تاثیر اخبار نرخ ارز هستند.

اما اتفاق جدید اینکه بازار سکه در روزهای آتی باید منتظر سررسید سکه‌های پیش فروش شده با موعد تحویل سه ماهه از سوی بانک مرکزی باشد. حال اگر دولت در تحویل این سکه ها تعلل کند، یک تلنگر بزرگ به امنیت سرمایه گذاری در ایران زده خواهد شد و این می تواند سبب تاثیرات منفی بر بازارهای موازی مالی از جمله بازار سهام خواهد شد.  بنابر این به نظر می رسد در چند روز آینده این دو اتفاق می توانند بازیگران اصلی جهت دهی به روند بازار سهام باشند.

اما این کارشناس بازار سرمایه معتقد است هر دو اتفاق چشم انداز روشنی برای بورس تهران رقم خواهند زد، یعنی هم بسته پیشنهادی از سوی دولت ایران پذیرفته خواهد شد و هم سکه های پیش فروش شده در موعد مقرر از سوی بانک مرکزی تحویل داده خواهند شد. از این رو باید شاهد فروکش کردن التهابات در بازار سکه و طلا بوده و از سویی دیگر منتظر بازگشت رونق به بازار سهام باشیم.

«پارس» یکی از سودآورترین سهام حاضر در بورس خواهد بود

در ادامه هلالات به عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی پارس اشاره کرد و گفت: از آنجا این شرکت یکی از بهترین مجتمع های پتروشیمی است که از ثبات سودآوری خوبی برخوردار است، به نظر خرید و نگهداری این سهم ارزنده باشد. چراکه هم سهامداران عمده این شرکت از مجموعه های خوش نام بورسی هستند و هم این مجتمع از لحاظ تامین خوراک تضمین است. از سوی دیگر فروش و نرخ های فروش این شرکت نیز بسیار امیدوار کننده بوده و می تواند نوید ادامه دار بودن روند سودآوری را برای سال‌های آتی داشته باشد.

یکی دیگر از نکات مثبتی که وی در خصوص «پارس» به آن اشاره کرد، برگزاری زود هنگام مجمع سالانه شرکت و همچنین تقسیم سود در این مجمع است که می تواند بر جذابیت خرید آن بی افزاید. اما تنها نکته قابل تامل در این عرضه، محدودیت تعداد سهام قابل خریداری از سوی هر کد معاملاتی است که اگر این محدودیت برداشته شود می توان امیدوار بود که اشخاص حقوقی نیز در روز عرضه اولیه حمایت بهتری از سهم داشته باشند.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا