بورسبورس اوراقمعدن

پتانسیل جدید رشد قیمت جهانی فولاد/ تولید فولاد در استان هِبِی چین ۴۰ میلیون تن کاهش می‌یابد

بنا به اعلام مقامات محلی استان هبی در چین، قرار است که ظرفیت سالیانه تولید فولاد در این استان ظرف سه سال به میزان ۴۰ میلیون تن کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، استان شمالی هبی مهم‌ترین مرکز تولید فولاد در چین است که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۹۲ میلیون تن فولاد تولید کرده است. این رقم، ۲۳ درصد از مجموع تولید فولاد کشور چین را تشکیل می‌دهد. برای مثال شهر تانگشان که یکی از مراجع مهم قیمت‌گذاری فولاد در چین محسوب می‌شود، در استان هبی قرار دارد.

این امر و وجود صنایع دیگری همچون معادن زغال سنگ و سیمان در این استان باعث شده تا این استان یکی از مراکز مهم تولید آلودگی در کشور چین باشد و همین موضوع هبی را به یکی از اهداف اصلی کمپین مبارزه با آلودگی هوا و بهبود محیط زیستی که مقامات مستقر در پکن به دنبال آن هستند، تبدیل کرده است.

بر اساس برنامه اعلامی قرار است که شرکت‌های فولادساز این استان به ۶۰ واحد کاهش پیدا کنند و در این میان تولید ۹۰ درصد مجموع ظرفیت فولاد استان به ۱۵ شرکت برتر اختصاص خواهد یافت.

با وجود اینکه کاهش ۴۰ میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد در مهم‌ترین مرکز فولادسازی چین در نگاه اول می‌تواند به معنای کاهش ظرفیت عرضه کل کشور چین تلقی شود، ولی آنچه که تاکنون مشخص نشده است، سرنوشت این ظرفیت حذف شده است زیرا تاکنون مقامات استانی هبی اعلام نکرده‌اند که این ظرفیت آیا به سایر استان‌ها منتقل خواهد شد و یا خیر.

علاوه بر برنامه کاهش ظرفیت تولید، تعطیلی واحدهای فولادسازی که موفق به پاس کردن استانداردهای آلایندگی نشوند، در فصل زمستان ادامه خواهد داشت. در بازه زمانی نوامبر تا مارس، دولت‌های محلی بنا به دستور پکن در استان‌های صنعتی چین به تعطیلی یا کاهش فعالیت عملیاتی واحدهای تولیدی و صنعتی دست خواهند زد که از حجم آلایندگی بالایی برخوردار هستند. در زمستان گذشته برنامه اعمال محدودیت زمستانه بر تولید فولاد چین باعث رشد قیمت بسیاری از محصولات فولادی از میلگرد تا بیلت شد.

با این حال تنها صنعت فولاد این استان نیست که در چارچوب برنامه‌های کاهش ظرفیت مقامات چینی قرار گرفته است. حدد ۵ میلیون تن از ظرفیت سیمان این منطقه و ۱۰ میلیون تن از ظرفیت تولید زغال‌سنگ کک‌شو نیز در برنامه کاهش ظرفیت اعلامی از جانب دولت محلی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که تمامی این برنامه‌ها بخشی از برنامه عملیاتی کاهش آلودگی مصوب شورای حاکمیت دولتی چین است که در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در بیش از ۸۲ شهر استان‌های مختلف چین به اجرا درخواهد آمد.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین- صدرا خلف

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا