بورسبورس اوراق

شاخص کل بورس ۲۰۰ واحد عقب نشست/ سهام فولادی در صدر فهرست واگذاری اشخاص حقیقی

 

روز جاری در حالی شاهد از دست رفتن کانال ۱۱۱ هزار واحدی شاخص بودیم که روند نزولی حجم و ارزش معاملات خرد حاکی از پُررنگ‌تر شدن فضای احتیاطی در بین سهامداران بود. اما نکته قابل توجه بازار امروز حمایت تمام قد اشخص حقوقی از سهام گروه فلزی-معدنی به ویژه فولادی بود تا جایی که با وجود افزایش فشار عرضه درگروه فلزی، این حمایت سبب جلوگیری از افت قیمت در نمادهای مطرح گروه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تالار شیشه‌ای امروز را با جو مثبت اما محتاط آغاز به کار کرد. در ابتدای معاملات شاهد افزایش ۲۰۰ واحدی نماگر اصلی بورس تهران بودیم. اما این رشد شاخص بیشتر به سبب حمایت تمام قد حقوقی‌های فلزی-معدنی بود و حقیقی‌ها امروز نقش تماشاچی را به خود گرفتند.

چرا حقیقی‌ها دست به فروش سهام فولادی زدند؟

همچنین این گروه روز جاری ۲۵ میلیارد تومان سهم که اغلب از نمادهای گروه فلزی-معدنی به ویژه فولادی بود را به حقوقی‌ها واگذار کردند. از این رو پس از «دی» نماد «فولاد» و «کاوه» بیشترین فروش حقیقی‌ها را به خود اختصاص دادند. افت قیمت‌های جهاتی در گروه فلزی از یک سو و همچنین انتشار اخباری مبنی بر دامن گیر شدن فولادی‌ها با شروع تحریم های جدید سبب افزایش فشار عرضه در معاملات روزهای اخیر نمادهای مطرح گروه فلزی- معدنی شده است. بنا به گزارش‌های منتشر شده، ظرف هفته‌های اخیر قیمت اسلب صادراتی ایران در مقایسه با ماه‌های اخیر با کاهش حداقل ۱۰ دلاری مواجه شده است. خروج آمریکا از برجام و تهدید به اعمال مجدد تحریم‌ها منجر شده است تا تمایل به رزرو محموله‌های صادراتی اسلب ایران از جانب خریداران همچون گذشته نباشد و در نتیجه قیمت اسلب صادراتی ایران با کاهش مواجه شود.

خلوتی بازار در پی دست به عصا شدن حقیقی‌ها

امروز اما معاملات در هاله‌ای از ابهام و سردرگمی انجام شد. از سویی اخبار نامساعد از بازارهای جهانی و ادامه تنش‌ها در پی بروز جنگ تجاری سبب ایجاد فضای ناامنی در خصوص آینده قیمت فلزات شده است و سوی دیگر چالش‌های اقتصادی که با نزدیک شدن به زمان اجرا شدن تحریم ها خودنمایی می‌کنند، قوه تحلیل را از سهامداران گرفته است.

نقاط روشن روزهای آینده بازار

امیدها به بسته پیشنهادی اروپا

به نظر می‌رسد اقدامات اخیر دولت در اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و همچنین عدم حصول نتیجه در مذاکرات اخیر سبب افت میزان اعتماد سرمایه گذاران به بازارهای مالی شده است. اما این امید می‌رود با پیشنهاد بسته جدید از سوی طرف اروپایی برجام و وجود نقاط قوت در این بسته از جمله سرمایه گذاری مطلوب در ایران از سوی بانک اروپایی شاهد بازگشت رونق به بازار سهام باشیم. چرا که کارشناسان معتقدند بیش از آن که جنبه واقعی سرمایه گذاری بانک‌های اروپایی در ایران مورد توجه باشد، جنبه روانی آن مورد نظر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران است.

دولت پای حرف خود باستید

نکته دیگر این روزهای بازار که سبب محتاط تر شدن معامله گران شده، ارزیابی توانایی دولت در اجرای تعهداتش است. با نزدیک شدن به اواخر تیرماه و سررسید شدن موعد تحویل سکه‌های پیش فروش شده سه ماهه، برخی معتقدند دولت با تحویل به موقع می‌تواند تاحدی از زیر بار روانی منفی خارج شود. چراکه اقدامات شتابزده اخیر دولت در حوزه بازار طلا و ارز سبب کاهش اعتماد عممی سرمایه گذاران به ایفای تعهدات دولت شده است.

آمار و ارقام بازار امروز

اما در جریان دادوستدهای روز جاری شاخص کل با عقب نشینی ۲۰۰ واحدی (معادل ۰.۱۸ درصد) مجبور به ترک کانال ۱۱۱ هزار واحد شد. شاخص هم‌وزن اما با شیب بیشتر به سبب افزایش عرضه در نمادهای خودرویی، مجبور به افت ۷۳ واحدی (معادل ۳۹ درصد) شد. در این این بین امروز مجموعا ۸۱۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۸۸ میلیارد تومان در ۶۲ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان ۱۲۰ میلیاد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشته است. اما نکته این روزهای بازار منتظر بودن اشخاص حقیقی برای دریافت خبرهای مرتبط با دنیای سیاست و اقتصاد است. البته نمی‌توان گفت با کاهش حجم و ارزش معاملات به دوران پیش از رونق بازگشته ایم چراکه تقریبا در ۱۸ روز کاری که از ۲۲ خرداد ماه شروع شد بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول جدید به بازار وارد شد که این نقدینگی جدید همچنان در بازار پایدار است و فعلا قصد خروج ندارد.

ترین‌های بورسی

در بین صنایع مختلف امروز فلزات اساسی، شیمیایی و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند. البته گفتنی است در بازه یک ماه گذشته گروه فلزات اساسی با بازدهی ۳۶ درصدی همچنان در صدر جدول پُربازده‌ترین صنایع بورسی قرار دارد.

در خصوص نمادهای تاثیرگذار نیز «فارس»، «رانفور» و «پارسان» هرکدام به ترتیب ۱۶۶، ۶۶ و ۴۵ واحد شاخص را تقویت کردند. گفتنی است با انتشار اطلاعیه عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی پارس در روز چهارشنبه هفته جاری، شاهد شکل‌گیری تقاضا در نمادهای حقوقی این مجموعه یعنی «فارس» و «پارسان» و نهایتا تاثیرگذاری مثبت این دو نماد بر شاخص اصلی بازار بودیم. گفتنی است «فارس» مالک ۶۰ درصدی «پارس» است که بهای تمام شده هر سهم پتروشیمی پارس برای هلدینگ ۱۰۰ تومان است و این یعنی شناسایی سود ۳۶۰ میلیارد تومانی از عرضه اولیه ۵ درصدی «پارس» برای هلدینگ خلیج فارس.

اما از سویی دیگر «کگل»، «فولاد» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بازار تحمیل کردند. همچنین گفتنی است در ادامه روند شناسایی مقطعی سود توسط اشخاص حقیقی، امروز اغلب نمادهای این گروه عقب نشینی قیمتی و خروج پول از سهامشان را تجربه کردند.

کوتاه از فرابوس

در این بازار نیز آیفکس کمی عقب نشست و با افت ۴.۴ واحدی به رقم یک هزار و ۲۳۹ واحد بازگشت. نمادهای تاثیرگذار بر ایفکس «زاگرس»، «شپاس» و «سرچشمه» بودند که بیشترین افت را بر شاخص فرابورس تحمیل کردند. اما در این بازار معاملات نسبتا مثبت «مارون» به تنهایی ۲.۲ واحد شاخص را تقویت کرد. همچنین در فرابورس امروز ۳۵۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۹۵ میلیارد تومان دادوستدد شد که از این میزان تنها ۴۸ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا