بورسفرابورس

ظرفیت‌های شرکت بینالود نیشابور برای ورود به گردونه معاملات فرابورس

مدیرعامل بینالود با اشاره به اینکه تولید شیر این شرکت از ۲۱ هزار ‏تن در سال ۹۰ به بالغ بر ۳۲ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافته است، اعلام کرد: از سوی دیگر با استفاده از تکنولوژی‌های روز در آبیاری، روند تولید در بخش کشاورزی از سال ۹۰ از حدود ۱۰ هزار تن ‏انواع محصولات زراعی به افزون بر ۱۶ هزار تن در سال ۹۶ رسیده است.‏

سی‌وششمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» در فرابورس ایران به شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشاپور که در اردیبهشت‌ماه ۹۶ در بازار دوم فرابورس پذیرش شد، اختصاص داشت که طی آن مدیرعامل این شرکت ضمن تشریح مواردی همچون موضوع فعالیت شرکت بینالود، سرمایه، طرح‌های توسعه‌ای و سایر اطلاعات با اهمیت، آمادگی این شرکت را برای عرضه اولیه ۴۰ میلیون سهم آن اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت ۴۰۰ میلیارد ریالی کشاورزی و دامپروری بینالود نیشاپور در نماد «زبینا»، سه‌شنبه نوزدهم تیرماه دومین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۷ انجام خواهد شد.

عرضه اولیه سهام شرکت زبینا به روش بوک‌بیلدینگ خواهد بود و دامنه قیمتی در ثبت سفارش نیز از مبلغ ۱۴۸۰ تا ۱۵۲۴ ریال تعیین شده است. مدیر عرضه نیز شرکت کارگزاری بورس به‌گزین و حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ۸۰۰ سهم است.

علیرضا بیگی مدیرعامل شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور در آغاز نشست خبری یک دیدار، یک عرضه به تاریخچه تاسیس این شرکت پرداخت و گفت: شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود در اردیبهشت‌ماه سال ۷۳ با سرمایه ۴ میلیون تومانی ثبت شد که فعالیت آن در حوزه کشاورزی، باغداری و دامپروری است اما علاوه بر این فعالیت‌هایی همچون پرورش ماهیان آبزی نیز در اساسنامه شرکت وجود دارد.

به گفته بیگی این مجموعه متشکل از ۵ واحد کشاورزی و دامپروری است؛ بخش کشاورزی مشتمل بر ۲۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که ۱۶۰۰ هکتار آن به تولید انواع محصولات زراعی و علوفه‌ای اعم از جو، یونجه، کلزا و ذرت در راستای مصرف واحدهای دامپروری شرکت اختصاص دارد.

مدیرعامل زبینا در خصوص روند تولیدات این شرکت در بخش کشاورزی افزود: با استفاده از تکنولوژی‌های روز در آبیاری، روند تولید در بخش کشاورزی از سال ۹۰ از حدود ۱۰ هزار تن انواع محصولات زراعی به افزون بر ۱۶ هزار تن در سال ۹۶ رسیده است.

وی با بیان اینکه بخش دامپروری نیز شامل دو واحد است که یک واحد در نیشاپور و واحد دیگر در تربت حیدریه واقع است، اظهار کرد: مجموع دام‌های این دو واحد بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ رأس است و تولیدات این بخش علاوه بر شیر به عنوان محصول اصلی، دام مولد و گوساله است به طوری که سالانه بیش از ۲۰۰۰ رأس گوساله تولید می‌شود که بخشی از درآمد شرکت از طریق فروش گوشت این گوساله‌ها تامین می‌شود.

طرح‌های توسعه‌ای شرکت بینالود از زبان مدیرعامل

به گفته مدیرعامل شرکت کشاورزی و دامپروی بینالود این شرکت با هدف استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی و همچنین تولید پایدار از سال ۹۰ طرح‌های توسعه‌ای مختلفی در بخش کشاورزی و دامپروری اجرا کرده است که یکی از آن‌ها استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار اعم از قطره‌ای و بارانی است.

بیگی در ادامه با اشاره به طرح‌های شرکت بینالود در بخش دامپروری گفت: در بخش دامپروری، طرح بهسازی و افزایش ظرفیت ۵۰۰ رأس دام مولد را در واحد دامپروری تربت حیدریه عملیاتی کردیم که به افزایش عملکرد این مجموعه منجر شد. علاوه بر این با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد از تولید شرکت در بخش دامپروری به تولید شیر اختصاص دارد یکی از شاخص‌های مهم در تولید شیر یعنی آفلاتوکسین را به زیر ۲۰ که استاندارد آن است رساندیم چراکه رسالت هلدینگ پارس تولید محصولات سالم و اهمیت دادن به سلامت جامعه است.

به گفته وی سیاست شرکت بینالود این است که شیر را به قیمت متعادل عرضه کند تا برای جلوگیری از بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان، سرانه مصرف شیر را در کشور بالا ببرد چرا که سرانه مصرف شیر در کشور نسبت به استاندارد جهانی پایین است.

مدیرعامل زبینا با بیان اینکه شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود ۱۰۰ هکتار باغ پسته دارد، یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای این شرکت را اضافه کردن ۳۰۰ هکتار باغ پسته تا سال ۱۳۹۹ عنوان کرد و گفت: همچنین در چشم‌انداز بیست‌ساله در مجموع ۷۰۰ هکتار باغ پسته به بهره‌برداری می‌رسد که با تولید یک تن پسته به ازای هر هکتار و با در نظر گرفتن حداقل قیمت ۳۰ هزار تومان برای هر کیلو، ۲۰ میلیارد تومان از بابت فروش پسته در سال به دست می‌آید.

افزایش تولید شیر به ۳۲ هزار تن در سال ۹۶

مدیرعامل بینالود در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اینکه تولید شیر این شرکت از ۲۱ هزار تن در سال ۹۰ به بالغ بر ۳۲ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافته است، اعلام کرد: در استان خراسان رضوی بالغ بر ۶۰ کارخانه تولید محصولات لبنی وجود دارد و زبینا با تولید روزانه ۱۰۰ تن شیر، ۴ درصد از سهم استان را در اختیار دارد.

بیگی در پاسخ به سوالی در مورد هدف این شرکت کشاورزی از ورود به بازار سرمایه گفت: در سال‌های اخیر حتی با وجود رکود اقتصادی، طرح‌های توسعه‌ای شرکت را دنبال کردیم تا سهم خود را از بازار حفظ کرده و گسترش دهیم و ورود به بازار بورس یکی از راه‌های تامین نقدینگی برای تداوم طرح‌های توسعه‌ای شرکت است.

مدیرعامل زبینا در خصوص صادرات محصولات این شرکت نیز با اشاره به اینکه صادرات را در مجموعه دامپروری از سال ۹۵ آغاز کردیم، بیان داشت: صادرات دام مولد و گوساله ماده در سال ۹۳ بیش از ۳ درصد فروش شرکت در بخش دامپروری را به خود اختصاص داده و با توجه به اینکه دام‌های شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود از خلوص ژنتیکی بالایی برخوردارند و همچنین به دلیل نزدیکی استان خراسان رضوی به کشورهای همسایه، کشورهایی از جمله افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان به خرید این دام‌ها راغبند.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر نوسانات ارزی اخیر بر شرکت بینالود گفت: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد محصولات مورد نیاز شرکت در داخل مجموعه تولید می‌شود این نوسانات بر قیمت محصولات تولیدی اثر چندانی نداشته است.

 

 

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا