بانکبانک و بیمه

پشت پرده مطالبات معوق بانکی


نایب رییس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی با بیان دلایل شکل گیری مطالبات معوق بانکی گفت: برخی شرکت های زیرپله ای طرح توجیهی برای دریافت وام بانکی از سوی مجریان پروژه ها می نویسند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، علیرضا شیرمحمدی در جمع خبرنگاران گفت: علیرغم بخشنامه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مبنی بر ضرورت ارایه طرح توجیهی برای دریافت وام از سوی پروژه هایی که نیازمند دریافت وام از نظام بانکی هستند و در این راه مشاوران اعتباری شناسنامه دار باید این طرح ها را تهیه کرده و در قبال آن پاسخگو باشند، اما برخی شرکت های زیرپله ای این طرح ها را آماده می کنند که فاقد صلاحیت لازم بوده و روند درست ارزیابی را طی نمی نمایند.

نایب رییس اول کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی افزود: امروز طرح های عمده ای در حوزه اشتغال کشور شکل گرفته که باید برای آنها طرح توجیهی مناسب تهیه شود تا منجر به سرمایه گذاری اشتباه و هدررفت منابع نگردد.
وی تصریح کرد: نقش نظارتی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی را نباید نادیده گرفت و حتی این نهاد قانونی و رسمی می تواند به بانک ها اعلام کند که این طرح مشمول دریافت قسط اول یا دوم است یا نه، بنابراین باید از بازوی این مشاور در بخش های مختلف اقتصاد بهره گرفت.
شیرمحمدی با بیان اینکه مذاکرات با بانک ها اظهار داشت: در گذشته و به شکل محدود با بانک ها به طور مستقیم گفت و گو کردیم اما در ماه های گذشته این روند را سرعت بخشیده ایم. همچنین این کانون علاوه بر بانک ها با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز برای توسعه فعالیت استارتآپ ها در ارتباط است؛ ضمن اینکه تعرفه همکاری این کانون با بانک ها یک در هزار و یک و نیم در هزار است و از سال ۱۳۹۱ به بعد تغییری نکرده است. البته در اساسنامه این کانون وصول مطالبات معوق بانکی وجود ندارد بلکه وظیفه آن اقدامات پیشگیرانه قبل و در زمان اجرای طرح است.
نائب رییس اول کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی گفت: مهم ترین موضوع در بحث سرمایه گذاری داشتن بازارهای صادراتی است زیرا بدون داشتن بازارهای صادراتی، طرح ها موفق نخواهند بود. در این میان، به ازای هر ۱۰ درصدی که از اندازه دولت کم شود، یک درصد به رشد اقتصادی کشور افزوده خواهد شد.
وی با بیان اینکه منابع کشور برای سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی محدود است، اظهار داشت: یکی از دلایل انحراف منابع، ارزیابی نادرست و صحیح از مجری و طرح و همچنین نظارت ناکافی بر اجرای طرح ها است؛ ضمن اینکه کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی طی ۱۰ سال گذشته ۴ هزار طرح و پروژه را در بخش های مختلف با کمک ۲۰۰ شرکت دارای رتبه بندی زیر مجموعه خود اجرایی کرده که ۹۵ درصد آنها با موفقیت به بهره برداری رسیده اند و از بروز معوقات بانکی جلوگیری شده است.
نائب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی تاکید کرد عدم استفاده بانک ها از خدمات این کانون برای سرمایه گذاری خلاف بخشنامه صادر شده مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بوده است.
همچنین حمیدرضا حقیقت پژوه در این نشست خبری از انتشار نامه سرگشاده کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی خطاب به رییس جمهوری خبر داد و گفت: آماده هستیم تا در شرایط کنونی به یاری دولت برویم.
وی اعلام کرد که این کانون به عنوان یکی از نقاط تبلور همکاری بخش خصوصی و دولت آماده است تا از تجارب و خدمات خود برای همکاری با دولت استفاده کند.
وی با بیان اینکه در نامه این کانون به رییس جمهوری آمده است: همگان باور داریم در شرایط حاکم بر اقتصاد ایران، یکی از چالشهای پیش روی نظام بانکی که امروز در قالب معضلات اقتصادی خودنمایی می کند افزایش مطالبات غیر جاری در شبکه بانکی به دلیل عدم مدیریت موثر ریسک اعتباری به منظور تخصیص بهینه منابع و کاهش ریسک نکول تسهیلات گیرندگان با استفاده از الگوهای صحیح است. به طور حتم مسئولیت تشخیص و «ارزیابی طرح و مجری آن» و نیز «نظارت» بر مصرف منابع محدود مالی به منظور جلوگیری از معوقات، نمی تواند به صاحبان منابع پولی و مالی (بانک ها و یا موسسات وابسته به آنها) و یا صاحبان طرح های سرمایه گذاری (بخش خصوصی و یا نیمه خصوصی) واگذار شود، چرا که در هر دو صورت می تواند نتایجی که مملو از فساد و عدم شفافیت است به همراه داشته باشد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا