انرژی

لزوم ساخت ۳۷۰ مخزن آب اضطراری در تهران

در روزهایی که کمبود آب و تنش آبی دغدغه اصلی بسیاری از مردم و مسئولان شده است، موضوع این هفته تهرانگردی به "آب و بازدید از چرخه مدیریت و تصفیه آب و فاضلاب" اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد مسجدجامعی در تهرانگردی این هفته خود که به موضوع بحران و مدیریت آب اختصاص داشت، اظهار کرد: تهرانگردی امروز به دلیل مشکلاتی که برای آب در شهرهای جنوبی کشور پیش آمده بود، برگزار شده است. بنابراین با توجه به اهمیت مسئله آب در کشور قبل از آنکه کلانشهری مانند تهران نیز به مشکلات آن دچار شود باید آن را مدیریت کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت تصفیه‌ و بازچرخانی آب، گفت: با توجه به کمبود آب در کشور باید فاضلاب را تصفیه و از آن برای فضای سبز، مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده کنیم.

همچنین بخوانید

کاهش سطح آب زیرزمینی در شهر تهران

نقطه شروع تهرانگردی این هفته مسجدجامعی از قدیمی‌ترین مرکز اداره آب در شهر تهران بود. اداره آب و فاضلاب منطقه ۴ طی دهه ۳۰ در تهران ساخته شد که بخش‌هایی از این ساختمان بازسازی شده، ولی برخی قسمت‌های آن هنوز ظاهر سنتی خود را حفظ کرده است. پس از بازدید از این اداره آب و فاضلاب، اعضای تیم تهرانگردی به خیابان صوراسرافیل که تشکیلات جمع‌آوری فاضلاب در آن در حال احداث است رفتند.

به گفته مسجدجامعی طرح فاضلاب خیابان صوراسرافیل حدود ۱۸ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و منطقه مرکزی تهران از زیرساخت‌های لازم برای فاضلاب بهره‌مند می‌شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه تهرانگردی خود با اشاره به اینکه سطح آب زیرزمینی در شهر تهران کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: در ادامه بازدیدها به مشاهده عملکرد چرخه تصفیه آب می‌پردازیم و خواهیم دید که چگونه می‌توانیم دوباره آب را در طبیعت به جریان بیندازیم، چرا که مصرف بهینه آب و بازگشت آن به طبیعت از اهمیت زیادی برخوردار است.

تیم تهرانگردی در مرحله دوم بازدید خود از نخستین مخزن آب شرب تهران واقع در خیابان یوسف آباد دیدن کردند. به گفته مسئول این مجموعه ، به طور کلی ۸۰ مخزن آب در تهران وجود دارد. همچنین بخش‌هایی از این مخازن آب برای نگهداری آب در شرایط اضطراری پیش‌بینی شده است که اولین آن در پارک شهر تاسیس شد.

به گفته مسجد جامعی به طور کلی لازم است که ۳۷۴ مخزن آب برای شرایط اضطراری در تهران وجود داشته باشد که تاکنون تنها سه عدد از آنها ساخته شده است. گفتنی است که این مخازن آب می‌توانند در شرایط اضطراری تا ۲۴ ساعت تامین کننده آب مناطق تهران باشند.

در ادامه این بازدید اعضای تیم تهرانگردی به تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران رفتند، این تصفیه خانه، آب منطقه اوین –درکه را بازچرخانی و تصفیه می‌کند و این آب می‌تواند کل فضای سبز منطقه را آبیاری کند. این تصفیه خانه بخش مهم و بزرگی از تصفیه خانه شهر ری است که حجم زیادی از فاضلاب‌های شهر تهران به این تصفیه خانه می‌رسد. همچنین به گفته مسجدجامعی آب تصفیه شده از تصفیه خانه فاضلاب جنوب به ورامین نیز راه پیدا می‌کند.

عضو شورای شهر تهران در بخشی دیگر از بازدیدهای خود از تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران، با بیان اینکه شورای شهر مصوبه‌ای برای کمک به ساخت تاسیسات پایه در مسئله فاضلاب داشت، تصریح کرد: این پروژه در برخی مناطق شهر تهران اجرا شده است و در بخش‌های دیگر لازم است که شهرداری تهران برای صدور مجوز همکاری کند تا ساخت و سازها سرعت پیدا کند.

در تهرانگردی این هفته که در حوالی شهرری بود، اهالی ناحیه ۶ منطقه ۲۰ شهرداری تهران با مسجدجامعی به گفت‌وگو نشستند و مشکلات خود را بیان کردند. به گفته آنها، بوی تعفن فاضلاب شهری از این منطقه عبور می‌کند سبب آزار ساکنان می‌شود. آنها از مسجدجامعی درخواست کردند که شورای شهر به این مشکل رسیدگی کند و حداقل روی فاضلاب پوشیده شود تا مشکلات بهداشتی آن حل شود.

مسجدجامعی در ادامه بازدیدهای خود از سیستم‌های تصفیه و بازچرخانی آب در تهران، با اشاره به اینکه در شورای شهر تهران مصوبه‌ای برای بازچرخانی آب در منطقه ۲۲ شهرداری تهران و استفاده از آب فاضلاب تصفیه شده برای فضای سبز داشتیم، گفت: متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در منطقه ۴ تهران برای آبیاری فضای سبز از آب خام استفاده نمی‌شود، قرار است که با مشارکت اداره آب و فاضلاب منطقه ۴ برای آبیاری فضای سبز از آب فاضلاب تصفیه شده استفاده شود.

تیم تهرانگردی در پایان از خانه «پهلوان حسن رزاز» واقع در محله امام زاده یحیی بازدید کردند که قرار است بازسازی و تبدیل به هتل گردشگری شود، این خانه بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا