ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مذاکره برای واردات یا صادرات بازی؟!

اگرچه درباره نتایج رویداد صنعت گیم در ایران (TGC) گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، اما کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که باید توجه داشت صنعت بازی‌سازی داخلی ما برای صادرات و حضور در مجامع بین‌المللی نیازمند تقویت است و با توجه به سابقه یک ساله‌ی این رویداد نمی‌توان از آن توقع زیادی داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تی‌جی‌سی (Tehran Game Convention) یک رویداد تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای در منطقه خاورمیانه است که از سال گذشته با همکاری شرکت گیم‌کانکشن فرانسه برگزار شده و امسال نیز با هدف ارتقای دانش بازی‌سازان داخلی با حضور سخنرانان بین‌المللی باسابقه و افزایش صادرات بازی‌های ایرانی به بازارهای جهانی دومین رویداد آن برگزار می‌شود. با وجود این، برخی معتقدند این رویداد از سال گذشته نتوانسته هدف صادرات بازی را به خوبی محقق کند.

در این باره امین امیرشریفی – مدیرعامل یک مارکت آنلاین داخلی – معتقد است: حمایت دولتی از بازی‌سازی باید در دانشگاه و آموزش و پرورش پیگیری و جدی گرفته شود. مشکل منابع انسانی است که ریشه در آموزش دارد و برنامه‌ریزی بلندمدت می‌طلبد و نه رشد آمپولی. برای معدود بازی‌سازان فعلی هم کمک به حضورشان در دوره‌های آموزشی بین‌المللی مفید است و همایش ۴۸ ساعته، کم‌بازده‌ترین شیوه آموزش است.

همچنین بخوانید

در حالی که یکی از اهداف تی‌جی‌سی کمک به صادرات بازی‌های داخلی عنوان شده، امیرشریفی می‌گوید: در خصوص صادرات، ما شرایط را مناسب نمی‌بینیم. وقتی تولید جدی نداشته باشیم، اپ‌استورهای بین‌المللی از پذیرفتن ما امتناع کنند و شرکت‌های خارجی هم حاضر به عقد قرارداد نباشند، هزینه‌های میلیاردی برگزاری یک همایش با ادعای کمک به عقد قرارداد صادراتی، بیشتر توهم و اسراف منابع است.

وی با بیان اینکه برخی از بازی‌سازان می‌گویند جایزه‌هایی که در این دست رویدادها داده می‌شود، با صادرات بازی و موفقیت در فروش متفاوت است، گفت: سوال ما این است که نتیجه و خروجی تی‌جی‌سی سال گذشته کجاست؟ کدام بازی شاخص ایرانی در فضای بین‌المللی به واسطه‌ی آن رویداد منتشر شد؟ آیا حتی به اندازه درصدی از هزینه‌های آن همایش، صادرات بازی داشتیم؟ معدود بازی‌های موفق هم که ما از انتشار جهانی‌شان خبر داریم، عمدتا با تلاش‌های خود و خارج از این رویداد موفق به پیشبرد مذاکرات خود شده‌اند.

امیرشریفی درباره علت حضور این مارکت در همایش تی‌جی‌سی نیز بیان کرد: علت حضور تیم ما در همایش تی‌جی‌سی ارتباط با بازی‌ساز و ناشر داخلی و خارجی است. هم برای نشر قانونی و شفاف بازی خارجی برای کاربران ایرانی و هم برای سایر همکاری‌ها از جمله بررسی امکان انتشار برترین‌هایمان در مارکت‌های بین‌المللی. این مارکت فعال جدی در این صنعت است و شناخت خوبی از بازار داخلی دارد، به همین دلیل، برای معرفی صنعت داخلی به شرکت‌های خارجی و کمک به توسعه‌دهندگان کوچک هم پیش قدم می شود. در هر حال، حضور در این رویداد می‌توانست به صنعت کمک کند اما در عین حال معتقد بوده‌ایم و هستیم که هزینه‌ی هنگفت این رویداد باید جای بهتری صرف می‌شد.

از اینکه به دنبال نتیجه رویداد هستند، خوشحالیم

اما مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به اینکه نتیجه رویداد تی‌جی‌سی در سال گذشته چه بوده است، گفت: خوشحالم رویدادی برگزار کردیم که بلافاصله پس از رویداد افرادی به دنبال نتیجه رویداد بودند. سال پیش اولین دوره این رویداد برگزار شد و برخی به دنبال این بودند که نتیجه آن چه شد. یکی از خروجی‌های این رویداد این بود که یک شرکت چینی برای انتشار یکی از بازی‌های ما ایمیل زد؛ بازی‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی دو جایزه بردند، همچنین یک شرکت آلمانی می‌خواهد ۱۰ هزار یورو پول اسپانسرینگ رویداد را بدهد.

حسن کریمی قدوسی با بیان اینکه در شرایط موجود، هر شرکت و مارکت یا استور بازی خارجی وارد کشور می‌کند و پولش را به خارج حواله می‌کند، افزود: در حال حاضر مشکلات کمبود ارز وجود دارد و دولت واردات ۱۳۰۰ کالا را ممنوع کرده است، با وجود این، ما نمی‌خواهیم جلوی واردات را بگیریم اما این رویداد برای صادرات است نه واردات.

کریمی در ادامه درباره علت ممانعت از حضور برخی از ناشران از حضور در رویداد تی‌جی‌سی توضیح داد: این ناشران صرفا برای واردات بازی شرکت کردند. شرکت‌هایی که کار نشر می‌کنند دنبال واردات بازی هستند و می‌توانند در رویدادهای خارجی برای واردات شرکت کنند. در حالی که ناشران خارجی که در این رویداد شرکت می‌کنند، خریدار بازی‌های ایرانی هستند نه منتشر کننده بازی‌های خود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین خاطرنشان کرد: اگر با تمهیداتی که اندیشیدیم موفق شدیم چند نمونه صادرات انجام دهیم، هزینه ناشران را برای سال‌های بعد می‌دهیم. در غیر این صورت شاید برای سال‌های آینده تنها برای برگزاری کنفرانس‌ها هزینه بپردازیم و دیگر دیگر هزینه ناشران را ندهیم.

نباید توقعات را از یک رویداد بالا برد

اما امیرحسین فصیحی – مدیرعامل یک شرکت بازی‌سازی و ناشر بازی – با بیان اینکه تاثیراتی که در صنعت رخ می‌دهد، مجموعه اتفاقات مختلفی است که نتیجه را رقم می‌زند و نمی‌توان انتظار داشت برگزاری نمایشگاه، خروجی‌های مشخصی داشته باشد و صنعت ما را چند مرحله جلو ببرد، گفت: صرف نظر از اینکه چه هزینه‌ای برای این رویدادها شده و چه کارهای دیگری می‌توان با این هزینه کرد، چنین رویدادها و نمایشگاه‌هایی مثبت هستند.

وی با بیان اینکه در صورت نداشتن دغدغه مالی، اینکه دولت پول خود را در این زمینه خرج کند، کار مثبتی است، گفت: اگر هیچ تعاملی هم با بازی‌ساز ایرانی نشود، همینکه بازی‌ساز ایرانی آن‌ها را می‌بیند، روی کارهایش بازخورد می‌گیرد و حرف‌هایشان را می‌شوند، مثبت است. زیرا بازی‌سازهای ما نمی‌توانند خیلی راحت به خارج از کشور بروند. اما اینکه همه توقع را بگذاریم روی یک رویداد در سال، شاید توقع خیلی بالا برود که حتما باید اتفاق بزرگی بعد از آن بیفتد. اما بازی‌سازی ما متاسفانه اکنون آن جایگاه را ندارد که بتوان گفت صادرات جدی بازی‌سازی داریم.

فصیحی درباره راه‌حل جایگزین برگزاری رویدادهای بزرگی مانند تی‌جی‌سی بیان کرد: بازی‌سازی ما باید بهتر و تیم‌هایمان قوی‌تر شوند. به جای اینکه تعداد زیادی بازی‌ساز و ناشر خارجی در یک رویداد حضور پیدا کنند، می‌توانند به رویدادهای مختلف و در زمان‌های مختلف بیایند؛ متخصص‌ها حضور پیدا کنند و تیم‌ها به رویدادهای خارجی اعزام شوند. البته این کارها همین حالا هم انجام می‌شود، اما مجموعه اینها هم می‌تواند تاثیرات خوبی بگذارد. حتی خود تیم‌های داخلی هم اگر به یکدیگر متصل شوند، موارد خوبی را برای یادگیری از هم دارند.

این بازی‌ساز با ابراز مخالفت درباره این دید کلی که واردات بد و صادرات خوب است، گفت: این موضوع یک تعامل دوطرفه است. واردات برای ما ارزش دارد؛ ما باید به جوانان خود نگاه کنیم که می‌خواهند بازی‌های خوب و رسمی بگیرند و پشتیبانی ناشرها را می‌خواهند. این بد نیست که یک ناشر بازی خود را برای ایرانی‌ها فارسی کند. ما بازی‌ساز هستیم و از ‌آن‌ها و نحوه بازاریابی‌شان، یاد می‌گیریم و قوی می‌شویم.

ممنوعیت واردات بازی در این رویداد باید اطلاع‌رسانی می‌شد

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها به تی‌جی‌سی می‌روند که بازی‌های خارجی را بیاورند و خارجی‌ها هم با امید صادرات آمده‌اند، گفت: اگر به هر دلیلی قوانین این رویداد این باشد که افراد حاضر ، تنها  باید بازی‌های ایرانی را بخرند، این موضوع باید لحظه ثبت‌نام به خارجی‌ها و ناشران داخلی اعلام و اطلاع‌رسانی شود. در صورتی که این موضوع نه سال گذشته و نه امسال به درستی مطرح نشده است. برخی آمدند بازار ایران را بررسی کنند و محصول خود را بفروشند که طبیعی است. آن‌ها ایران را اول به عنوان بازار می‌بینند و حقیقت هم این است که ایران در حال حاضر به عنوان بازی‌ساز مطرح نیست.

فصیحی درباره تاکید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به ضرورت صادرات بازی به جای واردات بیان کرد: این موضوع به حساسیت‌های موجود برمی‌گردد. نام‌گذاری سال به حمایت از محصولات داخلی  و از طرفی تحریم‌ها، این ذهنیت را ایجاد کرده که اینجا بازی فروخته نشود و بنیاد هم از همه طرف زیر تیغ انتقادات است و تصور می‌کند در این باره باید پاسخگو باشد. در صورتی که بنیاد هم باید این موضوع را مطرح کند که بازی‌سازی یک صنعت دوطرفه است، اگر می‌خواهیم بازی بفروشیم، باید ابتدا بازی بخریم.

این ناشر بازی‌های داخلی همچنین خاطرنشان کرد: بازی‌سازهای ما در حال حاضر مشکلات جدی دارند و دولت نمی‌تواند به دلیل بودجه محدود از آن‌ها حمایت کند. اما به صورت کلی اگر قرار است صنعت بازی را بسازیم نباید این اندازه سخت‌گیری کرد، باید به آن‌ها فرصت داد. با برگزاری یک نمایشگاه نمی‌توان انتظار نتیجه داشت. باید از بنیاد پرسید چشم‌انداز ۱۰ ساله‌اش چیست؟ کدام کشور را الگو قرار داده است و هر کدام از آن‌ها چند سال طول کشیده که اتفاقی در صنعت بازی‌شان بیفتد. مجموعه الزاماتی که ما را به آن سمت می‌برد، چیست؟

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا