امور زیربناییراه و ساختمانصوت

انباشت تقاضا عامل مهم افزایش قیمت مسکن

نائب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: انباشت تقاضا یکی از عوامل مهم افزایش قیمت مسکن در جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ایرج رهبر در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: نگاهی به دوران ۲۵ ساله گذشته بازار مسکن در کشور نشان می دهد هر چهار تا پنج سال یکبار رکود ۲ تا ۲.۵ ساله بر بازار حاکم و به دنبال بروز هر رکود یک جهش قیمتی نیز در این مسیر اتفاق افتاده است.

وی همچنین اظهارداشت: رکودی که از پنج تا شش سال قبل در بازار مسکن حاکم شد یکی از طولانی ترین رکودهای در کشور بوده که به دنبال خود انباشت تقاضا را نیز به همراه داشته است.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: طبق معمول انتظار افزایش منطقی قیمت مسکن پس از سپری شدن دوران هر رکودی امری طبیعی به نظر می رسد چرا که کشور سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و باید تولید و عرضه شود.

وی در ادامه افزود: چنانچه اگر این میزان واحد به نحوی با عدم تولید مواجه شود بدون شک بازار با انباشت تقاضا رو به رو خواهد شد که بسیار خطرناک است.

رهبر همچنین در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت مسکن چقدر متاثر از رشد مصالح ساختمانی است، اظهارداشت: تاثیر چندانی ندارد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: برای مثال اگر تولید یک واحد مسکونی بطور متوسط بین یک تا یک و نیم میلیون تومان تمام شود با احتساب رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی هزینه دستمزد، مصالح و ماشین آلات در هر متر مربع بین ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: افزایش قیمت واحدهای مسکونی در حال حاضر به هیچ وجه تناسبی با رشد قیمت مصالح و دستمزد ندارد.

وی اذعان داشت: جدا از دستمزدو مصالح ساختمانی بحث زمین و سرمایه نیز در قیمت گذاری مسکن دخیل است.

رهبر در ادامه یادآورشد: در حال حاضر بخش عمده قیمت یک واحد مسکونی را زمین تشکیل می دهد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا