انرژی

فشار آمریکا به هند برای قطع واردات نفت از ایران

در ادامه سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه کشورمان نماینده آمریکا در سازمان ملل از هند خواسته است در روابط اقتصادی خود با ایران تجدید نظر و واردات نفت از ایران را متوقف کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از شبکه دویچه وله، یک مقام آمریکایی در روزهای گذشته از تلاش دولت کشورش برای متقاعد کردن خریداران بزرگ نفت ایران به توقف این واردات خبر داد و گفت که واشنگتن از ژاپن و کره جنوبی خواسته است تا از ماه نوامبر خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه در گزارشی که از دهلی نو منتشر شده است، از دور جدیدی از فشارهای آمریکا بر دولت هند خبر داد. هند نیز یکی از خریداران اصلی نفت ایران به شمار می‌آید.

بنابر این گزارش، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل از هند خواسته است در مناسبات اقتصادی خود با ایران تجدید نظر کند و به واردات نفت از این کشور پایان دهد. آمریکا به دنبال این است که با اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، منابع مالی حاصل از صادرات نفت این کشور را قطع کند و درآمدهای ارزی تهران را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.  واشنگتن تا روز چهار نوامبر (۱۳ آبان) به وارد کنندگان نفت ایران فرصت داده است تا برای نفت خود جایگزینی بیابند.

بخش اعظم صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی است. کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بزرگترین خریداران نفت ایران در آسیا به شمار می‌روند.

همچنین ایران یکی از تامین کنندگان اصلی نیازهای نفتی هند است و در بین صادرکنندگان نفت به هند در ردیف سوم قرار دارد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در عین حال تاکید کرده است که آمریکا می‌داند که هند قادر به تغییر مناسبات خود با ایران ظرف یک روز نیست.

نیکی هیلی با این حال تصریح کرده است که هند باید به آینده خود بیاندیشد. وی گفته است: به عنوان یک دوست من فکر می‌کنم که هند باید تصمیم بگیرد که آیا ایران همان کشوری است که هند مایل به ادامه همکاری‌های اقتصادی با آن است.

به گزارش دویچه وله، سفیر آمریکا در سازمان ملل در حقیقت از هند خواسته است تا بین همکاری اقتصادی با ایران یا آمریکا تصمیم بگیرد.

راویش کومار، سخنگوی وزارت امور خارجه هند پس از سفر دو روزه نیکی هیلی به دهلی بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان ایران و هند تاکید کرده و گفته بود: او [نیکی هیلی] نظر خود را درباره ایران دارد و ما نیز نظر خود را درباره ایران داریم، نظری که کاملا روشن است.

هند علاوه‌براین اعلام کرده است که برای تامین نیازهای خود به انرژی و تضمین تداوم آن، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا