انرژی

وزیر نفت: بابت تحریم‌ها نگرانی نداریم

وزیر نفت گفت: با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر، وضع باثباتی خواهیم داشت و بابت تحریم‌ها نگرانی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه در آئین افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که با حضور رئیس‌جمهوری در بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: در اردیبهشت‌ماه سال گذشته فاز اول تثبیت بنزین را در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس آغاز کردیم.

وی با تأکید بر اینکه افتتاح این پالایشگاه به معنای این است که ما در مقابله با تهدیدهای خارجی مقاوم شده‌ایم، افزود: راه‌اندازی فازهای مختلف پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گره‌های کور فراوانی داشت و برای ارتقای و به رساندن این پروژه به این مرحله از تمام کسانی که چنین صبر و حوصله‌ای را از خود نشان دادند، تشکر می‌کنم.

همچنین بخوانید

زنگنه تصریح کرد: امروز بسیار خوشحالیم که این ظرفیت وجود دارد و افزایش این ظرفیت را مدنظر داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه با بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ به‌کل تولید بنزین کشور افزوده می‌شود، اضافه کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس سبب ایجاد موازنه مثبت تولید و مصرف بنزین شده و با راه‌اندازی فاز سوم، امکان برقراری صادرات بنزین نیز فراهم می‌شود. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در قالب سه فاز تعریف‌شده که هر فاز قابلیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین مطابق استانداردهای روزآمد اتحادیه اروپا را دارد. با راه‌اندازی دو فاز نخست، میزان تولید بنزین این پالایشگاه به ۲۴ میلیون لیتر رسیده و فاز سوم نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ابراز کرد: در ابتدای نیمه دوم سال ۱۳۹۵ میانگین تولید روزانه بنزین کل کشور در آن مقطع زمانی حدود ۵۹ میلیون لیتر بود، درحالی‌که میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۷۵ میلیون لیتر در روز اعلام می‌شد، با افتتاح فاز ۲ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و همکاری همه پالایشگاه‌های نفتی امکان تولید بیش از ۹۰ میلیون لیتر بنزین در کشور فراهم خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این‌که درگذشته کشورهای خارجی با تحریم روی کمبود بنزین فشار می‌آوردند، گفت: با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر، وضع باثباتی خواهیم داشت و از بابت تحریم نگرانی نداریم.

زنگنه عنوان کرد: در حال حاضر ۹۴ جایگاه در کشور بنزین یورو ۴ را توزیع می‌کنند که تا پایان سال به ۲۰۰ جایگاه خواهد رسید.

وی ادامه داد: عملیاتی شدن پالایشگاه تبریز تا مردادماه، افزایش ظرفیت در پالایشگاه بندرعباس تا مهرماه، عملیاتی شدن پالایشگاه لاوان تا پایان سال و بهره‌برداری از پالایشگاه اصفهان در سال آینده ظرفیت‌هایی هستند که عملیاتی خواهند شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا