بانک و بیمهطلا و ارز

واقعی کردن نرخ ارز و پرداخت یارانه به کالاها از درآمد حاصله، تنها راهکار است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌های جدید ارزی نمی‌تواند مشکلات بازار ارز را حل کند، گفت: تنها راه، واقعی کردن نرخ ارز و پرداخت یارانه به کالاهای اساسی و مهم وارداتی از محل مابه‌التفاوت فروش ارز است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فارس، سید بهاءالدین حسینی هاشمی، با بیان اینکه سیاست‌های جدید ارزی نمی‌تواند راهگشا باشد، اظهارداشت: این سیاست‌ها قطعا نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و اگر بخواهیم بازار ارز ثانویه درست کنیم که ۲۰ درصد از درامد صادرات در آنجا معامله شود، باز هم این بازار مرجع تعیین بهای ارز شده و قیمت کالاها متناسب با نرخ ارز در آن بازار تعیین می‌شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: تزریق ۲۰ درصد از ارز صادرات به بازار ثانویه در بورس جوابگوی تقاضای ارز نیست و  در پی آن قیمت‌ها رشد می‌کند. تنها راه که هر روز هم سخت‌تر می‌شود، تک نرخی کردن ارز است به طوری که همه تقاضاها چه کالاهای اساسی و چه غیراساسی با یک نرخ تامین شود و از محل درآمد مابه‌التفاوت نرخ ارز، یارانه به کالاهای مورد نظر پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه چرا باید بازار دونرخی ایجاد کنیم و همین نرخ دوم بازار را متلاطم کند، در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید یکی از علل افزایش نرخ ارز تخلیه شدن اثرات تورمی نقدینگی انباشت شده است، گفت: دقیقا، هم این عامل و هم دو نرخی کردن بازار و غیرقانونی اعلام کردن معاملات بازار؛ به هیچ وجه منطقی نیست که ارز را به قیمت پایین بدهیم. یک بازار وجود دارد و هیچ چیزی در آن ممنوع و قاچاق نیست. وقتی قیمت‌ها یکسان باشد.

وی با بیان اینکه تا کی باید اقتصاد ایران تاوان سیاست‌های غلط اقتصادی را بدهد، تصریح کرد: ما در ایران خروج ارز داریم و خروج ارز هم از مسیر واردات و بیش‌اظهاری رخ می‌دهد. این رشد ثبت سفارش‌ها دلیلی جز دونرخی بودن ارز نیست. در سال‌های اخیر این همه تجربه به دست آمده و افراد مسئول درس خوانده‌اند اما معلوم نیست چرا از این دانش‌‌ها و علوم استفاده نمی‌کنند.

حسینی هاشمی افزود: درست است بانک‌ها توان بازپرداخت سودهای بالا را نداشتند اما سال ۹۶ برای کاهش نرخ سود زمان مناسبی نبود و بانک مرکزی و دولت باید با حفظ نرخ سود سپرده‌ها، سیاست‌های جبرانی مانند تخفیف در نرخ سپرده قانونی در نظر می‌گرفت.

وی با اشاره به تاکید مسئولان مبنی بر وجود منابع کافی ارز، گفت: اگر اینگونه است چرا نرخ ارز تا این حد افزایش یافته است؟ در شرایط محدودیت ارز چرا باید ارز ارزان به واردکنندگان بدهند و در نهایت هم کالاهای وارداتی با نرخ روز ارز به دست مصرف کننده برسد؟ این چوب حراج زدن به منابع ارزی کشور و فروش ارزان منابع نفت به عده‌ای خاص است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نرخ را یکسان کنید و اگر نگران افزایش قیمت هستید، درآمد حاصل از فروش ارز را برای کالاهای وارداتی یارانه بدهید. هر چقدر دیرتر این کار انجام شود، هزینه‌های آن بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: نباید بازار آزاد را قاچاق اعلام می‌کردند. اشتباهات بزرگی در سیاست‌گذاری‌های ارزی انجام شد. وقتی دولت نمی‌تواند همه نیازها را تامین کند، متقاضی مجبور است به بازار آزاد مراجعه کند و وقتی آن بازار غیرقانونی و قاچاق اعلام می‌شود، خود به خود التهاب قیمتی به وجود می‌آورد. چنین تصمیماتی در ونزوئلا هم گرفته نشد.

حسینی هاشمی با تاکید بر اینکه هیچ راهی غیر از واقعی کردن بهای ارز نیست و هیچ کشوری نتوانست با روشی غیر از این، ثبات را به حوزه ارزی و اقتصادی خود بازگرداند، اظهارداشت: روسیه، ترکیه، برزیل، آرژانتین، آلمان و فرانسه نتوانستند از راهکار دیگری استفاده کنند. این کشورها با قیمت ارز را واقعی و یکسان کردند و برای حمایت از قدرت خرید از محل درآمد حاصل از فروش ارز، به یارانه برای کالاهای مورد نیاز وارداتی پرداخت کردند. 

این کارشناس اقتصادی گفت: شرایط فعلی یک بلاتکلیفی در اقتصاد به وجود آورده و بسیاری به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند؛ بنابراین باید اصلاح سیاست‌های ارزی و اقتصادی التهاب را خنثی و ثبات را بازگرداند. 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا