بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چگونه آنت فایننشال توانست سریع‌تر از گلدمن ساکس رشد کند؟

طبق گزارشاتی که اخیرا منتشر شده است، ارزش آنت فایننشال (Ant Financial)، به عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به علی بابا و دارای ملیتی چینی، از گلدمن ساکس (Goldman Sachs) آمریکا، شرکت خدمات مالی بانکداری چند ملیتی پیش گرفته است. این روند رو به رشد و توسعه آنت فایننشال عمدتاً نتیجه دو رویکردی است که چین اتخاذ کرده است:

  • پرداخت‌های مبتنی بر تلفن همراه یا پرداخت موبایلی
  • صندوق سرمایه‌گذاری بازار پول برای کاربران

آنت فایننشال، طبق گزارشی از سرمایه‌ی جدید خود به مقدار ۱۴ میلیارد دلار رونمایی کرد و روزنامه اقتصادی، سیاسی وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز کل سرمایه‌گذاری شرکت را چیزی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار گزارش کرده است.

ماری میکر (Mary Meeker) که از وی به عنوان یکی از باهوش‌ترین سرمایه‌گذاران تکنولوژی یاد می‌شود، نیز ابتدای ژوئن ۲۰۱۸، طی گزارش اینترنتی خود، ارزش آنت فایننشال را ۱۵۰ میلیارد دلار عنوان کرده است که این شرکت را در رده نهم از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی جهان قرار می‌دهد. این سرمایه‌گذار و تحلیل‌گر آمریکایی، یکی از قدرتمندترین بانوان جهان در عرصه اقتصادی به شمار می‌آید که در سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری کلینر پرکینز (Kleiner Perkins) نیز سهیم است.

این در حالی است که ارزش‌گذاری گلدمن ساکس در همین زمان معادل ۸۸ میلیارد دلار گزارش شده است.

مسیر توسعه آنت فایننشال تا رسیدن به ۱۵۰ میلیارد دشوار نسبتا کوتاه و سریع بوده است. این شرکت برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط علی‌پی به‌صورت رسمی افتتاح شد. علی‌پی، به عنوان یکی از شرکت‌های سرآمد در عرصه پرداخت دیجیتال، در سال ۲۰۰۴ پایه‌ریزی شد و توانست در ارتقای قابلیت‌های علی بابا و موفقیت آن در عرصه تجارت الکترونیک بسیار مثمر ثمر باشد. با عمومی شدن علی بابا در سال ۲۰۱۴، شرکت آنت فایننشال که در رده‌بندی ارائه شده توسط فین‌تک ۱۰۰ (Fintech100) در رده اول فین‌تک‌های جهان جای گرفته است، رسما راه‌اندازی شد.

در حال حاضر، این شرکت گرداننده برخی از کسب‌وکارهای خدمات مالی مهم و کلیدی بازار بزرگ چین است. تعدادی از این شرکت‌ها به شرح زیرند:

علی‌پی (Alipay)

دقیقا به همان صورتی که پی‌پال پرداخت‌های ای‌بی را پردازش می‌کرد، علی‌پی نیز تحت عنوان سرویس ثالث برای پرداخت بین مشتری و فروشنده، مدیریت و پردازش تراکنش‌های صورت گرفته در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک تی‌مال (Tmall) و تائوبائو (Taobao) شرکت علی بابا را بر عهده دارد. با این تفاوت که علی‌پی به منظور پشتیبانی از خدمات پرداخت موبایلی در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها نیز توسعه داده شده است. روندی که در سال‌های اخیر بسیار چشم‌گیر بوده و توانسته است نیاز به پول نقد را در کشور چین به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

به گفته یکی از نمایندگان شرکت، یکه تاز عرصه پرداخت موبایلی، علی‌پی، ۸۶۰ میلیون کاربر فعال دارد که یک سوم آنها خارج از کشور چین هستند. امکان استفاده از برنامه پرداخت موبایلی علی‌پی در بخش‌هایی از آمریکا نیز وجود دارد.

یوبائو (Yu’e Bao)

یوبائو، به عنوان بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری اینترنتی جهان به کاربران خود این امکان را می‌دهد که با حداقل میزان سرمایه‌گذاری یک یوآن (معادل ۱۶ سنت)، نرخ بهره فوق‌العاده ۴ درصد و حتی بالاتر دریافت کنند. تعداد سرمایه‌گذاران این صندوق بزرگ بیش از کل جمعیت بازار چین است. بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در این صندوق عضو هستند و به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری، دو صندوق جدید نیز در ماه می راه‌اندازی شده است.

قدیمی‌ترین صندوق این سیستم، که توسط مدیریت دارایی تیان‌هونگ (Tianhong Asset Management) اداره می‌شود، در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده و به گزارش رویترز، تا اواخر ماه مارس به دارایی بالغ بر ۱.۷ تریلیون یوآن دست یافته است.

ادغام این سیستم با علی‌پی، به منزله امکان ذخیره‌سازی پول برای کاربران برنامه‌های پرداخت موبایلی است که از آن تحت عنوان گنجینه باقیمانده (leftover treasure) یاد می‌شود.

ژیما کردیت (Zhima Credit)

پکن تمام تلاش خود را برای توسعه سیستم اعتباری خود به کار بسته و در همین راستا، ژیما کردیت شرکت آنت فایننشال، یک پلتفرم اعتباری خصوصی ایجاد کرده است. به گفته یکی از سخنگویان شرکت، قرارداد این سرویس برای ارائه و فعالیت منعقد نشده و در سیستم دولتی به کار گرفته نخواهد شد. همچنین، آنت فایننشال از این سرویس به عنوان یک گزینه انتخابی برای کاربران علی‌پی یاد می‌کند.

ژیما کردیت اطلاعات مورد نیاز خود برای رده‌بندی از قبیل پرداخت قبوض، عادات واریزی، حساب‌های دوستان و بسیاری از اطلاعات شخصی دیگر را از طریق داده‌های سرویس علی بابا دریافت می‌کند و این داده‌ها را برای ایجاد الگوریتمی حساب فردی برای کاربران مورد استفاده و آنالیز قرار می‌دهد. مطابق با رده‌بدنی و امتیازات ارائه شده توسط این سیستم، کاربران می‌توانند از خدمات و مزایای آنت فایننشال بهره‌مند شوند. به عبارتی، امتیاز بالاتر، معادل وام با مبالغ بالاتر، خدمات بیشتر و صدالبته اعتماد بیشتر در شبکه تجارت الکترونیک علی بابا است.

آنت فایننشال، به تازگی روی راه‌اندازی کسب‌وکارهایی با نام مای بانک (MyBank) و هوآبی (Huabei) کار می‌کند.

انتظار می‌رود سال آتی شاهد فعالیت عمومی و گسترده این شرکت در عرصه فین‌تک باشیم.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا