انرژی

حیات آب نیازمند تغییر سیاست‌های فعلی

یک کارشناس حوزه آب گفت: برای نجات کشور از وضعیت کنونی در حوزه آب لازم است که سیاست‌های فعلی تغییر یابد و به دنبال یک استراتژی کلان در راستای تزریق آب‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی و اجرای الگوی کشت مناسب در کشور باشیم.

عرفانیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کلیات موضوع مدیریت بهینه منابع آب یکی از زیرشاخه‌های مسئولیت وزارت نیرو است، اظهار کرد: لازم است قبل از اینکه به مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری نگاه شود، به فکر ایجاد یک استراتژی کلان  در کشور باشیم چرا که تاکنون به این بعد توجه چندانی نشده و علی رغم بودجه‌ای که از سوی صندوق ذخیره ملی برای توسعه آبخیزداری و تزریق آب‌های جاری به سفره‌های آب‌های زیرزمینی تخصیص یافته، شاهد اقدامات خوبی در این حوزه نبوده‌ایم.

این کارشناس حوزه آب با تاکید بر این مسئله که باید در دو حوزه منطقه‌ای و محلی برنامه‌ریزی صورت گیرد، تصریح کرد: پاییز امسال شاهد بارندگی‌های مناسبی در کشور بودیم اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی نتوانستیم سیلاب‌ها را مدیریت و به زمین تزریق کنیم. در شرایطی که اگر این اتفاق حادث می‌شد، قطعا وضعیت کشور بسیار بهتر بود.

همچنین بخوانید

عرفانیان با بیان اینکه در استان گیلان، گلستان و برخی از مکان‌های دیگر این طرح‌ اجرایی شده و تاثیرات آن نیز بسیار چشمگیر است، گفت: باید در حوزه آب یک دیدگاه همه‌جانبه‌نگر به موضوع وجود داشته باشد و از طرح مسائل احساسی و سلیقه‌ای در مدیریت آب جلوگیری شود.

وی افزود: علاوه بر این با توجه به اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌بایست یک الگوی کشت مناسب اجرا شود تا بهره‌وری آب افزایش یابد چرا که اگر محصول در مکان مناسب که مزیت نسبی در آن وجود دارد، تولید شود، نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر حفظ منابع آبی نیز اقدامات خوبی صورت می‌گیرد.

این کارشناس حوزه آب با تاکید بر این مسئله که باید راندمان آبیاری در کشور با استفاده از روش‌های جدید و راهکارهای دیگر ارتقا یابد، گفت: متاسفانه وزارت نیرو یک بعدی نگاه می‌کند.

در همین راستا اسماعیل شهبازی کارشناس حوزه آب معتقد است که می‌توان سیاست دولت دوازدهم در حوزه مدیریت مصرف آب را بیشتر نوعی سلب مسئولیت دانست، چرا که به اعتقاد من لازم است منابع شناسایی و بر اساس همان منابع بهره‌برداری صورت گیرد و در این شرایط تنها راه گذر از بحران آب استفاده مناسب از منابع آبی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا