امور زیربناییراه و ساختمان

جایگزینی ۱۸۵ هزار سلول چارت دریایی ایرانی با چارت‌های انگلیسی در منطقه / ایران ردیف کمیسیون منطقه‌ای هیدروگرافی می‌شود

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران رئیس کمیسیون منطقه‌ای هیدروگرافی می‌شود گفت: توانسته‌ایم سلول‌های چارت دریایی ایرانی را جایگزین چارت‌های آدمیرالتی انگلیسی کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، معاون سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امروز هیدروگرافی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از کشور از سال ۱۳۴۰ به عضویت سازمان بین‌المللی هیدروگرافی درآمده و مرجع ملی هیدروگرافی در کشور است،‌گفت: این سازمان به عنوان متولی ایمنی دریانوردی موظف است اقدامات لازم برای تحقق مفاد ماده ۹ فصل پنجم سولاس مبنی بر ایجاد سازوکاری جهت جمع آوری و تکمیل داده‌های هیدروگرافی و انتشار آن به انجام برساند.

وی افزود: کمیته ملی هیدروگرافی در سال ۸۴ بنا به درخواست سازمان بنادر و تایید شورای امنیت ملی با عضویت ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه‌برداری و سازمان بنادر و دریانوردی با هدف انجام فعالیت‌های هیدروگرافی و تهیه و انتشار چارت‌های دریانوردی ایجاد شد دبیرخانه دائمی این کمیته در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است و با هدف و استراتژی‌های تعیین شده از سوی کمیته درباره مسائل روز تصمیم‌گیری می‌کنند.

حق‌شناس با بیان اینکه در سال ۹۱ ایران با انعقاد توافقنامه‌ای دوجانبه با شرکت پریمار وابسته به اداره هیدروگرافی نروژ برای اولین بار نسبت به تهیه و تولید انتشار چارت‌های الکترونیکی محدوده‌ آب‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد و گفت: نتیجه این اقدام در پنج سال گذشته تولید تعداد قابل توجهی چارت الکترونیکی است که از بین آنها بیش از ۴۱ سلول چارت از طریق شرکت پریمار صحه گذاری و رفع نقص شده و به طور منظم از طریق بیش از ۷۰ مرکز نمایندگی توزیع‌کننده این شرکت در سراسر جهان در اختیار دریانوردان قرار گرفته است.

وی افزود: از ابتدای انتشار تا به امروز مجموعا نزدیک به ۱۸۵ هزار سلول چارت دریایی فروخته و جایگزین چارت‌های آدمیرآلتی انگلستان شده است.

معاون امور دریانوردی سازمان بنادر اظهار داشت: تعداد ۱۵ سلول دیگر از چارت‌های محدوده آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان و خلیج فارس به پایان رسیده و آماده انتشار بین‌المللی از طریق شرکت پریمار است و ۱۷ سلول هم در مرحله رفع خطاهای اولیه ویرایشی قرار دارد.

حق‌شناس ادامه داد: در حال‌حاضر مجموعا تولید ۲۱ سلول شامل هشت سلول چارت الکترونیکی در جنوب و ۱۳ سلول در شمال کشور از باقیمانده چارت‌های اولویت‌بندی‌شده در حادثه فرایند تولید و استانداردسازی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر ایران عنوان نایب رئیس کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی رام تیرا برعهده دارد گفت: ایران یکی از ۳۰ کشور عضو شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است و عهده دار مسوولیت ریاست این کمیسیون منطقه‌ای خواهد شد که این امر تداوم عضویت ایران در شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ۲۰۲۳ را در پی خواهد داشت.

 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا