انرژی

سایه روشن اعتراض امروز بازاریان

تجمع بازاریان تهران در اعتراض به نابسامانی ارز که به رکود بازار منجر شده، اخبار اقتصادی امروز را تحت تاثیر قرار داد اما فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به این‌که حرکت امروز برنامه‌ریزی قبلی نداشت، در روزهای آینده با اقدامات اصلاحی فروکش می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، پرش قیمت‌ها در بازار ارز، سرانجام صدای بازاریان تهران را درآورد. این تنش‌ها در حالی اتفاق افتاده که گفته می‌شود سوءاستفاده‌هایی از دلار دولتی توسط برخی واردکنندگان در جریان است. بعضی واردکنندگان، کالاها را با  دلار دولتی وارد می‌کنند و با نرخ دلار آزاد در بازار می‌فروشند. ایجاد تلاطم در بازارهای سکه، ارز و جلوگیری از صادرات نفت هم که گفته می‌شود با محوریت سه کشور آمریکا، عربستان و اسرائیل صورت گرفته منجر به رشد مداوم قیمت ارز و طلا شده و ظاهرا برخی افراد نقش پیاده‌نظام این نقشه را بازی می‌کنند.

معاون اول رییس جمهور مدتی قبل گفته بود بعضی افراد ۲۵ هزار سکه خریدند و مأموریتشان را در این دیدند که اگر تشخیص دادند چنین شرایطی پیش آمده، کاری کنند تا فضای اقتصادی کشور به‌هم‌ریخته شود. هم‌چنین پورابراهیمی ـ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ـ بیان کرده بود: نقش آمریکایی ها در افزایش نرخ ارز وجود دارد اما اینکه آنها بخواهند تاثیر بگذارند و ما نتوانیم جلوی آنها را بگیریم به هیچ وجه درست نیست، چراکه ما می توانیم جلوی آنها را بگیریم.

همچنین بخوانید

هرچند نمی‌توان اعتراض امروز فعالان بازار را به دشمنان ربط داد اما دشمنان احتمالا بدشان نمی‌آید بر چنین موج‌هایی سوار شوند. امروز کسبه تهران در اعتراض به گرانی ارز، نوسانات و افزایش بی‌رویه نرخ آن، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها، نبودن معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و غیره اعتراض و تجمع کردند.

انتظار بازاریان این است که آرامش به فضای اقتصادی کشور بازگردد. قرار است دولت در روزهای آینده با معترضان جلسه‌ای را برگزار و راهکارهای رفع مشکلات کنونی را بررسی کند. بعضی از کارشناسان می‌گویند راه حل فوری این است که ارز دولتی اختصاص یافته به پتروشیمی‌ها، برای واردات اقلام ضروری به بازار اختصاص یابد. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است با این‌که معدودی از مغازه‌ها باز بودند اما کسب و کارشان رونق چندانی نداشت و بازار کساد بود.

طی روزهای گذشته قیمت دلار در بازار غیررسمی باز هم افزایش یافت. به دنبال این اتفاق، بازاریان تهران به رکود حاکم بر بازار و نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز، کمبود مشتری و گرانی کالا اعتراض کردند. روز گذشته نیز جمعی از بازاریان پاساژ علاءالدین و موبایل‌فروشان در اعتراض به گرانی‌ها دست به اعتصاب زده بودند.

اعتراضات امروز برنامه‌ریزی شده نبود/فردا بازار به وضعیت عادی باز می‌گردد

عبدالله اسفندیاری – رییس هیات امنای مرکزی بازار تهران – به ایسنا گفته است: کسبه بازار نگران آینده، معیشت خود و بازار هستند و مسئولان حداقل باید پاسخگو باشند و از این زاویه اگر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که خواسته آنها به حق است. البته این که گفته می‌شود احتکار در بازار وجود دارد و برخی با دلار ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد کرده‌اند و آن را گران‌تر می‌فروشند یا احتکار می‌کنند، صحت ندارد؛ چراکه حداقل ۴۷ تا ۵۰ روز طول می‌کشد تا محصولات و کالاهای خریداری شده از آب بگذرد و به گمرک‌ها برسد.   او هم‌چنین ابراز امیدواری کرد با رسیدگی به مشکلات، فردا بازار به حالت عادی بازگردد.

چراغ طلافروشی‌ها روشن است

همچنین ابراهیم محمدولی – رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر – صبح امروز اظهار کرد: مغازه‌های طلافروشی در بازار بزرگ باز هستند و در صورت داشتن مشتری فعالیت می‌کنند و هیچ گونه تعطیلی یا عدم فروش در این بخش نداریم.

روایت دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف از وضعیت امروز بازار تهران

احمد کریمی اصفهانی می‌گوید: کسی که الان جنسی دارد یا نمی فروشد یا اگر فروخت دیگر نمی‌تواند جنسی جای آن بگذارد؛ لذا این وضعیت باعث نارضایتی کسبه و اصناف شده است. دولتمردان ما صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند. مطالبی می‌گویند که با دو دوتا چهارتاری بازار همخوانی ندارد. من فکر می‌کنم لازم است دولتمردان ما به مردم بگویند که در برخی از تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اشتباه کرده‌اند. چرا رئیس دولت و تیم اقتصادی نباید اعلام کنند که در رابطه با مسائل اقتصادی چند وقت اخیر توفیقی نداشته‌ایم؟

سوءاستفاده برخی افراد از دلار دولتی

در روزهای اخیر گفته شد بعضی واردکنندگان که از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند کالاهای خود را با نرخ دلار غیررسمی در بازار می‌فروشند. بر این اساس، امروز رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: به محض اعلام بانک مرکزی، لیست کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت قرار می‌گیرد و مردم نیز می‌توانند این لیست را مشاهده و در صورت مغایرت و گرانی، موارد را به سازمان اعلام کنند.

نرخ سوم دلار در راه است

طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر ورود نرخ سوم ارز برای پاسخگویی به نیازهایی که در سیاست جدید ارزی دولت تعریف نشده بود وجود داشت که از سوی مقامات رسمی تایید نشد، اما خبرهای جدید این موضوع را تایید می‌کند. به دنبال نوسانی که اخیرا در بازار ارز اتفاق افتاده و همچنین برخی مسائلی که در سیاست جدید ارزی دولت وجود داشت، جلساتی برای رفع این مشکلات برگزار شد.

انبار تولیدکنندگان لوازم‌خانگی خالی است

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، در نشست خبری از کاهش سرمایه در گردش واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی توسط بانک‌ها خبر داده است. محمدرضا دیانی گفته که سابقه نداشته از سال ۱۳۹۰ تا کنون انبار تولیدکنندگان لوازم خانگی تا این میزان خالی باشد و علت این مسئله نبود سرمایه در گردش است. حتی می‌توان تحریم‌ها را مسئله ثانویه دانست؛ چرا که تولیدکنندگان داخلی می توانند مواد اولیه خود را با شیوه‌های مختلف تامین کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا