ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اما و اگرهای پیام‌های مبتنی بر محتوا

سرویس های ارزش افزوده از طریق اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به مشترکان، پیامک های مبتنی بر محتوا با مضامین اجتماعی، سرگرمی، ورزشی، سلامت و مذهبی، ارسال می کنند. البته این پیامک ها قسمتی از پیام های تبلیغاتی و رایگان موسسه ها و شرکت ها نیستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پیام های مبتنی بر محتوا می توانند از منابع مشخص و نامشخص از کانال شبکه های اجتماعی سایت های اینترنتی و نرم افزار گوشی تلفن همراه ارسال شوند و ایجاد ارزش افزوده کنند. در واقع منابع ارسالی و معین این پیامک ها، در طرف قرارداد اپراتورهای شرکت مخابرات هستند و پیام هایی مبتنی بر نوع خدمات و میزان مشخص هزینه به مشترکان ارسال و در صورت تایید فعال می شود و منابع نامشخص با ارسال پیام هایی با مضامین دعوت به عضویت در سرویس ها با متن های جذاب و فریبنده مانند شارژ رایگان، شرکت در قرعه کشی و شما برنده شدید، مشترکان را ترغیب به عضویت و کسب درآمد می کنند.

اما برخی مردم به ویژه مشترکان همراه اول، می گویند با وجودی که محتویات این پیامک ها را هیچ گاه فعال نکرده اند، اما هزینه آن در قالب سرویس “خدمات مبتنی بر محتوا” در قبض تلفن آنها ثبت شده و به ناچار باید هزینه آن را پرداخت کنند.

حضور چند ساعتی خبرنگار ایسنا در یکی از شرکت های مخابرات در میدان جمهوری اصفهان و برخی از دفاتر پیشخوان، حاکی از انبوه مراجعه کنندگان با مشکلات گوناگون در این شرکت و گاها فریاد آنان از اینکه بدون اطلاع شان تعرفه ای با عنوان “خدمات مبتنی بر محتوا” بر روی قبوض آنها درج شده و باید هزینه های بالایی را بابت آن پرداخت کنند.

درویش یکی از افرادی است که عنوان می کند نزدیک ۱۶ هزار تومان با نام “خدمات مبتنی بر محتوا” بر روی قبض تلفن همراهم درج شده با پیگیری از شرکت مخابرات، اعلام کردند که پیامکی را با نام “زائرین مشهد” فعال کرده ام، در حالی که چنین سرویسی را هیچ گاه تایید نکرده بودم، با این حال مجبور شدم این هزینه را پرداخت کنم. البته با شماره گیری تلفن ۹۹۹۰ این سرویس را غیرفعال کردم.

سپیده زینل، یکی از مراجعه کنندگان به مخابرات است که می گوید: اتفاقی قبض موبایلم را چک کردم و متوجه فعال شدن این سرویس بر تلفن همراه خود شدم، در حالی که هیچ گاه این سرویس را فعال نکرده بودم. با پیگیری این موضوع، کارمند مخابرات تنها پاسخی که به من داد این بود که “شاید تلفن همراهت را به فرزندت داده ای و به این نحو این کد فعال شده است!” اما این پاسخ قانع کننده ای برای من نیست.

خانم دیگری نیز با گلایه می گوید: از زمانی که قبوض تلفن همراه دیگر چاپ نمی شود، مخابرات تحت هر عنوانی هزینه ها را افزایش می دهد و باید از طریق پیامک متوجه محتوای قبض تلفن همراه خود شوم. 

او ادامه می دهد: این بار دومی است که “خدمات مبتنی بر محتوا” بر روی قبض تلفن همراهم فعال شده، بار نخست در پیگیری، مخابرات عنوان کرد سرویس “برنامه ۹۰” فعال است در حالی که اصلا چنین سرویسی را فعال نکرده بودم، اما مجبور به پرداخت حدود ۵۰ هزار تومان شدم و این بار نیز زمانی که هزینه تلفن همراهم بالاتر از ماه های گذشته بود در پیگیری متوجه شدم سرویس “خدمات مبتنی بر محتوا” با عنوان “مسابقه ببین” و هم چنین “عتبات عالیات” فعال شده و ۳۲ هزار تومان مجبورم بابت سرویسی که هیچ گاه فعال نکرده و از خدماتش استفاده نکرده ام، پرداخت کنم.

او می گوید: متاسفانه مخابرات هر بار تحت هر عنوانی هزینه های را در قبوض تعریف می کند در حالی که مشترکان از آن بی اطلاع هستند.

محمدی، یکی دیگر از مراجعان در خصوص سرویس خدمات مبتنی بر محتوا که بر قبض تلفن همراهش فعال شده است، می گوید: متاسفانه شکایت و پیگیری در مورد اعمال هزینه پیامک های مبتنی بر محتوا که هیچ گاه تایید نکرده بودم، فایده ای نداشت و در نهایت مجبور به پرداخت هزینه آن شدم و قطع کامل این پیامک ها را با شماره گیری ۹۹۹۰ انجام دادم.

یکی از کارمندان مخابرات در خصوص دلایل فعال شدن سرویس “خدمات مبتنی بر محتوا” در تلفن همراه مشترکان در حالیکه از آن اظهار بی اطلاعی می کنند به خبرنگار ایسنا، می گوید: گاهی ویروسی شدن گوشی تلفن همراه موجب پذیرش یا تایید پیامک های مختلف می شود. هم چنین مشترکان می توانند در صورت خدمت رسانی بدون تایید پیامک های مبتنی بر محتوا، به شرکت مخابرات مراجعه و فرم شکایت را پر کنند و در صورت اثبات ادعا، هزینه اعمالی به مشترکان باز می گردد.

کارمند دیگر مخابرات نیز در این باره، اظهار می کند: عضویت در کانال های مختلف شبکه اجتماعی و نصب انواع نرم افزارها در گوشی تلفن همراه، سبب ارسال پیامک های مبتنی بر محتوا می شود و حذف کانال‌های شبکه اجتماعی و نرم افزارها، مراجعه حضوری، خدمات تلفنی به شماره ۹۹۹۰ و یا شماره گیری کد #۸۰۰*، موجب حذف این گونه پیامک ها می شود.

وی ادامه می دهد: مشترکان همراه اول در صورت ایجاد هر گونه خطا در فعال سازی و یا غیرفعال سازی سرویس خدمات مبتنی بر محتوا، می توانند از طریق تلفن های دایمی و اعتباری همراه اول با شماره ۹۹۹۰ به صورت رایگان و با سایر خطوط با شماره ۹۱۲۹۹۹۰ تماس گرفته و این سرویس را غیر فعال کنند. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا