صنعت، معدن، تجارت

مخالفت شورای عالی شهرسازی با ایجاد شهرک‌های صنعتی در استان تهران

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به استاندار تهران، مخالفت این شورا با ایجاد شهرک های صنعتی غیردولتی در محدوده شهرهای این استان را ابلاغ کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت راه و شهرسازی، متن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به امضای محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیر این شورا خطاب به محمدحسین مقیمی استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران به این شرح است:

به استحضار می‌رساند شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۷.۲.۳۱ خود ضمن استماع گزارش کمیته فنی شماره یک پیرامون ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در حریم و محدوده‌های شهرستان استان تهران (شهرستان های رباط کریم، شهرقدس، صفادشت، گلستان و نصیرشهر) به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود.

الف) تبدیل مجموعه‌های صنعتی و کارگاهی موجود در محدوده و حریم شهرهای استان تهران به شهرک صنعتی، ضمن این که موجب تشویق و تشدید بارگذاری صنعتی و جمعیتی در پیرامون پایتخت خواهد شد، شکل‌گیری و تکمیل ظرفیت شهرک‌های صنعتی از پیش برنامه‌ریزی شده در مجموعه شهری تهران را با چالش جدی مواجه می‌کند. شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با توجه به مغایرت صریح این موضوع با همه موازین و احکام فرادستی در سطح مجموعه شهری تهران و در راستای ایفای تکالیف قانونی در تعادل‌بخشی فضایی در عرصه سرزمین، ضمن اعلام مخالفت با ایجاد شهرک صنعتی جدید در استان تهران مقرر می‌نماید؛ عندالزوم ساماندهی ساخت و سازهای کارگاهی و صنعتی موجود در حریم و محدوده شهری استان در قالب طرح های ساماندهی صنوف و مشاغل مزاحم شهری با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط انجام گیرد.

ب) صرفا معطوف به مصوبات هیات وزیران در مورخ ۸۹.۶.۱۷ و اصلاحیه مورخ ۹۶.۲.۱۷ و با عنایت به صدور پروانه بهره‌برداری با نام شهرک‌های صنعتی قلعه‌میر، بهاریه، کاظم‌آباد، زواره‌ای، ده‌حسن، زاگرس و گلبرگ، قدس، صفادشت در راستای مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران مقرر می‌گردد:

۱. از آنجا که به استناد مفاد بند ۶ مصوبه مورخ ۸۹.۶.۱۷ هیات محترم وزیران، ایجاد شهرک صنعتی مختص به ساماندهی واحدهای صنعتی و کارگاهی موجود و بدون استقرار واحد جدید بوده است، تبعا کلیه ساخت و سازهای بعد از تاریخ مذکور و همچنین عرصه های خالی پیرامون این شهرک ها مشمول مصوبه نیستند. لذا مقرر گردیده نقشه محدوده شهرک های فوق با رعایت اصل مذکور پس از تدقیق توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به تایید مشترک نمایندگان دبیرخانه شورایعالی و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست برسد.

۲. با عنایت به اینکه شهرک های مزبور عمدتا بدون هرگونه خدمات شکل گرفته اند مقرر گردید کلیه اراضی خالی مابین قطعات ساخته شده به سطوح خدماتی اختصاص یابد. نقشه پیشنهادی کاربری اراضی شهرک‌های صنعتی با رعایت سطوح و سرانه کاربری‌های خدماتی با رعایت مفاد بند ۱ به تایید دبیرخانه شورای‌عالی برسد.

۳. رای موافق کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری زراعی برای همه قطعات اخذ شود.

۴. رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده توسط اداره کل حفاظت و محیط‌زیست استان تهران به هنگام تهیه نقشه کاربری اراضی پیشنهادی در مورد هرکدام از شهرک‌های صنعتی الزامی می‌باشد.

۵. حریم و محدوده شهرهای گلستان، نصیرشهر، رباط کریم، صفادشت و قدس کماکان به قوت خود باقی است. لذا به استناد ضوابط زیست‌محیطی صدور مجوز برای صنایع و کارگاه‌ها واقع در شهرک‌های مذکور در محدوده شهرها تنها شامل صنایع گروه الف و در حریم شهرها، شامل صنایع تا رده ج خواهد بود.

۶. مطابق تبصره بند ۶ تصویب نامه شماره ۱۹۰۰۷ / ت ۵۳۵۴۱ ه مورخ ۹۶.۲.۲۳ هیات محترم وزیران نحوه تعیین مصادیق صنایع غیرمجاز مشمول این تصویب نامه و نیز جلوگیری از تکرار تخلف در محل استقرار غیرمجاز صنایع مذکور، بر اساس دستورالعمل مشترک وزرای صنعت، معدن و تجارت و کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خواهد بود.

۷. با عنایت به وقوع شهرک‌های صنعتی زاگرس، گلبرگ و قدس در داخل محدوده شهر قدس، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گزارشی از وضعیت سطوح و سرانه کاربری‌های خدماتی شهر تهیه و جهت اقدامات بعدی به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال نماید.

۸. ملاحظات و الزامات پدافند غیرعامل در استقرار صنایع در این شهرک‌ها رعایت گردد.

برهان محمودی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا