انرژی

نعمتی: توافق اوپک بر مبنای سال ۲۰۱۶ است/روس‌ها با ایران صادق‌تر باشند

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای خارج از اوپک نمی‌توانند برای اوپک تصمیم بگیرند، گفت: سه سناریوی پیشنهادی روس‌ها احتمالا بر مبنای توافق با ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بوده است. به نظر می‌رسد آنها می‌خواستند افزایش تولید را در حد یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه پیشنهاد دهند تا اوپک به یک میلیون بشکه راضی شود اما اوپک این را نپذیرفت.

بهروز نعمتی که به همراه وزیر نفت برای شرکت در اجلاس اوپک به وین سفر کرده، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توافقی که در اجلاس دیروز اوپک حاصل شد بر مبنای توافق سال ۲۰۱۶ است که در آنجا سهمیه هر کشور مشخص شده و ۳۲ میلیون تن تولید در روز است که هر کدام از اعضای اوپک سهمی در آن دارند. ممکن است بعضی از کشورها در دو سال گذشته بیش از سهمیه تولید کرده یا به بازار عرضه کرده باشند مثلا ۱۲۰ یا ۱۳۰ درصد از سهمیه‌شان استفاده کرده باشند که بر اساس توافق جدید آنها مکلفند سهمیه صددرصدی خود را رعایت کنند.

وی افزود: کشورهایی مثل ونزوئلا و لیبی هم بوده‌اند که نتوانستند ظرفیت خود را صادر کنند و در واقع در شرایط منفی قرار دارند. یک شبهه‌ای که وجود دارد این است که بعضی از کشورهایی که تولید بیشتری دارند ظرفیت خالی آنها را پر کنند که البته قدری بعید است زیرا هر کشوری منافع خود را دارد و ممکن است ونزوئلا در یکی دو ماه آینده ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تولید و صادر کند.

همچنین بخوانید

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: روس‌ها عضو اوپک نیستند و در اجلاس نان‌اوپک شرکت می‌کنند. آنها سه سناریو داشتند؛ یکی پیشنهاد افزایش تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه، دیگری یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و پیشنهاد سوم یک میلیون بشکه در روز بود. جلسات متعددی هم با ایران و عربستان داشتند که نهایتا ایران این پیشنهادات را قبول نکرد زیرا نظر ما این است که بازار متعادل است و اینطور نیست که روس‌ها و آمریکایی‌ها خدشه‌ای به آن وارد کنند.

نعمتی با بیان اینکه پیشنهادات روسیه در پیش جلسات مطرح شده، اضافه کرد: همچنین جلسه‌ای بین ایران و عربستان و چند کشور پیش از جلسه رسمی برگزار شد و بحث‌های متعددی مطرح شد و نهایتا پیشنهادی که به اجلاس اوپک آمد به شکل توافقی و اجماعی و بر مبنای سال ۲۰۱۶ و اجلاسیه الجزایر بود که سهم هر مجموعه مشخص می‌شود و برای کشورها مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در توافق صورت گرفته سقف تولید به اندازه سقف سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته شده، گفت: بعضی کشورها نتوانستند این مقدار تولید کنند و برخی برداشت‌شان این بود که می‌توانند جایگزین آنها تولید کنند. برخی دیگر از کشورها هم خلاف توافق ۲۰۱۶ تولید کردند و برداشت‌شان این بود که می‌توانند همین روند را ادامه دهند اما کتبا توافق شد آنهایی که تخلف داشتند، نتوانند بیش از سهمیه تولید کنند و باید سهم صددرصدی خود را رعایت کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سه سناریوی پیشنهادی روس‌ها احتمالا بر مبنای توافق با ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بوده، اظهار کرد: به نظر می‌رسد آنها می‌خواستند افزایش تولید را در حد یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه پیشنهاد دهند تا اوپک به یک میلیون بشکه راضی شود اما اوپک این را نپذیرفت و اصل موضوع هم اوپک است، ما نمی‌توانیم برای اعضای خارج از اوپک تصمیم بگیریم همچنان که آنها نمی‌توانند برای ما تصمیم‌گیری کنند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه اوپک به صیانت از تشکیلات خود پایبند است، گفت: روس‌ها باید با ما صادق‌تر باشند، اگر قرار است ما در موضوعات استراتژیک همکاری داشته باشیم باید در این موارد هم همفکری بیشتری صورت گیرد. اینکه آنها مصرا به دنبال بحث‌های خود باشند ایرادی است که تیم دیپلماسی باید آن را با روس‌ها مطرح کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا