بانکبانک و بیمه

مشتری محوری با بانکداری دیجیتال، مفهوم پیدا می کند

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با اشاره به لزوم سرویس دهی مناسب به مشتریان گفت: مشتری محوری با بانکداری دیجیتال مفهوم پیدا می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از روابط عمومی ایران زمین، فرهاد اینالوئی با تشریح نقش بازیگران جدید در بانک ها، افزود: در بانکداری الکترونیک دو بازیگر اصلی وجود داشت اولی بانک و دومی مشتری. اما بازیگران بانکداری دیجیتال مشتری، فین تک، بانک و تکنولوژی هستند.

وی افزود: در چرخه‌ی ارائه خدمات بانکی کسانی هستند که خدمات بانکی ارائه می‌کنند اما بانک نیستند و این یعنی سرعت توسعه خدمات و محصولات بانکی بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین بانکداری دیجیتال را بانکداری باز دانست و گفت: امروز با مفاهیم جدیدی در حوزه بانکی روبرو هستیم مانند بانکداری باز، بانکداری براساس پلتفرم، نوآوری باز و … اما سوال اینجاست که مگر بانکداری بسته هم داریم؟

اینالوئی در پاسخ به این سوال افزود: بانکداری بسته یعنی بانکداری که در حال حاضر در حال انجام آن هستیم، یعنی هر کس به شعبه بانک مراجعه می کند و از سرویس‌های موجود استفاده می کند.

وی در تشریح مفهوم بانکداری باز گفت: اما در بانکداری باز ما سرویس را در اختیار فین‌تک ها، استارتاپ‌ها و … قرار می دهیم که آنها بتوانند آن سرویس را در اختیار دیگران قرار دهند یا اینکه مشتری سرویس مورد نظر خود را درخواست دهد و بانک آن را بصورت شخصی سازی شده در اختیار مشتری قرار دهد.

اینالوئی افزود: در بانکداری دیجیتال ما با مفهوم دیگری به نام Omni Channel مواجه هستیم به این مفهوم که مشتری نه تنها دارای یک هویت واحد در کلیه درگاه‌ها است، بلکه عملاً همه درگاه‌ها را به‌صورت یک سیستم یکپارچه و واحد می‌بیند. در این شیوه ارتباط با مشتری در هر زمان، هر مکان و به روی همه ابزارها به شیوه‌ای یکنواخت انجام می‌پذیرد.به طور مثال، مشتری می‌تواند درخواست وام خود را از طریق دستگاه‌های خودپرداز ثبت کند و در ادامه برای پیگیری آن از سایر درگاه‌ها مانند موبایل بانک، سایت و … پیگیری موضوع را انجام دهد.

وی با اشاره به رشد نوآوری در بانکداری دیجیتال گفت: در گذشته همیشه سیستم بانکی یک محصول را تولید می‌کرد و از مشتریان درخواست می‌کرد که از آن استفاده کنند. اما در بانکداری دیجیتال نوآوری از بیرون بانک به مجموعه تزریق می‌شود، و بانک امکان اجرای آن را ایجاد می‌کند.یعنی یک نفر، یک گروه جوان، یک استارتاپ محصولی را برای قشر خاصی تولید می کند و بانک پس از بررسی آن زیر ساخت اجرای آنرا فراهم می‌آورد. 

اینالوئی افزود: در بانکداری دیجیتال مشتری محوری مفهوم پیدا می کند، بانک توجه دارد که مشتری چه چیزی را نیاز دارد و این موضوع فقط توسط بانک پیگپیری نمی شود بلکه توسط فین تک ها، استارتاپ ها و سایر گروههای خلاق نیز در این گردونه نیز مورد توجه است. 

وی با اشاره به نقش شعب در بانکداری دیجیتال یا شعب آینده گفت: نزدیک به ۹۷ درصد از تراکنش‌های ما در حال حاضر بیرون از شعبه انجام می‌شود و این یعنی عدم مراجعه مشتری به شعبه.

اینالوئی ادامه داد: این موضوع نشان از این دارد که دیجیتالی شدن شروع شده است و ما باید با ارتقا سواد دیجیتالی همکاران امکان ایجاد تعاملات دیجیتالی با مشتریان را فراهم کنیم. در این راستا شرح وظایف شعب قاعدتا باید تغییر کند، وقتی مراجعه با شعب وجود ندارد پس اولین نکته ای که به ذهنمان می رسد این است که باید نحوه ارتباطمان با مشتری را تغییر دهیم بنابراین باید مهارتهای مختلفی را به پرسنل آموزش بدهیم.

وی با اشاره به رشد سریع تکنولوژی و ارائه خدمات بانکی بر بستر شبکه های اجتماعی و تاثیر آن در آینده بانکداری، افزود: در آینده ممکن است بزرگترین بانک جهان هیچ شعبه ای نداشته باشد. و این آینده دور نیست و ما باید خودمان را برای این آینده نزدیک آماده کنیم.

اینالوئی ادامه داد: بانکهایی که اقدام به پرداخت وام در شبکه‌های اجتماعی کرده اند تنها یک درصد از این موارد دچار مشکل شده اند، اما در مورد وام های دیگر بطور متوسط ۴ درصد آنها با مشکلاتی مانند عدم پرداخت مواجه می شود.

وی که در جمع مدیران بانک ایران زمین سخن می گفت افزود: بانکی در آینده موفق است که خود را برای این تغییرات با آمادگی ذهنی و افزایش دانش دیجیتال آماده کرده باشد.  

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا