بورسفرابورس

پرونده خرداد فرابورس ایران با رشد ۶ درصدی ارزش بازار بسته شد

در ماهی که سپری شد ارزش معاملات خرد بازار سهام به رقم ۱۲ هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با معاملاتی به میزان ۳ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال سهم ۲۶ درصدی از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست صنایع فرابورسی ایستاد.

پرونده بازار فرابورس ایران در سومین ماه از فصل بهار با سبزپوشی شاخص کل، افزایش ارزش بازار و ارزش معاملات بسته شد به طوری که طی این ماه آیفکس با رشد ۱۲ درصدی در بالاترین ارتفاع تاریخی خود یعنی سطح یک‌هزار و ۲۴۲ واحدی ایستاد و ارزش بازار و معاملات نیز به ترتیب افزایش ۶ و ۲۰ درصدی را در پایان این ماه تجربه کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، طی خردادماه ۹۷ در مجموع بازارهای نه گانه فرابورس شاهد تغییر مالکیت ۷ هزار و ۶۶۳ میلیون ورقه به ارزش ۴۱ هزار و ۳۷۳ میلیارد ریال بودیم که این حجم دادوستد طی ۸۰۸ هزار دفعه صورت گرفت. مقایسه این ارقام با خردادماه ۹۶ از رشد ۲۰ و ۲۳ درصدی ارزش و تعداد دفعات معاملات و افت ۳۴ درصدی حجم این دادوستدها حکایت دارد.

همچنین بخوانید

سهامداران و معامله‌گران فرابورس ایران نیز طی ۱۸ روز معاملاتی خردادماه، روزانه به طور متوسط ۴۲۶ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند.

در همین حال نگاهی به معاملات انجام‌شده در بازارهای فرابورس نشان می‌دهد طی این ماه تنها بازارهای دوم و ابزارهای نوین مالی با افزایش توامان حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شده‌اند و به جز بازار اول که رشد ۱۷ درصدی حجم دادوستدها را تجربه کرد، باقی بازارها کاهش حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند.

در بازار ابزارهای نوین مالی که شاهد جابه جایی ۲۲۳ میلیون ورقه به ارزش ۲۷ هزار و ۵۹۴ میلیارد ریال بودیم سه ابزار معاملاتی اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب با رشد ۱۱۰، ۱۷۳ و ۱۷ درصدی در حجم و ۸۷، ۲۵۴ و ۳ درصدی در ارزش معاملات روبه‌رو شدند.

در ماهی که سپری شد ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز به رقم ۱۲ هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با معاملاتی به میزان ۳ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال سهم ۲۶ درصدی از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست صنایع فرابورسی ایستاد. پس از آن گروه‌های محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی، سرمایه‌گذاری‌ها و پیمانکاران صنعتی نیز در رده دوم تا پنجم صنایعی که با بالاترین میزان ارزش معاملات روبه‌رو شدند، قرار گرفتند.

از رخدادهای مهم این ماه نیز می‌توان به قطعیت معامله عرضه عمده ۳.۷۴۹ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت بیمه سامان در بازار اول اشاره کرد. ارزش کل معامله این عرضه که در تاریخ ۱۹ خردادماه رقم خورد به میزان ۲۵۳ میلیارد ریال بود.

همچنین در تاریخ ۲۸ خرداد نیز در گروه اوراق تامین مالی اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۲۱۱» در بازار ابزارهای نونی مالی عرضه شد که هر ورقه از این سری اوراق ۹۶۶ هزار ریال قیمت خورد. تاریخ سررسید این اوراق ۲۲ مرداد ماه سال ۹۸ است.

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا