انرژی

طرح‌های بلندمدت تامین آب در کشور امیدوارکننده نیست

کارشناس منابع آبی، با بیان اینکه طرح‌های بلندمدت تامین آب در کشور چندان امیدوارکننده نیست اضافه کرد: بهترین راه برای رویارویی با این شرایط همان تغییر و اصلاح الگوی مصرف و مدیریت منابع است.

نادر قدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تنها با فرهنگ‌سازی در این زمینه است که می‌توانیم به بهبود شرایط در کشور و خصوصا استان‌های کویری کمک کنیم.

معاون بهره‌برداری آب‌وفاضلاب شهری استان سمنان به نقش مهم رسانه‌ها در فرهنگسازی اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بیش از هر نهاد دیگری می‌توانند به اصلاح الگوی مصرف در ایران و عبور از شرایط ناشی از خشکسالی‌های اخیر کمک کنند.

همچنین بخوانید

وی از تغییر رفتار بارش‌ها از برف به باران به عنوان یکی از مهمترین دلایل کاهش دبی چشمه‌ها و قنوات و عدم تغذیه سفره‌های زیرزمینی نام برد و گفت: تغییرات اقلیمی، کاهش هر ساله میزان بارندگی و افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق کویری هر ساله به بدتر شدن وضعیت سفره‌های زیرزمینی انجامیده و این در حالی است که با افزایش دما نیاز آبی نیز روند افزایشی می‌یابد و این مهم در مناطق کویری بیش از دیگر مناطق است.

وی با اشاره به کویری بودن استان سمنان گفت: به دلیل دمای بالا و نیاز آبی بیشتر سرانه مصرف آب در استان‌های کویری و از جمله استان سمنان بالاتر از دیگر نقاط است چرا که علاوه بر رشد هرساله دمای هوا در این مناطق، میزان رطوبت هوا نیز کاهش یافته و همین نیاز آبی شهروندان را بیشتر می‌کند.

قدس با بیان اینکه با انجام یک سری اقدامات ساده می‌توان میزان مصرف را تا حد زیادی کاهش داد اظهار کرد: به‌طور مثال میزان مصرف آب کولرهای آبی تنها با نصب یک سایبان حداقل ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و یا با نصب یک ترمستات در کولر می‌توان میزان مصرف کولر را ۸ درصد کاهش داد.

وی از نصب شیرهای کاهنده به‌عنوان یک راهکار موثر دیگر در مصرف بهینه آب نام برد و افزود: نصب سرشیرهای کاهنده می‌توانند میزان مصرف آب را تا ۴۵درصد کاهش دهند.

وی با بیان اینکه خرید سرشیرهای کاهنده هزینه بسیار کمی دارد گفت: می‌توان از همان لوله‌ها و شیرهای قدیمی استفاده و تنها سرشیرهای کاهنده را بر روی آنها نصب کرد. همین کار می‌تواند مصرف نهایی آب شهروندان را تا ۲۵درصد کاهش دهد.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا