امور زیربناییراه و ساختمان

آمریکا در تعاملات حمل‌و‌نقل دریایی بین ایران و اروپا نقشی ندارد/اگر اروپایی‌ها بدعهدی کنند، مشکلات قبل از برجام به بنادر بازمی‌گردد

هادی حق‌شناس با تاکید بر اینکه اگر اروپایی‌ها به مواضع سیاسی که اعلام کرده‌اند، پایبند باشند؛ در بخش دریایی؛ حداقل عوارض خروج امریکا از برجام را خواهیم داشت، گفت: آمریکا به تنهایی در تردد و تعاملات خطوط کشتیرانی دنیا با بنادر و خطوط کشتیرانی کشورمان نقشی ندارد.

همچنین بخوانید

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره شرایط پیش روی صنعت حمل و نقل دریایی پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: اگر اروپایی‌ها به مواضع سیاسی‌ که اعلام کرده‌اند؛ پایبند باشند، در بخش دریایی حداقل عوارض خروج امریکا از برجام را خواهیم داشت. اما اگر آنها هم رفتار مشابه به آمریکا را داشته باشند، چالش‌هایی در حوزه حمل و نقل دریایی خواهیم داشت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به چالش‌هایی که در صورت بدعهدی اروپایی‌ها پیش روی حمل و نقل دریایی خواهیم داشت، گفت: یکی از موضوعاتی که پس از برجام در حوزه حمل و نقل دریایی رفع شد، مشکل بیمه خطوط کشتیرانی بود همچنین مشکلات موجود در حوزه موسسات رده‌بندی هم حل شد و امکان کلاس‌بندی کشتی‌ها به وجود آمد.

وی ادامه داد: برای اینکه کشتی‌های ایرانی به بنادر دنیا و خطوط کشتیرانی خارجی به بنادر ایرانی تردد داشته باشند باید علاوه بر رعایت نکات فنی، الزامات کنوانسیون‌های دریایی رعایت می‌شود که دو فاکتور بسیار مهم این الزامات بحث بیمه و موسسه رده‌بندی بود که پس از برجام این مشکلات رفع شد. حال با تغییر شرایط و احتمال بدعهدی اروپایی‌ها، امکان برگشت این مشکلات نیز وجود دارد.

حق‌شناس تاکید کرد: در حال حاضر و پس از خروج امریکا از برجام؛ همچنان تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر دنیا و رفت و آمد خطوط کشتیرانی خارجی به بنادر ایران ادامه دارد و تاکنون مشکلی پیش نیامده است.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نقش آمریکا در تعاملات خطوط کشتیرانی دنیا با ایران اظهار داشت: آمریکا به تنهایی در تردد و تعاملات خطوط کشتیرانی دنیا با بنادر و خطوط کشتیرانی کشورمان نقشی ندارد و نداشته است. تنها زمانی نقش آمریکا در این همکاری‌ها و تعاملات پررنگ شد که قطعنامه شورای امنیت قطع شد.

وی تاکید کرد: تفاوت شرایط پیش از برجام و پس از برجام در این است که ممنویت ورود و تردد کشتی‌ها به بنادر ایران و ممنوعیت تردد کشتی‌های ایرانی در برخی از بنادر؛ مصوبه شورای امنیت سازمان ملل بود و اگر کشوری اجرای این مصوبه را رعایت نمی‌کرد، مجرم شناخته می‌شد و باید جریمه پرداخت می‌کرد. اما این تحریم‌های جدید مصوبه دولت آمریکا است و اگر کشوری تابع آن نباشد، مجرم نیست اما دلیل اینکه شرکت‌هایی مثل "مرسک" بنادر ایران را ترک کردند؛ به این دلیل بود که درآمدهای آنها در تعامل با بنادر آمریکایی بسیار بیشتر از بنادر ایران بود و طبیعی‌ست که آنها منافع خود در امریکا را به منافعشان در ایران ترجیح دهند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره ادامه حضور شرکت‌های اروپایی در قراردادها و تفاهمنامه‌های پس از برجام در صنعت دریایی گفت: در نهایت این دولت‌های اروپایی هستند که در این باره تصمیم می‌گیرند و اگر اراده سیاسی در کشورهای اروپایی برای ماندن در برجام وجود داشته باشد؛ حتما شرکت‌های اروپایی هم تابع آن خواهند بود.    

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا