انرژی

پیام اوپک به بازار نفت چه بود؟

کشورهای عضو اوپک روز جمعه موافقت کردند کاهش تولیدی را که تاکنون اعمال می‌کردند کنترل کنند و تولیدشان را برای کمک به جبران کمبود عرضه در بازار جهانی بالا ببرند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از مارکت واچ، با این حال افزایش تولیدی که در نشست روز جمعه اوپک تصویب شد، کمتر از حد انتظار بازار بود.

اوپک چه گفت؟

همچنین بخوانید

 اوپک در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم گرفته است که اعضای مشارکت کننده در توافق کاهش تولید نفت، سطح پایبندی خود به این توافق را از اول ژوییه سال ۲۰۱۸ تا پایان موعد این پیمان، به ۱۰۰ درصد کاهش دهند و کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک عملکرد اعضا را رصد کرده و به رییس کنفرانس گزارش خواهد داد.

اوپک همچنین با عضویت کنگو موافقت کرد و زمان دیدار بعدی خود را سوم دسامبر تعیین کرد.

بیانیه اوپک به چه معناست؟

طبق برآورد یک تحلیلگر، محاسبه آماری که در بیانیه رسمی اوپک پس از دیدار این گروه منتشر شد نشان می دهد که اعضای اوپک موافقت کرده اند ۶۲۴ هزار بشکه در روز عرضه جدید به بازار بازگردد.

در دیدار روز جمعه، کمیته نظارتی مشترک وزیران سطح پایبندی به توافق کاهش تولید را تا ماه مه امسال ۱۵۲ درصد اعلام کرد. در توافق اولیه، مقرر شده بود ۱۲ عضو از ۱۴ عضو اوپک تولیدشان را مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید اواخر سال ۲۰۱۶ کاهش دهند. اوپک با پایبندی بیش از حد به توافق، در واقع تولیدش را ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

برای بازگرداندن سطح پایبندی به ۱۰۰ درصد، اعضای اوپک باید ۶۲۴ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه کنند.

چرا برخی از وزیران اوپک می‌گویند افزایش تولید در واقع یک میلیون بشکه در روز است؟

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز جمعه پس از پایان دیدار رسمی اوپک گفت: توافق برای افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز است.

رقم یک میلیون بشکه در روز در بیانیه رسمی ذکر نشد که طبق گزارش فایننشیال تایمز، امتیاز احتمالی به ایران را نشان می‌دهد که با بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا روبروست. این تحریم‌ها ممکن است صادرات نفت ایران را متاثر کند. ایران با درخواست افزایش تولید مخالف بود اما به نظر رسید پیش از برگزار دیدار رسمی، اختلافاتش با عربستان را تا حدی حل کرد.

ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه گفت: تحت توافق برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز، تولید اوپک حداقل ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و باقی افزایش تولید از سوی کشورهای غیراوپک مشارکت کننده در توافق از جمله روسیه انجام می‌گیرد.

اعضای اوپک روز جاری رسما با هم‌پیمانان خود در خارج از این گروه دیدار خواهند کرد. دیدار آنها ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در وین آغاز می‌شود.

قیمت‌ها چه واکنشی نشان دادند؟

قیمت‌های نفت در معاملات روز جمعه به دنبال توافق عرضه اوپک برای افزایش تولید که بسیار کمتر از حد انتظار معامله‌گران بود، رشد چشمگیری پیدا کرد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت ۳.۰۴ دلار یا ۴.۶ درصد افزایش یافت و در ۶۸.۵۸ دلار در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت در حدود یک ماه گذشته بود. قیمت نفت آمریکا برای کل هفته حدود ۵.۸ درصد رشد نشان داد.

 بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت ۲.۵۰ دلار یا ۳.۴ درصد افزایش یافت و در ۷۵.۵۵ دلار در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته گذشته حدود ۲.۹ درصد افزایش یافت

.

نظر تحلیلگران چیست؟

جیمز ویلیامز، اقتصاددان انرژی در موسسه “ WTRGاکونومیکس” در این باره گفت: تا زمانی که شما درباره پاسخ احتمالی روسیه و سایر کشورهای غیراوپک مشارکت کننده در توافق همکاری فکر می‌کنید، ما به یک میلیون بشکه در روز عرضه جدید نگاه می‌کنیم که به بازار افزوده شده است.

وی در ادامه افزود: افزایش حدود ۶۲۴ هزار بشکه در روز عرضه به بازار، سهمیه کل اوپک بوده که به معنای آن است که عربستان سعودی و سایر کشورها می‌توانند عرضه کمتر اعضای دیگر به خصوص ونزوئلا را جبران کنند. بزرگترین سهم در افزایش تولید از سوی عربستان سعودی خواهد بود و باقی این افزایش احتمالا از سوی کویت و امارات متحده عربی انجام می‌گیرد، اما مجموع نفتی که به بازار اضافه می‌شود بیشتر از ۶۲۴ هزار بشکه در روز است، زیرا انتظار می‌رود روسیه و سایر کشورهای غیراوپک که در این توافق مشارکت کرده‌اند نیز سهمیه تولید خود را افزایش دهند. به این ترتیب ائتلاف اوپک و غیراوپک نزدیک به یک میلیون بشکه در روز به بازار خواهد افزود.

اما این ریسک وجود داشت که اوپک در نشست روز جمعه به توافق نرسد.

به گفته اندی بروگان، مدیر معاملات در شرکت نفت و گاز EY Global، این ریسک در بازارها لحاظ شده بود و اگرچه همچنان ابهاماتی در خصوص پایبندی به توافق کاهش تولید وجود دارد، تصمیم روز گذشته به حس تداوم تعادل و ثبات بازار کمک کرد.

در این بین، جورجی اسلاوف، مدیر تحقیقات در شرکت “مارکس اسپکترون” گفت: افزایش یک میلیون بشکه در روز تولید معادل ۶۰ درصد از ظرفیت شناور کوتاه مدت خواهد بود.

درباره دورنمای قیمت، تحلیلگران شرکت “کپیتال اکونومیکس” اظهار کردند که آنها همچنان انتظار دارند که قیمت‌های نفت تا اواخر امسال کاهش پیدا کند که تا حدود زیادی به دلیل تولید بالاتر اوپک است.

کپیتال اکونومیکس قیمت ۶۵ دلار را برای هر بشکه نفت برنت تا پایان امسال و ۵۵ دلار را تا پایان سال ۲۰۱۹ در مقایسه با ۷۴ دلار قیمت فعلی پیش بینی کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا