بین الملل

بدنبال راه‌های جدید برای مقاومت در برابر تحریم‌ آمریکا هستیم

وزیر نفت با بیان اینکه ایران در اجلاس ۱۷۴ اوپک موضع خود را تغییر نداد، گفت: توتال و شل خرید نفت خود از ایران را متوقف کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه در مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ در ارتباط با توافق دیروز اوپک و در پاسخ به این سوال که چرا ایران در آخرین لحظه مواضع خود را تغییر داد و به افزایش تولید اوپک رضایت داد گفت: ما مواضع خود را تغییر ندادیم بلکه توافقی که صورت گرفت این بود که قرار شد کشورها به سهمیه خود التزام ۱۰۰ درصدی داشته باشند نه بیشتر.

او گفت: طبق توافق ۲۰۱۶ قرار بود در کل از تولید اوپک ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاسته شود و این به صورت سهمیه‌هایی برای کشورها در نظر گرفته شد. در ماه می التزام به این توافق (یعنی میزان کاهش تولید) به ۱۱۵ درصد رسید، یعنی بعضی کشورها بیش از حد لزوم از تولید خود کاسته بودند. قرار شد این ۱۵ درصد از تولید کاسته نشود و التزام به توافق ۱۰۰ درصد شود.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: بعضی از کشورها مثل عربستان سعودی و قطر و ونزوئلا کمتر از حد مورد توافق تولید می‌کردند که حالا می‌توانند تولید خود را افزایش دهند، البته این‌طور نیست که همه کشورها در شرایطی باشند که بتوانند تولید خود را افزایش دهند.

او تایید کرد: برخی کشورهای عضو اوپک تحت فشار آمریکا خواهان افزایش تولید این گروه بودند درحالی‌که آمریکا خود با تحریم‌ها و مختل کردن تولید نفت برخی از اعضا باعث شده است قیمت‌ها بالا بروند.

او در پاسخ به این که موضع شما در قبال این خواسته آمریکا چیست؟ گفت: ما می‌گوییم که اوپک یک سازمان مستقل است و این سازمان وزارت انرژی دولت آمریکا نیست و کشورهای عضو هم کارکنان آن وزارت نیستند که از آمریکا دستور بگیرند.

 زنگنه همچنین گفت: برخی از شرکت‌ها نظیر توتال و شل به دلیل تحریم‌ها، خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

او همچنین گفت که معتقد است این شرکت‌ها نمی‌توانند از آمریکا نسبت به تحریم‌های ایران معافیت بگیرند تا از ایران نفت بخرند.

وزیر نفت ایران اعلام کرد: ایران به دنبال راه‌های جدیدی برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا و به دست آوردن مشتریان جدید است.

زنگنه، در پاسخ به سوال مجری تلویزیون بلومبرگ که پرسید آیا شما با روسیه قرارداد تبادل کالا با کالا خواهید بست گفت: ما قبلا هم چنین قراردادی داشتیم که به این کشور نفت بفروشیم و سپس ۵۰ درصد پول دریافت کنیم و ۵۰ درصد هم کالای روسی بخریم.

زنگنه چندین بار تاکید کرد:  اولویت اول ما حفظ سطح صادرات کنونی است که در ماه می به ۲.۸ میلیون بشکه در روز و در ماه جون به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

وزیر نفت ایران در مورد نحوه معاملات و راهکارهای بانکی ایران برای دریافت پول نفت توضیحی نداد و گفت: در صورتی که در این زمینه اطلاعاتی ارائه دهم، دولت آمریکا سعی خواهد کرد آن راه را هم مسدود کند.

زنگنه تاکید کرد : ایران خود را برای بدترین شرایط آماده کرده است.

مجری بلومبرگ در آخر توضیح داد: قیمت نفت بالای ۷۵ دلار باعث اعتراض آمریکا و برخی مشتریان ایران، از جمله هند و چین، به گرانی قیمت‌ها شده است. زنگنه در پاسخ به این سوال که او چه قیمتی را منصفانه می‌داند؟ گفت: به نظر من قیمت نفت ۷۰ دلار، قیمت خوبی است و هم مشتریان را تشویق به خرید بیشتر می‌کند و هم پول کافی برای سرمایه‌گذاری را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا