امور زیربناییتعاون و اشتغال

ضعف نظارت کارفرما؛ مهمترین عامل بروز حوادث کار

مدیر کل بازرسی کار وزارت کار ضعف نظارت از سوی برخی کارفرمایان را مهمترین عامل بروز حوادث ناشی از کار عنوان کرد و از رصد وضعیت ایمنی کارگاه‌ها از طریق سامانه جامع روابط کار خبرداد.

علی مظفری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵ هزار ماده ایین نامه‌ای برای پیشگیری از «حوادث ناشی از کار» وجود دارد، گفت: واقعیت این است که اگر این اصول رعایت شود تا حد بسیار زیادی می تواند در کاهش حوادث ناشی ناشی از کار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون کارگر در کشور فعالیت دارند که قانون کار برای این جمعیت از کشور جاری است، ادامه داد: بر اساس گزارشات دریافتی از طرف بازرسان کار، اکثر حوادثی که در فرایند کار رخ می دهد به دلیل ناتوانی برخی کارفرمایان در نظارت مستمر بر ایمنی کار است.

همچنین بخوانید

مدیر کل بازرسی کار وزارت کار یادآور شد: یکی از آیین نامه‌هایی که در این خصوص در سال ۹۴ تدوین شد الزام کارفرمایان برای بکارگیری مسئول ایمنی در کارگاه است که مسئولان ایمنی با طی دوره های آموزشی و اشراف به مواد قانونی، باید نسبت به شناسایی نقاط ضعف ایمنی کارگاه اقدام و در صورت سهل انگاری کارفرما، موضوع به بازرسی کار گزارش کنند.

مظفری افزود: سامانه جامع روابط کار در مرحله راه اندازی و اجرا قرار دارد تا بسیاری از فرایندها و روابط بین کارگر و کارفرما در این سامانه ثبت شود؛ درهمین ارتباط به دنبال این هستیم که از طریق این سامانه برای هر کارگاه یک حساب کاربری ایجاد کنیم و هر مسئول ایمنی، گزارشات را از طریق سامانه به ادارات بازرسی کار تابعه استان و شهرستان ارائه کند و این سامانه  می تواند پل ارتباطی بین اداره کل بازرسی کار و کارفرما با هدف ارتقای سطح ایمنی کارگاه‌ها باشد.

این مقام مسئول در وزار کار تاکید کرد: البته به هیچ وجه هدف بازرسان کار برخورد قهریه با کارفرمایان نیست بلکه هدف ارتقای سطح ایمنی محیط کار و کاهش حوادث ناشی از کار است چراکه در دنیا نیز به این نتیجه رسیدند که سیستم‌های خود ارزیابی در کارگاه‌ها می‌توانند به ارتقای ایمنی کمک کنند.

اطلاعات فعالیت کارگاه‌های غیررسمی از طریق مردم گزارش شود

مدیر کل بازرسی کار وزارت کار در بخش دیگری از اظهاراتش نیز در پاسخ به سوالی درباره نحوه ورود بازرسی کار به شناسایی کارگاه‌های غیررسمی گفت: حسب وظایف بازرسان کار، طی بازرسی های به عمل آمده گزارشاتی مبنی بر فعالیت بنگاه‌ها و کارگاه‌های غیر رسمی دریافت می‌کنیم مبنی بر اینکه تعدادی از کارگران در این کارگاه‌ها فعالیت دارند و از شمول حمایت‌های بیمه‌ای و قانون کار محرومند.

وی با بیان اینکه ابزار نظارتی و شناسایی بازارسی کار «گزارشات میدانی» و «مشاهده» است افزود: فعالیت این کارگاه‌ها قابل انکار نیست و اگر توسط بازرسان وزارت کار و بازرسان سازمان تامین اجتماعی شناسایی شوند قطعا نسبت به بیمه و سایر حمایت های قانونی از کارگران آنها اقدام می شود.

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارگران شاغل در کارگاه های غیررسمی و افراد مطلع از فعالیت این کارگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه بازرسی کار اطلاعات مربوط به فعالیت این کارگاهها را اعلام کنند و قطعا در این زمینه پیگیری های لازم از طریق اداره بازرسی کار استان مربوطه صورت خواهد گرفت و بازرسان کار برای احراز گزارشات دریافتی اعزام خواهند شد.

مظفری افزود: البته بازرسکار ضابط قضایی نیست اما گزارشی که ارائه می شود در حکم ضابط قضایی در حدود وظایفه محوله است، بنابراین با توجه به اینکه ممکن است برخی از این کارگاه‌های غیر رسمی در منازل مسکونی یا محل‌های غیرقابل شناسایی فعالیت کنند که هیچ مشخصه‌ای مبنی بر فعالیت غیررسمی کارگاهی وجود ندارد، ورود بازرسان کار امکان پذیر نیست. در این زمینه گزارشات فعالیت این کارگاه ها باید از طریق سایر سامانه های نظارتی به اداره کل بازرسی وزارت کار برسد.

محمد جندقی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا